کاهش تعهدات برجامی جمهوری اسلامی و واکنش‌ها به آن؛

مشاور "مکرون" فردا در تهران

مستقل آنلاین/ گروه سیاسی - سطح تنش‌ها پس از کاهش تعهدات ایران در برجام بین طرفین بالا رفته است.

مشاور "مکرون" فردا در تهران

از سویی مقام‌های آمریکا دائم در حال تکرار این گزاره هستند که "جمهوری اسلامی نباید به سلاح‌های هسته‌ای مجهز شود" و از سوی دیگر طرف‌های اروپایی برجام کاهش تعهدات جمهوری اسلامی را نگران‌کننده دانسته و آن را محکوم می‌کنند.

این واکنش‌ها درحالی صورت گرفته که تهران برخلاف واشینگتن از برجام خارج نشده و برخلاف طرف‌های اروپایی نیز؛ هیچگونه کم‌کاری در تعهدات خود نکرده و به برجام پایبند مانده است.

واشینگتن مایل به گفت‌وگو است

این در حالی است که "مایک پنس"، معاون اول رئیس جمهوری آمریکا،  گفت واشینگتن مایل است با ایران درباره برنامه هسته‌ای این کشور مذاکره کند و به دنبال جنگ نیست اما دولت آمریکا آمادگی دارد تا از منافع و مردم این کشور محافظت کند.

او دیروز دوشنبه ۱۷ تیر در سخنانی در کنفرانس «مسیحیان متحد برای اسرائیل» گفت: «ایران نباید خویشتنداری آمریکا را با فقدان اراده این کشور اشتباه بگیرد.»

او گفت: «ایالات متحده در پی جنگ با ایران نیست. ما مایل به مذاکره‌ایم. ما مایل به گوش دادنیم. اما آمریکا عقب‌نشینی نمی‌کند.»

پنس توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران «توافقی فاجعه‌بار» خواند و افزود امیدوار است بهترین اتفاق‌ها بیافتد اما ارتش این کشور آماده حفاظت از منافع، پرسنل و شهروندان آمریکایی در منطقه است.

معاون اول رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد که کشورش بر فشار  به ایران از طریق تحریم‌ها ادامه می‌دهد و دانلد ترامپ «هرگز اجازه نمی‌دهد ایران به سلاح اتمی دست یابد».

گزارش آژانس و ادعاهای " پمپئو "

سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در گزارشی تاکید کرد که بازرسان این سازمان، افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران را تایید کرده‌اند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز در واکنش به تصمیم جمهوری اسلامی گفت: «اقدام اخیر ایران در گسترش برنامه‌های هسته‌ای، سبب انزوا و تحریم‌های بیشتر خواهد شد».

پمپئو با تاکید براینکه «کشورها باید استاندارد طولانی‌مدت حق غنی‌سازی صفر برای برنامه هسته‌ای ایران را اعاده کنند»، گفت: «مسلح شدن رژیم ایران به سلاح‌ هسته‌ای، خطر بزرگتری برای تمام جهان است».

نشست ویژه شورای حکام

فردا چهارشنبه نوزدهم تیرماه قرار است اعضای «شورای حکام» آژانس بین المللی انرژی اتمی به درخواست آمریکا در نشست ویژه‌ای فعالیت‌های هسته‌ای ایران از جمله افزایش ذخیره اورانیوم غنی شده به بیش از ۳۰۰ کیلوگرم و عبور از سطح غنی‌سازی ۳/۶۷ درصدی را بررسی کنند.

چین و روسیه، آمریکا را مقصر می‌دانند

 

چین و روسیه خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را دلیل افزایش تنش‌ها بین ایران و غرب عنوان کردند.

"جنگ شوانگ"، سخنگوی وزارت خارجه چین، روز دوشنبه ۱۷ تیرماه در نشستی خبری گفت: «واقعیات نشان می‌دهد قلدری یک‌جانبه به توموری بدخیم تبدیل شده است».

او در ادامه سیاست "فشار حداکثری" آمریکا علیه ایران را «ریشه اصلی بحران هسته‌ای ایران» خواند.

در همین حال، روسیه نیز  ضمن اعتراض به رفتار آمریکا گفت "تلاش‌های دیپلماتیک برای نجات برجام را ادامه می‌دهد". دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، روز دوشنبه در همین خصوص گفت:‌ «روسیه قصد دارد گفت‌وگو و تلاش‌های دیپلماتیک را ادامه دهد. رئیس جمهور پوتین درباره عواقب اینکه یکی از طرف‌ها تصمیم بگیرد تعهداتش را متوقف کند و از توافق خارج شود، هشدار داده بود».

پیش‌ از این، شورای عالی امنیت ملی ایران روز ۱۸ اردیبهشت‌ماه امسال با صدور بیانیه‌ای از کاهش گام‌به‌گام تعهدات این کشور به برجام در مهلتی ۶۰ روزه و در قالب بندهای ۲۶ و ۳۷ این توافقنامه خبر داده بود. علت این موضوع «عدم تحقق تعهدات بانکی و نفتی در قبال ایران»‌ اعلام شد.

دولت‌های اروپایی بلافاصله پس از اعلام افزایش سطح غنی‌سازی از جمهوری اسلامی خواسته‌اند تا فورا به سطح پیشین بازگردد.

تحریم‌های ایران را بازگردانید

 

اما "بنیامین نتانیاهو"، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل که کشورش نه عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و طبیعتا "پروتکل الحاقی" آن را نیز امضا نکرده و یک زرادخانه هسته‌ای با شماری کلاهک‌های هسته‌ای نا معلوم دارد با اشاره به فعالیت‌های اتمی اخیر ایران، خواهان اعمال فشار بیشتر و بازگشت تمامی تحریم‌های پیش از برجام علیه ایران شد.

او دیروز دوشنبه ۱۷ تیرماه در پیامی ویدئویی خطاب به نشست «اتحاد مسیحیان برای اسرائیل» در واشنگتن گفت ما باید همین الان در برابر اقدامات خصمانه ایران بایستیم.

نتانیاهو پیشتر در واکنش به اقدام دوم جمهوری اسلامی، به منظور کاهش تعهدات خود در سند برجام، افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران را «بسیار خطرناک» توصیف کرده بود.

او در جلسه هیات دولت اسرائیل، در سخنانی خلاف واقع این اقدام ایران را نقض برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل خواند.

دستیار ارشد "مکرون" فردا در تهران

"اسحاق جهانگیری" معاون اول رئیس جمهور نیز در واکنش به این رخدادها گفت گمان نمی‌کند اقدامات اروپا بتواند در حفظ برجام اثر داشته باشد و از پیشرفت‌های بسیار اندک طرف‌های اروپایی در برجام ابراز نا امیدی کرد.

این گفته‌های معاون اول رئیس جمهوری ایران در حالی مطرح شد که مشاور ارشد دیپلماتیک "امانوئل مکرون"، رئیس‌جمهور فرانسه قرار است مجددا به تهران سفر کند.

ساعتی پیش، کاخ ریاست جمهوری فرانسه با تأیید این خبر، علت این سفر را "تنش‌زایی از روابط ایران و آمریکا" عنوان کرد.

نه "امید" و نه "اعتماد" داریم

"سیدعباس موسوی"، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی درباره این سفر گفته "ما نه امید و نه اعتماد به کسی و کشوری داریم، اما باب دیپلماسی باز است".

او همچنین هشدار داد که اگر طرف‌های برجامی به تعهدات خود جدی عمل نکنند و همچنان به "گفتار درمانی" اکتفا کنند، ایران "گام سوم" را در راستای اجرای کاهش تعهدات برجامی بعد از اتمام ۶۰ روز محکم‌تر و قاطع‌تر برخواهد داشت.

او همچنین تاکید کرد ایران کاهش تعهدات خود را مستند به بند ۲۶ و ۳۶ توافق هسته‌ای می‌داند. بر اساس این دو بند، جمهوری اسلامی به دلیل عدم اجرای تعهدات طرف مقابل می‌تواند تعهدات خود را کاهش دهد و این به معنای نقض برجام نیست.

حال باید دید با توجه به گفت‌وگوی تلفنی دوشب پیش و نسبتا طولانی روسای جمهور ایران و فرانسه که دوطرف آن را سازنده توصیف کردند و سفر فردای مشاور ارشد مکرون به تهران، گفت‌وگوها در چه سطحی برگزار و چه نتایجی از آن حاصل خواهد شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها