مذاکرات به نتیجه برسد منافع برخی به خطر می‌افتد

عده‌ای منافع خود را با پیشرفت مذاکرات در خطر می‌بینند و عده‌ای هم ممکن است برای تسریع در به نتیجه رسیدن مذاکرات مایل باشند از اصول و آرمان‌ها یا مصالح کشور و ملت چشم‌پوشی نمایند.

مذاکرات به نتیجه برسد منافع برخی به خطر می‌افتد

روزنامه جمهوری اسلامی: مخالفان احیای برجام،کاسبان تحریم هستند، حتی اگر ظاهرشان چیز دیگری باشد

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: عده‌ای منافع خود را با پیشرفت مذاکرات در خطر می‌بینند و عده‌ای هم ممکن است برای تسریع در به نتیجه رسیدن مذاکرات مایل باشند از اصول و آرمان‌ها یا مصالح کشور و ملت چشم‌پوشی نمایند.

این هردو تفکر خطا هستند و مسئولان مذاکرات نباید به هیچیک از آنها تن بدهند.

از نوع سخن گفتن و اقدامات مسئولان سیاست خارجی و سازمان انرژی اتمی کشورمان در روزهای اخیر چنین برمی‌آید که آنان با هماهنگی تصمیم‌گیرندگان و مسئولان مذاکرات برجامی در حال آماده‌سازی زمینه‌های رسیدن به یک توافق در وین هستند.

اقدام داوطلبانه نصب دوربین‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تأسیسات هسته‌ای کرج و سخن وزیر امور خارجه کشورمان درباره لغو تحریم‌های برجامی، دو نمونه از این اقدامات و سخنان هستند.

اکنون که هیأت مذاکره‌کننده برجامی کشورمان با حمایت همه‌جانبه و یکپارچه مسئولان نظام برای حل اختلافات و احیاء برجام و لغو تحریم‌ها مصمم است، همه باید از این هیأت‌ حمایت کنند. وارد ساختن ایرادهای شکلی و لفظی و بازگشت به گذشته افراد و مواضع ضدبرجامی آنها در شرایط کنونی نه‌تنها مفید نیست بلکه زیانبار است. کسی انتظار زیر پا گذاشته شدن اصول و منافع و مصالح کشور و ملت به خاطر رسیدن به توافق برای احیاء برجام و لغو تحریم‌ها را ندارد. هیأت مذاکره‌کننده برجامی نیز بهیچوجه چنین قصدی ندارد. تصمیم نظام اینست که با حفاظت از اصول و آرمان‌ها و منافع و مصالح کشور و ملت، اختلافات موجود حل شوند، احیاء برجام محقق شود و به لغو تحریم‌ها منجر گردد. این، یک تصمیم درست است که جامعه ما امروز نیازمند آنست و مسئولان مذاکرات می‌توانند با تدبیر و درایت و در نهایت عزت آن را محقق سازند.

نگاهی به صف مخالفین خارجی مذاکرات برجامی و مقایسه همسانی آنها با مخالفین داخلی این مذاکرات، نکته بسیار قابل تأملی را نشان می‌دهد که می‌تواند مایه عبرت باشد. یکی از تأمل‌برانگیزترین نکات مربوط به ماجرای برجام همین است که صهیونیست‌ها و سران ارتجاع عرب با برجام مخالف بودند، اکنون نیز با احیاء برجام مخالفند و اصولاً آنها بودند که ترامپ را به خارج ساختن آمریکا از برجام تشویق کردند. بخشی از مخالفین داخلی برجام نیز دقیقاً همین مسیر را همراه با مخالفین خارجی پیموده‌اند و هم‌اکنون نیز همانند آنها با احیاء برجام مخالفند. بهانه‌گیری‌هائی از قبیل اینکه چرا با نصب دوربین‌ها در تأسیسات کرج موافقت کرده‌اید و چرا از تحریم‌های برجامی سخن می‌گوئید، هرچند رنگ و لعاب ظاهری خوبی دارند ولی در باطن از جوهر همسوئی با مخالفین خارجی احیاء برجام برخوردارند و هدف اصلی اینست که مانع رفع تحریم‌ها شوند.

علت اصلی اینست که این هر دو گروه از رفع تحریم‌ها متضرر می‌شوند. مخالفان داخلی احیاء برجام، همان کاسبان تحریم هستند حتی اگر چهره ظاهری آنها چیز دیگری را نشان دهد و مخالفان خارجی برجام نیز با قدرتمند بودن و حل مشکلات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران مخالفند.

طُرفه اینکه ترامپ هم با احیاء برجام و رفع تحریم‌ها مخالف است و این دو گروه، در این ماجرا با ترامپ همسو و همداستان هستند. اگر هیچ دلیل دیگری بر درستی راهی که هیأت مذاکره‌کننده برجامی انتخاب کرده است غیر از همین همسوئی ترامپ‌های داخلی با دونالد ترامپ و ترامپ‌های خارجی وجود نداشت، همین همسوئی برای اثبات ضرورت پیمودن این راه کافی بود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها