ابوالفضل ظهره‌وند سفیر اسبق ایران در افغانستان در گفتگو با مستقل:

طالبان برای ایران خطر ندارد!

ا خروج ارتش آمریکا از افغانستان طالبان فرصتی برای ابراز قدرت دوباره یافته و قسمت‌هایی از خاک این کشور را به کنترل خود در آورده است. جهت بررسی شرایط فعلی افغانستان گفتگو کردیم با ابوالفضل ظهره‌وند سفیر سابق ایران در افغانستان که مشروح آن را می‌خوانیم:

طالبان برای ایران خطر ندارد!

با توجه به اینکه طالبان توانسته‌ ۸۰ درصد خاک افغانستان را تسخیر کند، به‌نظر شما دولت مستقر در افغانستان چه آینده‌ای پیدا می‌کند؟ و این اتفاق تا چه حد به خروج ناتو از افغانستان مرتبط است؟
اینکه ۸۰ درصد افغانستان توسط طالبان تسخیر شده باشد فکر نمی‌کنم آمار درستی باشد. طالبان توانسته‌اند ۸۰ شهرستان را از ۳۷۰ شهرستان در اختیار بگیرند و این هم نتیجه‌ی خروج نیروهای آمریکا و ناتو از افغانستان است، آن هم خروج غیرمسئولانه که سبب ایجاد خلاء‌ تامین امنیت شهرستان‌ها شده و طالبان نیز طبیعتا از این موقعیت استفاده کرده و مشغول تصرف این شهرستان‌هاست و دولت نیز تنها ظرفیتی که دارد روی مرکز ولایت‌ها متمرکز شده است.

قدرت‌گیری بیشتر طالبان در افغانستان تا چه حد می‌تواند برای ما خطرساز باشد؟
برای ما هیچ خطری ندارد چه آمریکا باشد چه طالبان؛ بالاخره طالبان از آمریکا که قدرتمندتر نیستند. آنچه مسئله مهم است و ایران به آن توجه دارد ثبات و امینت پایدار در افغانستان است، یعنی ما باید ببینیم با این جا به جایی موقعیت در صحنه‌ی سیاسی افغانستان و این شرایط فعلی وضعیت امنیت و ثبات به چه شکلی در می‌آید و قطعا در این میان مردم نگران هستند و نگرانی ملت و دولت افغانستان آن چیزیست که برای ایران نیز مهم است وگرنه داخل افغانستان سال‌هاست که این جنگ جریان دارد و ایران نیز به عنوان یک کشور همسایه با مشترکات فراوان به این مسئله کمک می‌کند که از وخامت اوضاع جلوگیری شود تا مردم در شرایط ثبات پایدار قرار بگیرند. همواره چندین میلیون افغان نیز به ایران آمده و پناه آورده‌اند و این شرایط نیز قطعا اگر به همین وضع ادامه پیدا کند تعداد بیشتری از مردم افغانستان به سمت مرزهای ما و دیگر کشورها می‌آیند. در هر حال وضعیت خوشایندی نیست نه برای ما و نه برای مردم افغانستان.

با این حساب نتیجه حضور آمریکا به مدت ۲۰ سال در منطقه چه بوده است که با رفتنش همه چیز به شکل قبل بازگشت؟ آیا اصلا آمریکا دستاوردی در افغانستان داشت؟
در این دو دهه نشان داده شد که آمریکایی‌ها برای صلح و ثبات و پیشرفت مردم افغانستان به آنجا نیامده‌اند و اهدافی غیر از اهداف اعلامی داشتند که در تحقق آن با شکست مواجه شدند. الان نیز به طور کامل خارج نمی‌شوند بلکه موقعیتشان را از حالت نظامی به حالت امنیتی در می‌آورند. یعنی در منطقه حضور دارند منتهی نیروهای نظامیشان از منطقه خارج می‌شوند و مقدار هزینه‌ای هم که در آن جا صرف می‌شد را صرفه‌جویی می‌کنند و این مردم افغانستان هستند که باید هزینه‌ی بحران آفرینی و ادامه‌ی این جنگ و درگیری را بپردازند. در واقع نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها دنبال بحرانند. آمریکایی دنبال ثبات نبوده و اگر صلحی را هم دنبال کرده با طالبان در دوحه بود یعنی این وضعیت نتیجه‌ی همان اتفاقی است که در دوران ترامپ کلید خورد و ادامه‌ی آن را نیز بایدن انجام می‌دهد. مشروعیت دادن به طالبان و به رسمیت شناختن آن‌ها و تنها گذاشتن دولت و ملت افغانستان در ناآرامی‌های فعلی دستاورد آمریکا بوده است.

گفته می‌شود دولت افغانستان کمک هزینه‌هایی از آمریکا برای اداره‌ی خود می‌گرفت. حالا با قطع دلارهای آمریکایی دولت مستقر در افغانستان دچار فروپاشی خواهد شد؟
خیر/ دولت آمریکا در واقع بیش از ۱/۲ تریلیون دلار در افغانستان هزینه کرده و مشخص نیست این هزینه‌ها در کجا صورت گرفته است. آنچه برای مردم افغانستان هزینه کردند به ادعای خودشان نزدیک صد میلیارد دلار بوده است که آن هم باز صورت حساب درستی ندارد. مجموعا افغانستان کشور ثروتمندی است و در واقع آن‌ها منابع کشور افغانستان را غارت کردند و سلاح‌هایی که به نام این کشور خریده شد. اما در واقع از جیب ملت آمریکا این هزینه‌ها صرف شد و حتی بعضی از این سلاح‌ها مشخص نشد به کجا ارسال شد و آن شبکه‌ی مافیایی وزارت دفاع آمریکا این هزینه‌ها را فقط روی کاغذ آورد و در کل منابع افغانستان از جمله فلزات توسط آمریکا غارت شد و الان هم که در حال خروج هستند پایگاه‌های تخریب شده تحویل دولت افغانستان می‌دهند. البته افغانستان سرزمین ثروتمندی است و در شرایط ثبات دولت می‌تواند درآمد خوبی داشته باشد اما پول‌های آمریکا فقط برای ایجاد بی‌ثباتی صرف شده است.

نکته‌ی آخر
من معتقدم باید برای مردم افغانستان دعا کرد و قابل پیش بینی است که مردم افغانستان هیچگاه اجازه ندادند کشورشان تحت سلطه‌ی هیچ کشوری قرار بگیرد. دولت آمریکا را نیز در افغانستان باید مثل شوروی سابق شکست خورده ارزیابی کرد و هر جریانی که در مقابل مردم افغانستان قرار بگیرد قطعا با شکست مواجه خواهد شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها