افزایش فعالیت ایران در افغانستان

ژنرال «فرانک مک‌کنزی» فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا (سنتکام) در اظهاراتی واهی و بدون سند مدعی شد که فعالیت و تهدید ایران در افغانستان افزایش یافته است.

افزایش فعالیت ایران در افغانستان

 این فرمانده ارشد آمریکایی ادعا کرد که فعالیت ایران در افغانستان افزایش یافته که این مساله تهدیدی علیه نیروهای آمریکایی و ائتلاف ایجاد می‌کند.

مک‌کنزی که هفته جاری در سفری از پیش اعلام‌نشده به افغانستان رفت، ادعا کرده که وی شاهد «روند نگران‌کننده» افزایش مداخله ایران در این کشور است.

این فرمانده آمریکایی مدعی شده که ایران همیشه در افغانستان سرک کشیده است اما آنها شاید فرصتی را فراهم می‌بینند تا از طریق گروه‌های نیابتی خود در آنجا به دنبال ما و نیروهای ائتلاف باشند. بنابراین ما در این باره بسیار نگران هستیم.

مک‌کنزی که روز جمعه پس از سفری سه روزه افغانستان را ترک کرد، اظهار داشت که نیروهای ائتلاف در حال همکاری با دولت افغانستان برای رصد اوضاع و جلوگیری از بروز هر گونه مشکلی هستند.

این فرمانده آمریکایی همچنین در مورد مذاکره با طالبان گفت: نیروهای ائتلاف، طالبان را تحت فشار قرار داده‌اند تا به میز مذاکره بر سر صلح بیایند. اگر آنها بر سر این میز نیایند همچنان به شدت هدف قرار می‌گیرند.

آمریکا و نیروهای ناتو که در سال 2001 به بهانه برقراری امنیت و شکست گروه‌های تروریستی به افغانستان لشکرکشی کردند هم اکنون بعد از 19 سال نه تنها در برقراری امنیت در افغانستان با شکست مواجه شده‌اند بلکه نتیجه حضور طولانی مدت نیروهای آنان کشته شدن بیشتر غیرنظامیان افغان بوده است.

در چنین شرایطی، آمریکا به مذاکره با طالبان روی آورده است. هر چند دو طرف بارها از نزدیک شدن به توافق خبر داده‌اند اما گفت‌وگوهای آنها به نتیجه قطعی نرسیده است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها