«نسخه شهید مطهری» برای حوزویان

«دولت ایران برای مردها حق قائل نیست چه برسد به زنان»!

گروه سیاسی مستقل آنلاین / احمد حیدری_ پژوهشگر دینی

                                     

 شهید مطهری در یادداشتی که بعد از قیام ۱۵ خرداد نوشته، درباره موضع‌گیری‌های صادر شده بعد از آن قیام توسط سیاسیون و بخصوص عالمان و حوزویان، نظراتی ابراز می‌دارد که برای امروز ما بسیار تأمل برانگیز و راهنما است. 

ایشان در ابتدای یادداشت می‌نویسد:

«در این اقدام و نهضت مقدّس نکاتی به نظر می‌رسد که لازم است به زعمای عالیقدر تذکر داده شود تا جهات خوب و قابل تحسین، تثبیت و تقویت شود و نقاط ضعف اصلاح گردد». بعد به شمردن آن نکات می‌پردازد از جمله:

 ۱. اتحاد و وحدت نظر آقایان  که حریف را مجبور می‌سازد برای همیشه از آنان حساب ببرد.

۲. جنبه صراحت و دوری از تملّق و بالاخره بت‌شکنی متون تلگرافات بسیار قابل تحسین و امیدوار کننده است. 

۳. استناد به قانون اساسی، متمّم آن و قوانین مملکت علاوه بر آیات و احادیث، قابل توجه و جلب کننده عموم و بخصوص طبقه تحصیلکرده است. 

۴. ایراد بر دخالت دادن زن‌ها در انتخابات در نظر نیمی از مردم(زن‌ها) قابل هضم نیست و حتی مورد تردید است که آیا اسلامی است یا مصلحت اندیشی علما با توجه به مفاسد آن؟ [با توجه به این حقیقت باید از آوردن این ایراد در تلگرافات اعتراضی خودداری کرد] همچنین مسئله اصلاحات ارضی؛ خلاف اسلام شمردن این دو [رأی دادن زنان و اصلاحات ارضی] به توده‌ای‌ها و بهائی‌ها فرصت تبلیغ علیه اسلام می‌دهد. در مورد زنان باید لحن چنین باشد که «دولت ایران برای مردها حق قائل نیست چه برسد به زنان»؛ در موضوع اصلاحات ارضی هم باید گفته شود «شأن دولت‌ها نیست که اصلی را عوض کنند و عالمان باید با توجه به مقررات دین و اختیارات حکومت شرعیه، پیشنهاد دهنده باشند و دولت اجرا کند». به هر حال عالمان نباید خود را مخالف آزادی رعیت یا حقوق زنان معرفی کنند. 

۵. عالمان باید زمامدار اصلاحات شوند و نشان دهند اسلام حل کننده بحران‌های اجتماعی است نه حافظ وضع موجود. اگر مردم عالمان را به عنوان مصلحان اجتماعی باور کردند، دیگر مکتبی نمی‌تواند در مقابل آنان قد برافرازد.

۶. کوشش برای به دست گرفتن قدرت از راه انتخابات

۷. سعی در جذب طبقه تحصیلکرده داخل و خارج کشور (نامه ها و ناگفته‌ها، ص۱۷۱)

 روحانیت در این زمان هم که مردم اعتراضاتی دارند و کم و بیش آن را آشکار می‌کنند، به شنیدن این توصیه‌ها متناسب با شرایط روز بسیار محتاج است. امید که روحانیت انقلابی این توصیه‌ها را به گوش جان بشنود و به کار بندد و سردمدار احقاق حقوق مردم، انتخابات آزاد و قانونی و اجرای بدون تنازل قانون اساسی بخصوص اصول معطل مانده آن باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها