سندرز کنار کشید

برنی سندرز، سناتور چپگرای آمریکایی، از کارزار نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کنار کشید. 

سندرز کنار کشید

برنی سندرز انتخابات درون حزبی را با پیش‌تازی قابل توجهی آغاز کرد، اما چندین نامزد میانه‌رو یا راست‌گرای حزب دمکرات به‌سود جو بایدن، کنار کشیدند و سندرز در چند انتخابات درون حزبی ایالتی مهم به بایدن باخت و از او عقب افتاد.

 سندرز یک‌بار هم چهارسال پیش در نبرد نهایی درون‌حزبی به هیلاری کلینتون باخت ولی رسانه‌ها نوشتند رهبران حزب دمکرات در هدایت رقابت به‌سود کلینتون دخالت  داشته‌اند.  

حالا دیگر به‌احتمال زیاد جو بایدن، در مجمع‌نهایی انتخاباتی دمکرات‌ها، نامزد حزب دمکرات و رقیب ترامپ می‌شود.

برنی سندرز در سخنرانی کناره‌گیری خود از تلاش هواداران‌اش از جمله 10 میلیون فقره کمک مالی آن‌ها سپاسگزاری کرد و گفت بعد از یک ارزیابی صادقانه، تصمیمی سخت و دردناک گرفته است.

"کاش خبر بهتری به شما می‌دادم اما واقعیت را می‌دانید. پیروزی عملا ناممکن شده بود."

سندرز گفت جنبش مبارزه ایدئولوژیک را برد اگرچه نامزدی را نه. او گفت بسیاری از مواضع‌اش که افراطی تلقی می‌شد از جمله حداقل دستمزد 15 دلار در ساعت حالا تبدیل به موضع جریان اصلی شده است.

سندرز پیروزی را به بایدن تبریک گفت و وعده داد با بایدن برای پیشبرد اهداف ترقی‌خواهانه همکاری کند.

او گفت به همراه همسرش تحت تاثیر حمایت‌های هواداران‌اش قرار گرفته "بگذارید جلو برویم. مبارزه ادامه دارد"

سندرز تایید کرد که بر روی برگه همچنان در رقابت‌ها حضور خواهد داشت. 

سندرز گفت اگرچه کمپین‌اش عملا تعلیق شده اما در انتخابات مقدماتی ایالت‌های باقی مانده افراد می‌توانند همچنان نام او را در تعرفه وارد کنند:

"بایدن نامزد حزب خواهد بود اما باید تلاش کنیم بیشترین دلگیت ممکن را کسب کنیم تا در کنوانسیون حزب بر روی محتوای پلتفرم حزب و سایر کارکردها تاثیر بگذاریم. این به متحد کردن حزب برای شکست دادن ترامپ هم کمک می‌کند."

 "نلسون ماندلا یکی از بزرگترین مبارزان راه آزادی در تاریخ معاصر در جمله معروفی می‌گوید: همیشه به نظر غیرممکن می‌رسد تا زمانی که انجام شود. و منظورش این است که بزرگترین مانع تغییر اجتماعی واقعی ناشی از قدرت شرکت‌ها و حاکمیت سیاسی در محدود کردن تخیل ماست در خصوص آنچه ممکن است و آنچه مستحق آن هستیم به عنوان انسان. اگر ما اعتقاد نداشته باشیم بیمه درمانی یک حق بشری است، هرگز به مراقبت‌های بهداشتی همگانی دست نخواهیم یافت. اگر اعتقاد نداشته باشیم که مستحق دستمزد و شرایط کاری درخور هستیم، همچنان میلیون‌ها نفر از ما در فقر زندگی خواهند کرد. اگر اعتقاد نداشته باشیم همه مستحق تحصیل برای تحقق رویاهایمان هستیم، خیلی از ما با بدهی‌های بزرگ فارغ التحصیل می‌شویم و یا هیچ وقت نمی‌‌توانیم تحصیل کنیم. اگر اعتقاد نداشته باشیم مستحق زندگی بر روی سیاره‌ای با محیط زیست پاک هستیم که توسط تغییر اقلیم تخریب نشده، همچنان شاهد خشکسالی، سیل و بالا آمدن سطح آب‌ها خواهیم بود و یک سیاره به طور فزاینده غیرقابل سکونت."

 واکنش بایدن به کناره‌گیری سندرز

بایدن در بیانیه‌ای از سندرز تشکر کرد و وعده همکاری با او داد:

"امروز، سناتور سندرز اعلام کرد که فعالیت انتخاباتی خود را متوقف کرده است. برنی قلب و روح خود را نه تنها در انتخابات ریاست جمهوری، بلکه به علل و مسائلی قرار داده است که در طول دهه‌ها با زندگی او بوده‌اند. می‌دانم که این تصمیم، برای وی چقدر دشوار بود و برای میلیون‌ها هوادار وی به ویژه رای‌دهندگان جوانی که از برنامه‌های مترقی او در رقابت‌ها، الهام و انرژی گرفته و وارد سیاست شده‌اند، چه سخت است.

او فقط یک کمپین را به پیش نبرد. یک جنبش را خلق کرد. اشتباه نکنید. اعتقاد دارم این جنبش امروز به اندازه دیروز قدرتمند است. این برای کشور و آینده‌مان امر خوبی است. باید منافع ملت و ضرورت شکست دادن ترامپ را در اولویت قرار داد.

به همین خاطر من و همسرم جیل سپاسگزاریم. اما می‌خواهم بدانی: ما به سراغت می‌آییم و به حرف‌ات گوش می‌دهیم. خطاب به هواداران سندرز:

می‌بینم‌تان، می‌شنوم‌تان و اضطرار اتفاقی که در کشور باید بیافتد را درک می‌کنم. امیدوارم به ما بپیوندید. به شدت استقبال می‌کنیم. به شما نیاز وجود دارد."

واکنش نوآم چامسکی، فیلسوف و زبان‌‌شناس، به کناره‌گیری سندرز:

«حالا رایج است که بگویند کمپین برنی شکست خورد. بنظرم این اشتباه است. بنظرم یک موفقیت خارق‌العاده بود که کاملا عرصه مباحثه و گفتمان [عمومی] را تغییر داد. موضوعاتی که تا دوسال قبل غیرقابل تصور بود، اکنون در مرکز توجه هستند. از نظر حاکمیت، بدترین گناه برنی طرح‌های سیاسی‌ پیشنهادی‌اش نیست بلکه این واقعیت است که توانست جنبش‌های مردمی را الهام ببخشد. جنبش‌هایی که از قبل هم درحال پیشرفت بودند؛ جنبش تسخیر٬ جنبش جان سیاهان مهم است و... و آن‌ها را به جنبش‌هایی فعال تبدیل کند که فقط هر دو سال یکبار برای فشار یک دکمه به صحنه نمی‌آیند بلکه مستمرا فعالیت دارند. و این می‌تواند دولت بایدن را هم تحت تاثیر قرار ‌دهد.»

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها