اصولگرای پیروز انتخابات ۱۴۰۰ کیست؟

خودِ اصلاح‌طلبان هم اعتراف می‌کنند به اینکه ما شانس برنده شدن در انتخابات ۱۴۰۰ را نداریم خودشان می‌گویند ما رای نمی‌آوریم. بنابراین درصد احتمال برنده شدن یک کاندیدای اصولگرا در میان کاندیداهای دیگر بیشتر است.

اصولگرای پیروز انتخابات ۱۴۰۰ کیست؟

جبهه همیشه مخالف نیستیم!

قاسم روانبخش، عضو شورای مرکزی جبهه پایداری، درباره ارتباط دولت و مجلس گفت: اگر دولت و مجلس هماهنگ شوند برای حل معضلات اقتصادی اقدامی ایده‌آل است بدین معنا که هدف هر دو این باشد که مشکلات اقتصادی مردم را حل کنند. مجلس یازدهم هم روی کار نیامده که به دست و پای دولت بپیچد بلکه به دنبال حل معضلات مردم است و اگر عزمی برای خدمت در دولت مشاهده کند، حتما به دولت کمک می‌کند. البته وظیفه مجلس، اجرایی نیست بلکه وظیفه‌اش، قانونگذاری و نظارت است و در اجرا نمی‌تواند، دخالت کند اما مجلس به عنوان مثال می‌تواند طرحی را تصویب کند و دولت را ملزم به اجرای طرح‌‌هایی همچون طرح الزام دولت به ساخت مسکن‌های ارزان قیمت، طرح الزام دولت به راه اندازی صنایع کوچک کند.

او افزود: به نظر من مجلس باید رودبایستی‌ها را کنار بگذارد و مرکز پژوهش‌های مجلس که به بیانی مغز مجلس است، فعال‌تر شود و از اقتصاددان‌های کشور به ویژه افرادی که دارای صاحب فکر و اندیشه اقتصادی هستند دعوت به عمل آورد، صرف‌نظر از این که آن اقتصاددانِ چپ، راست، اصلاح‌طلب یا اصولگرا باشد و همچنین از اقتصاددان‌های حوزوی نیز دعوت به عمل آورد تا آن ها برای حل مشکلات کشور همفکری کنند و سرانجام نظر دقیق کارشناسی شده به مجلس ارائه کنند و مجلس تحت عنوان الزام دولت به انجام آن‌ها وارد شود و دولت را ملزم به حل مشکلات کند. بی‌تردید حضور کارشناسان دولتی نیز می‌تواند بر غنای مباحث بیافزاید. مثلا درباره چگونگی حل مشکل تورم، گرانی، تزریق بودجه راه حل ارائه بدهند بنابراین از این طریق مجلس، می‌تواند به حل مشکلات کمک کند. 

درصد احتمال برنده شدن یک کاندیدای اصولگرا در میان کاندیداهای دیگر بیشتر است

این چهره سیاسی اصولگرا درباره انتخابات ۱۴۰۰ و گمانه‌زنی‌ها درباره کاندیداتوری زاکانی و اینکه شانس پیروزی کدام جریان را بیشتر می‌دانید، گفت: خودِ اصلاح‌طلبان هم اعتراف می‌کنند به اینکه ما شانس برنده شدن در انتخابات ۱۴۰۰ را نداریم خودشان می‌گویند ما رای نمی‌آوریم. بنابراین درصد احتمال برنده شدن یک کاندیدای اصولگرا در میان کاندیداهای دیگر بیشتر است. در این باره که آن فرد چه کسی می‌تواند باشد باید گفت از آسمان که نمی‌آید از همین افراد زمینی است.

او ادامه داد: به هر حال از میان افراد کاندیدا، فردی که حرف و برنامه بهتری داشته باشد می‌تواند، انتخاب شود. چراکه مردم تجربیات بهتری در این زمینه پیدا کرده‌اند. از این رو در این انتخابات، کسی که مردم به توانش پی ببرند و بتواند بحران اقتصادی را حل کند باید انتخاب شود نه صرفا فردی که تنها شعار بدهد یا شعارهای قبلی را تکرار کند. به نظر بنده مردم هم منتظر چنین آدمی هستند. در مجموع گزینه‌های مختلفی مطرح هستند و باید زمان بگذرد. بنده هنوز نتوانستم فرد خاصی را انتخاب کنم و در حال مطالعه هستم که کدام لایق‌تر و توانمندتر هستند.

روانبخش در پاسخ به این سوال که افراد بسیاری از میان اصولگرایان از قالیباف گرفته تا زاکانی و فتاح و سعید جلیلی مطرح هستند و نظر شما به کدامیک از آنها نزدیک‌تر است؟ گفت: بنده هنوز نتوانستم در این باره به جمع‌بندی برسم.

او در پاسخ به این سوال که آیا شما هم منتظر تائید صلاحیت افراد کاندیدا خواهید ماند تا تصمیم بگیرید؟ تصریح کرد: زودتر از این هم می‌توان تصمیم گرفت ما می‌توانیم تشخیص دهیم ولی هنوز نهایی نشده است.

این عضو جبهه پایداری در پاسخ به این سوال که نظر شما درباره این گفته سلیمی نمین مبنی بر اینکه جبهه پایداری برخلاف چیزی که می‎گوید عمل می‌کند چیست؟ بیان کرد: هر کس دیدگاهی دارد اما نمی‌دانم ما در کجا برخلاف نظرمان عمل کردیم. در واقع همان سخنانی که گفتیم  را عمل کردیم. در انتخابات ۹۶ همه با رئیسی متحد شدیم و نامزد جبهه پایداری نیز رئیسی بود، سایر اصولگرایان نیز همین را گفتند. جبهه پایداری این گونه نبوده که ساز جداگانه‌ای بزند.

او افزود: در انتخابات اخیر مجلس هم اصولگرایان بر سر یک لیست واحد توافق کردند. در سال‌های گذشته هم در انتخابات ۹۲، گزینه پایداری‌ها یعنی لنکرانی، انصراف داد اما شخصِ قالیباف، ولایتی و حداد عادل که قرار بود با هم توافق کنند، خودشان هم توافق نکردند. لنکرانی که به عنوان گزینه جبهه پایداری کناره گیری کرد از گزینه های موجود، جلیلی را بهتر دانستیم و از او حمایت کردیم. گزینه ما نبود در واقع از میان گزینه‌هایی بود که در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام و تایید شده بودند و ما هم یک نفر را که صالح‌تر دانستیم تائید کردیم. این معنایش این نبود که جبهه پایداری ساز مخالف می زند یا بر خلاف خواست خودش عمل می کند.

روانبخش با بیان اینکه جبهه پایداری جبهه گفتمانی است و براساس مبنا حرکت می‌کند، گفت: ما افراد را با مبانی می‌سنجیم هر کس به مبانی اسلام و انقلاب اسلامی نزدیک‌تر باشد تایئید می‌شود و بحث دوست و فامیل  و غیره  نیست و یا اینکه چه کسی پست بیشتری به ما می دهد و دنیای ما را بهتر تامین می‌کند، مطرح نیست. معیار اصلی ما در انتخاب افراد و حمایت از آنها، این است که چه کسی بیشتر به درد کشور و دین‌مان بخورد. براین اساس همان فرد را براساس مبانی تعیین می‌کنیم. ما نمی‌گوئیم که اشتباه نمی‌کنیم و ادعایی هم نداریم. نگاه سلیمی نمین برای خودش، نگاه معتبری است و با ارزش است اما حاضرم  با هم صحبت کنیم و اگر انتقاد درستی هم داشته باشد، یقینا می‌پذیرم.

او در پاسخ به این سوال که آیا مناظره را می‌پذیرید؟ عنوان کرد: مناظره ندارد. انتقادات‌شان را بگویند و اگر آن انتقاد وارد باشد خواهیم پذیرفت. ما تابع نظرِ دوستانی هستیم که انتقادات سازنده‌ای داشته باشند انسان‎‌هایِ انتقادناپذیری نیستیم و نمی‌گوییم اشتباه نمی‌کنیم. اگر جایی اشتباه کنیم قبول می‌کنیم و اگر اشتباه نکرده باشیم می‌گوئیم، اشتباه نکردیم. به هر حال برای دیدگاه‌های سلیمی نمین هم احترام قائلیم.

قاسم روانبخش در پاسخ به این سوال که چرا پایداری‎ها یک جبهه همیشه مخالف هستند؟ تصریح کرد: ما جبهه همیشه مخالف نیستیم بلکه براساس مبانی حرکت می‌کنیم. ما در واقع یک جبهه گفتمانی هستیم. دوستان اصولگرای دیگری هم که حضور دارند آنها هم حرف‌هایی را مطرح می‌کنند که ممکن است برخی اوقات، سخنان آنها را قبول کنیم و یا گاهی قبول نکنیم.

او ادامه داد: به هر حال این سخنان درباره پایداری‎ها گفته می‌شود که مخالف هستیم اما ما اهل دعوا و مخالفت نیستیم بلکه اهل بحث هستیم و می‌گوییم اگر این کار را انجام دهید، بهتر است.

این عضو جبهه پایداری در پاسخ به این سوال که اگر آن کارِ مدنظر جبهه پایداری را  انجام ندهند مخالفید؟ تصریح کرد: مخالفت‌مان این گونه نیست که دعوا راه بیندازیم بلکه حرف‌مان این بوده و آینده هم حرف ما را اثبات می‌کند. بنابراین این گونه نیست که اگر طبق حرف انجام نشد، جنگ و دعوا در کشور راه بیندازیم خیر ما روی اصول‌مان می‌ایستیم. به هر حال وقتی مردم باز می‎‌گردند و مبانی ما را مشاهده می‌کنند قضاوت خواهند کرد که چه کسی سخن درستی می‌گفت. اگر یک جبهه گفتمانی مبنایی حرکت کند قاعدتا افراد آن جبهه نباید از مبنایش دست بردارند. حال ممکن است افراد از روی مصلحت گاهی موضعی بگیرند که آن دوره مصلحت است و تمام می‌شود در حالی که  مبنا باید حفظ شود.

این چهره سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون این مبانی حفظ شده یا خیر؟ بیان کرد: بله. تاکنون حفظ کرده‌ایم و در بسیاری از موارد روشن شده است که درست می‌گفتیم. با این کمبود امکانات و این همه فشاری که بوده جبهه پایداری توانسته دوام بیاورد و حضور گفتمانی در جامعه داشته باشد. تخریب‌ها علیه ما زیاد بوده ولی ما آنها را با دیده اغماض گذراندیم و با مبانی خودمان کار کردیم و جلو رفتیم و به امید خدا باز هم همین مسیر را محکم‌تر از گذشته ادامه خواهیم داد.

 روانبخش درباره احتمال تجدیدنظر در سیاست‌ها و رفتارهای گذشته نیز گفت: ما همواره به گذشته باز می‌گردیم و مواضع‌مان را بررسی می‌کنیم اگر از مبانی‌مان فاصله گرفته‌ باشیم یا اشتباهی صورت گرفته باشد آن را اصلاح می‌کنیم. قاعدتا فردِ عاقل باید مواضع و عملکردش را بررسی کند و ببیند چه جایی اشتباه کرده که باید حل کند. انسانِ عاقل این است که از گذشته‌اش برای آینده‌‎اش استفاده کند./منبع: برنا

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها