دستاورد پایان دور هفتم؛

توافق وین شاید وقتی دیگر

مذاکرات به وقتی دیگر موکول شده است، شاید ششم دی ماه جاری. تا اینجا دستاوردی مشاهده نمی‌شود، خلاصه مذاکرات دور هشتم را در مجادلات می‌توان جمع‌بندی کرد، در کنار آن توئیت‌هایی از علی باقری که از آن نه پیشرفت و نه ایستایی گفتگوها را می‌توان دریافت.

توافق وین شاید وقتی دیگر

جک سولیوان مشاور امنیت ملی آمریکا گفت: 

«مذاکرات هسته‌ای با ایران خوب پیش نمی‌رود. به نظر می‌رسد راهی برای بازگشت به توافق هسته‌ای نخواهیم یافت. ما از طریق واسطه‌ها به اطلاع ایران رساندیم که از پیشرفت هسته‌ای این کشور آگاه هستیم.»

درحالیکه واسطه میان ایران و آمریکا به ایران خبر داده پیشرفت هسته‌ای ایران از دید آمریکا مخفی نیست، علی باقری کنی می‌گوید؛ اگر همه جدی تعامل کنند، امکان پیشرفت وجود دارد.

مذاکره کننده ارشد ایران گفت: «طرف اروپایی با یک مقاومت غیرموجه تلاش می‌کرد ایده‌های ما مورد نظر قرار نگیرد که در نهایت تیم ایرانی از مواضع اصولی، مبنایی و منطقی خود دست نکشید و در نهایت طرف اروپایی مجاب شد که دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران به عنوان مبنایی برای مذاکرات پذیرفته شود.»

او همچنین افزود: «اگر طرف مقابل دیدگاه‌ها و مواضع منطقی جمهوری اسلامی ایران را بپذیرد گفت‌وگوهای دور جدید می‌تواند آخرین دور مذاکرات باشد و می‌توانیم در کوتاه‌ترین زمان به توافق برسیم.»

 سخنان گروسی حاکی از عدم همراهی ایران است او عصر جمعه در نشست خبری گفت: پس از خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای کرج، تصاویر یکی از دوربین‌های مداربسته نصب شده مفقود شده است.

او افزود: «ایران هر چهار دوربین را از محل‌های نصب شده برداشته و آنها را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان داده، اما دوربینی که از بین رفته کارت حافظه‌ای که تصاویر را در آن نگهداری می‌کند، نداشت.»

اما در پاسخ به او یک مقام مطلع در سازمان انرژی اتمی به «نورنیوز» گفت: «کارت حافظه مورد ادعای مدیرکل آژانس در عملیات خرابکاری منهدم شده و اتفاقا آژانس باید پاسخ بدهد که چرا از ظرفیت‌هایش برای ممانعت از این‌گونه عملیات‌های خرابکارانه که منشاء آن هم مشخص است استفاده نمی‌کند»

خلاصه مذاکرات دور هشتم را در همین مجادلات می‌توان جمع‌بندی کرد، در کنار آن توئیت‌هایی از علی باقری که از آن نه پیشرفت و نه ایستایی گفتگوها را می‌توان دریافت. 

گویا زبان دیپلماتیک او زبان خنثی و بدون بار مثبت و منفی است. 

باقری بر «نزدیکی به توافق با واشنگتن در زمینه رفع تحریم‌ها» تاکید می‌کند و از دید او «مذاکرات دور جدید می‌تواند آخرین دور گفتگوها باشد»، اما همه این دستاوردها موکول است به اینکه طرف مقابل مواضع ما را بپذیرد. (منبع ایرنا)

پس تا نپذیرفته بقول لارنس نورمن خبرنگار آمریکایی؛ ما اکنون در جایی هستیم که باید در ۲۹ نوامبر (۸ آذر) می‌بودیم. (توئیتر) 

با الگوی گفتگوی علی باقری می‌توان مفهوم این جمله را نیز دریافت که یک مقام آمریکایی گفته است: «ما از پایبندی ایران به توافق هسته‌ای در ازای لغو تحریم‌ها حمایت می‌کنیم اما ایران هنوز متعهد نشده است.»

در پیچیدگی زبان مُغلَقِ دیپلماتیک این نقل قول نورمن از انریکه مورا که؛ «ما متنی نداریم که روی آن کار کنیم و این کار دشوار خواهد بود.» در کنار سخنان باقری در گفتگو با تلویزیون ایران: «هیچ پیشنهاد مشخصی از طرف غربی در این مذاکرات برای ما ارائه نشد.» کاملا نمایانگر سرعت حرکت و جهت گفتگوهاست. 

روزنامه دولتی ایران درباره سرعت و جهت مذاکرات نوشت:

«مشخص است که پیشرفت در این مذاکرات با سرعتی آهسته انجام می‌شود و هیچ‌گاه نمی‌توان اعتماد کاملی بویژه به سه کشور اروپایی داشت که آیا تمام‌قد به مذاکره واقعی ادامه می‌دهند یا اینکه گاه نمایش مذاکره اجرا می‌کنند و گاه به مذاکره واقعی می‌پردازند. این هنر تیم مذاکره‌کننده ماست که بتواند مسیر مذاکره با طرف غربی را در روند مثبت و رو به جلو نگاه دارد. این کار دشواری است که به نظر می‌رسد دیپلمات‌های ما تا این زمان از پس آن برآمده‌اند.»

 

گویا هیچ کدام از طرفین عجله ندارد و کنار هم گذاشتن مجموعه توئیت‌ها و جملات نشست‌های خبری یا مصاحبه‌های تلویزیونی هیچ خروجی ندارد زیرا این داده‌ها اصولا برای جمع‌بندی و استنتاج نیست بلکه صرفا جمله‌ای برای اعلام حضور است.

 درحالیکه هنوز همه چیز در هاله‌ای از اما و اگر قرار دارد و همین مقدار هم به ششم دی ماه حواله شده است، هنوز پیشرفت در مذاکرات به معنای رسیدن به توافق مشهود نیست.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها