روابط امروزمان با چین و روسیه تحمیلی است

من اعتقاد دارم که ما حتی در روابط با شرق نیز نتوانستیم آن تعادل مطلوب را حفظ کنیم. روابط امروز ما با چین و روسیه متعادل نیست و اتفاقا یک تحمیل بوده که همه این ‌ها بر اساس فقدان تعادل در روابط بین شرق و غرب پذیرفتیم. ضمن اینکه ما در این دوران بر تقویت توان تولید و رشد و توسعه در داخل تمرکز نکردیم.

روابط امروزمان با چین و روسیه تحمیلی است

 واقعیت این است که اقتصاد ما ۱۰۰ درصد درگیر سیاست است و اینکه می‌گویند ما با امکانات داخلی می‌توانیم درآمد سرانه را تا چندین هزار دلار افزایش بدهیم یک مساله غیرمعقول، غیرعملیاتی است و اساسا برنامه‌ای هم برای آن ارائه ندادیم. ما اگر دنبال رشد اقتصادی هستیم باید به دنبال عوامل اثرگذار آن برویم. یکی از همین موضوعات صادرات است. اینکه امروز بخش عمده‌ای از محصولات و تجهیزات کشاورزی را وارد می‌کنیم، بدان معناست که ما هنوز به تکنولوژی و امکانات و فناوری‌ روز کشاورزی دسترسی نداریم. بنابراین باید به سمتی حرکت کنیم که سیاست تحت تاثیر اقتصاد باشد و نه برعکس.

مصطفی ‌هاشمی‌طبا گفت: من بعید می‌دانم که روابط بین ایران و آمریکا در دوران آقای بایدن به سمت احیا و فراتر از آن برود. چراکه سیاست‌‌های تعیین شده جمهوری اسلامی توسط مقام معظم رهبری مشخص است و آمریکا با توجه به حمایت از اسراییل و تامین امنیت آن بعید است بتواند زمینه احیا روابط را فراهم کند.

‌هاشمی‌طبا اظهار داشت: موضوع برجام تاحدودی متفاوت از روابط مستقیم بین ایران و آمریکاست و من فکر می‌کنم که با توجه به مواضعی که آقای بایدن نسبت به برجام در ایام انتخابات داشته است، این امکان وجود دارد که برجام در دوران آقای بایدن نسبت به دوران آقای ترامپ شرایط متفاوتی پیدا کرده و به سمت تعادل برود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین در پاسخ به پرسشی درمورد لزوم روابط متوازن ایران با غرب و شرق برای احیا شرایط اقتصادی خود اظ‌هارکرد: یکی از مشکلات ما این است که طی ۴۰ سال گذشته دنبال سیاست‌‌هایی نرفتیم که بتواند به رشد و توسعه کشور کمک کند. واقعیت این است که ما دراین دوران همواره به دنبال تصمیمات و راهکار‌های آنی و لحظه‌ای بودیم. شاید این بدان دلیل بوده که ما خوا‌هان رضایت مردم در همان لحظه و مقطع بودیم و برهمین اساس از رشد و توسعه کشور غافل ماندیم.

وی افزود: من اعتقاد دارم که ما حتی در روابط با شرق نیز نتوانستیم آن تعادل مطلوب را حفظ کنیم. روابط امروز ما با چین و روسیه متعادل نیست و اتفاقا یک تحمیل بوده که همه این ‌ها بر اساس فقدان تعادل در روابط بین شرق و غرب پذیرفتیم. ضمن اینکه ما در این دوران بر تقویت توان تولید و رشد و توسعه در داخل تمرکز نکردیم.

‌هاشمی‌طبا همچنین در پاسخ به این پرسش که ما چگونه می‌توانیم شرایط سیاسی کشور را متناسب و در جهت رشد اقتصادی ترسیم کرده و دنبال کنیم، گفت: واقعیت این است که اقتصاد ما ۱۰۰ درصد درگیر سیاست است و اینکه می‌گویند ما با امکانات داخلی می‌توانیم درآمد سرانه را تا چندین هزار دلار افزایش بدهیم یک مساله غیرمعقول، غیرعملیاتی است و اساسا برنامه‌ای هم برای آن ارائه ندادیم. ما اگر دنبال رشد اقتصادی هستیم باید به دنبال عوامل اثرگذار آن برویم. یکی از همین موضوعات صادرات است. اینکه امروز بخش عمده‌ای از محصولات و تجهیزات کشاورزی را وارد می‌کنیم، دان معناست که ما هنوز به تکنولوژی و امکانات و فناوری‌ روز کشاورزی دسترسی نداریم. بنابراین باید به سمتی حرکت کنیم که سیاست تحت تاثیر اقتصاد باشد و نه برعکس.

منبع: انتخاب

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها