خبر مهم درباره واکسن کرونا

یک عضو ستاد ملی مقابله با کرونا به بیان توضیحاتی در خصوص ساخت واکسن کووید ۱۹ در دنیا پرداخت.

خبر مهم درباره واکسن کرونا

به گزارش مستقل آنلاین: شروین شکوهی در خصوص تولید واکسن کرونا در دنیا گفت: هم اکنون در سراسر دنیا تنها ۶ واکسن کرونا در حال طی کردن مراحل انسانی هستند و بقیه آن‌ها در مراحل حیوانی قرار دارند.

وی ضمن اشاره به اینکه قضیه تولید واکسن کرونا در دنیا همانند این موضوع است که چه کسی زود‌تر به کره ماه سفر کرده و طبق منابع علمی واکسن روسی هنوز به مرحله خاصی نرسیده است، تاکید کرد: معلوم نیست واکسن‌های در حال ساخت چه نتیجه ای داشته باشند، به همین دلیل نباید نسبت به تولید واکسن کرونا امیدوار باشیم چرا که کسانی که به ویروس واقعی مبتلا شده اند، مجددا این بیماری گرفته اند چه برسد به واکسن.

این متخصص عفونی ادامه داد: نهاد‌های معتبر آمریکایی و اروپایی و همچنین سازمان بهداشت جهانی هیچ کدام از این واکسن‌ها را تایید نکرده اند و روسیه قبل از تایید اعلام تولید واکسن را کرده و چین هم واکسن در حال تولید خود را به عنوان اختراع ثبت کرده  است.

عضو ستاد مقابله به کرونا ضمن تاکید بر اینکه کرونا در حال حاضر هیچ واکسنی ندارد و و در آینده نردیک هم نخواهد داشت، بیان کرد: اگر هم این واکسن تولید شود برای آزمایش به افراد مختلف زده می‌شود.

شکوهی متذکر شد: بسیاری از افراد هستند که گمان می‌کنند واکسن کرونا آمده است و به همین دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی جدی نمی‌گیرند در حالی که انسان تکنولوژی مقابله با این ویروس ندارند.

وی بیان کرد: واکسن‌های در حال تولید به احتمال زیاد تاثیرگذاری چندانی ندارند، چرا که واکسن آنفلانزا می‌تواند ۳ تا ۴ ماه حدود ۳۰، ۴۰ و ۵۰ درصد در سنین مختلف از آنفلانزا جلوگیری کند و با پایان فصل سرما به پایان می‌سد در حالی که کووید ۱۹ در تمام سال وجود دارد.

این متخصص عفونی اضافه کرد: به فرض که واکسن کرونا ساخته شود و در بهترین حالت چند ماه ایمنی بدهد و عوارض کم و قیمت قابل قبول هم داشته باشد و بشر بتواند آن را برای ۸ میلیارد انسان تولید کند و در این صورت چه طور امکان دارد هر ۳ ماه یکبار ۸ میلیارد نفر این واکسن را بزنند؟ اصلا دنیا چنین توانایی را دارد؟

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا بیان کرد: استفاده از یک واکسن ممکن است عوارض زیادی را به همراه داشته باشد آن هم واکسنی که برای یک ویروس ناشناخته ساخته شده است، برای مثال بعد از گذشت دهه‌ها از ساخت واکسن آنفولانزا پزشکان به این نکته پی برده اند که ممکن است این واکسن منجر به فلج عضلات گیلن باره ‌شود.

وی ضمن اشاره به اینکه حتی اگر واکسن کرونا هم اثر بخش ساخته شود، ممکن است با عوارضی روی مغز و اعصاب همراه باشد، ادامه داد: برای بعضی از ویروس‌ها نظیر هپاتیت C و ایذر نمی‌توان واکسن ساخت چرا که این ویروس‌ها مدام در حال تغییر هستند؛ کرونا ویروس هم تا کنون اینگونه بوده است و نمی‌توان طی ۳ تا ۴ ماه برای آن واکسن ساخت و این صحبت‌ها بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد؛ البته امیدواریم واکسنی برای کرونا بیاید که ایمنی دائم بدهد، ولی تا کنون چنین اتفاق نیفتاده است.

منبع: میزان

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها