رئیس جمهور بعدی کیست؟ احمدی‌ نژاد یا جلیلی؟

رئیس جمهور آینده یا احمدی ‌نژاد خواهد بود یا یک فردی مثل سعید جلیلی. سالهاست مجلس به عنوان رکن سوم قدرت جایگاهی ندارد. مجلس یازدهم تحت نفوذ جریانات تندرو قرار گرفته است، سال دیگر این اتفاق برای قوه مجریه می‌افتد و تعداد قابل توجهی از مردم به خصوص اقشار و لایه‌های تحصیلکرده و شهرنشین در انتخابات شرکت نمی‌کنند.

رئیس جمهور بعدی کیست؟ احمدی‌ نژاد یا جلیلی؟

صادق زیباکلام در خصوص حضور اکثریتی اصولگرایان در مجلس یازدهم تصریح کرد: مجلس یازدهم تحت نفوذ جریانات تندرو قرار گرفته است، سال دیگر این اتفاق برای قوه مجریه می‌افتد و تعداد قابل توجهی از مردم به خصوص اقشار و لایه‌های تحصیلکرده و شهرنشین در انتخابات شرکت نمی‌کنند، همچون انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفندماه سال گذشته. در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده فقط طرفداران تندرو‌ها در انتخابات شرکت می‌کنند، بنابراین رئیس جمهور آینده هم یا احمدی ‌نژاد خواهد بود یا یک فردی مثل سعید جلیلی.

صادق زیباکلام فعال سیاسی اصلاح‌طلب و مدرس دانشگاه در رابطه با آسیب‌های روی کارآمدن دولت اصول‌گرا در ۱۴۰۰ و امکان تبدیل نمایندگان مجلس یازدهم به وکیل‌الدوله گفت: سال‌هاست عملاً بُعد نظارتی مجلس کمرنگ‌تر شده و امروز که ما در خرداد ۹۹ هستیم، اساسا چیزی به نام بُعد نظارتی مجلس وجود ندارد. به این معنا که مجلس عملا برابر سیاست‌های مهم اعم از اقتصادی، خارجی، هسته‌ای هیچ کاره است؛ لذا بُعد نظارتی مجلس و پاسخگوطلب بودن مجلس سال‌هاست که از بین رفته است.

این چهره اصلاح‌طلب با اشاره به تاثیرات نظارت استصوابی بر عملکرد مجلس افزود: در واقع نظارت استصوابی چیزی از مجلس به عنوان یک نهاد مستقل باقی نگذاشته است لذا فرقی نمی‌کند که بگوئیم روابط مجلس با دولت چگونه است، این قبیل مباحث که به نقش و جایگاه مجلس برمی‌گردد، عملا بلاموضوع شده است.

زیباکلام در خصوص حضور اکثریتی اصولگرایان در مجلس یازدهم تصریح کرد: مجلس یازدهم تحت نفوذ جریانات تندرو قرار گرفته است، سال دیگر این اتفاق برای قوه مجریه می‌افتد و تعداد قابل توجهی از مردم به خصوص اقشار و لایه‌های تحصیلکرده و شهرنشین در انتخابات شرکت نمی‌کنند، همچون انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفندماه سال گذشته. در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده فقط طرفداران تندرو‌ها در انتخابات شرکت می‌کنند، بنابراین رئیس جمهور آینده هم یا احمدی‌نژاد خواهد بود یا یک فردی مثل سعید جلیلی.

این مدرس دانشگاه در ادامه اظهار کرد: از یک جهت بد نیست چراکه در این شرایط همه قدرت از جمله قوه مجریه، مقننه و سایر قوا‌ها دست تندرو‌ها قرار می‌گیرد؛ بنابراین به نوعی یکپارچگی به وجود می‌آید و کمترین فایده آن این است که نمی‌توانند میانه‌رو‌ها و اصلاح‌طلبان را مقصر مشکلات کشور بدانند چراکه همه قدرت از صدر تا ذیل آن، در دست اصولگرایان و جریان تندور است.

زیباکلام خاطرنشان کرد: از آن طرف چه جوبایدن باشد چه ترامپ، جریانات داخلی در انتخابات سال آینده به سمت نرمش قهرمانانه خواهند رفت، لذا نگرانی از این‌که دولت به دست اصولگرایان می‌افتد معنی ندارد کما این‌که مجلس هم دست این جریان افتاده است. در نتیجه از جایگاه نظارتی مجلس کاسته می‌شود و این یک مسئله بلاموضوع است، زیرا سالهاست مجلس به عنوان رکن سوم قدرت جایگاهی ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها