تحلیل کامبیز نوروزی از پیامدهای ترور شهید سردار سلیمانی؛

بحران ایران و آمریکا عمیق‌تر می‌شود

بحران ایران و آمریکا عمیق‌تر می‌شود

 

یک حقوقدان می‌گوید: فضای غالب بر افکار عمومی مردم داخل ایران بر اساس آنچه که من در این دو روز دیدم، نارحتی و عصبانیت بوده است اما مدیریت روابط بین‌الملل به خصوص با پیچیدگی‌هایی که دارد، در عین حال که باید در فکر پاسخگویی به افکار عمومی باشد اما نباید دچار عوام‌زدگی باشد.

«کامبیز نوروزی»، مدرس حقوق مطبوعات و حقوقدان در گفتگو با خبرنگار مستقل درباره ابعاد ترور سردار شهید قاسم سلیمانی گفت:

به هر حال اقدام تجاوزکارانه‌ای که دولت آمریکا در ترور سردار شهید قاسم سلیمانی انجام داده است، نقطه‌ی مهمی است در بحران روابطی که بین ایران و ایالات متحده وجود دارد. این یک رفتار نامشروع و غیرقانونی است؛ هم از حیث تجاوز به خاک عراق و هم اینکه یک اقدام تروریستی محسوب می‌شود.

این حقوقدان نوع واکنش ایران را بر رقم خوردن حوادث جدید موثر دانست و اظهار داشت:

همه ناظران سیاسی معتقدند که این یک نقطه‌ی مهم است اما اینکه چه تحولاتی پیش خواهد آمد، تقریبا چندان قابل پیش‌بینی نیست. بخش مهمی برمی‌گردد به نوع واکنش انتخابی ایران و بعد هم شیوه ادامه رفتارهای ایالات متحده آمریکا. پیش‌بینی چیزی که ممکن است اتفاق بیفتد کار بسیار دشواری است.

او در پاسخ به این سوال که آیا با این اتفاق در حیات سیاسی کشور دوران جدیدی ایجاد خواهد شد یا خیر، عنوان کرد:

 ورود ایران به یک دوره تازه حیات سیاسی تحلیل پررنگی است، این تعبیر جنبه گسترده‌ای دارد ولی می‌توانیم این را بگوییم که شاید بحران بین ایران و آمریکا با روش جنگ‌افروزانه‌ی اخیر، وارد مرحله جدیدی خواهد شد.

مدرس حقوق مطبوعات درباره تاثیرگذاری افکار عمومی بر عکس‌العمل ایران در قبال این حادثه تلخ، بیان داشت:

فضای غالب بر افکار عمومی مردم داخل ایران بر اساس آنچه که من در این دو روز دیدم، ناراحتی و عصبانیت بوده است اما مدیریت روابط بین‌الملل به خصوص با پیچیدگی‌هایی که دارد، در عین حال که باید در فکر پاسخگویی به افکار عمومی باشد اما نباید دچار عوام‌زدگی باشد.

نوروزی با تاکید بر ضرورت اتخاذ صبر و تامل برای نشان دادن عکس‌العمل درست، گفت:

سیاستمداران ارشد، دیپلمات‌ها، مقامات ارشد نظامی و کسانی‌که سیاست خارجی ایران را برنامه‌ریزی و مدیریت می‌کنند، باید جزئیات و نکات دقیق بسیار پیچیده و متعددی را در نظر بگیرند برای اتخاد سیاست‌ها و برنامه‌های مفید و موثر برای مقابله با چنین بحرانی، اینکه فقط به دنبال آرام کردن افکار عمومی باشند و سیاست بین‌الملل را بر اساس جلب رضایت افکار عمومی انجام دهند، طبیعتا خیلی نمی‌تواند کارامد باشد. با صبر، حوصله، دقت و ظرافت باید این سیاست طراحی و اجرا شود.

او درخصوص تاثیر این واقعه بر لوایح تصویب نشده‌ FATF و کاهش تعهدات برجامی، اظهار داشت:

احتمالا تا مدتی این واقعه موجب بدبینی در دستگاه‌های تصمیم‌گیرنده در ایران، در مورد روابط بین‌الملل خواهد شد. به هر حال اقدام غیرقانونی و تجاوزآمیز ایالات متحده در فضای سیاست داخلی هم اثرگذار است؛ اگرچه تاکنون مقامات بین‌المللی و دول جهان بر اساس آنچه در اخبار شنیده‌ایم، حمایتی از رفتار ایالت متحده نکرده‌اند، حتی گزارشگر ویژه سازمان ملل هم به شکل "ملایم"ی اقدامات آمریکا را تجاوزکارانه تلقی کرد.

این حقوقدان افزود: یعنی رفتار آمریکا از نظر حقوقی و اخلاقی مورد حمایت جهانی قرار نگرفته است اما در هر حال این اتفاق و جریان ترور شهید سردار سلیمانی در ایران موجب توسعه بدبینی به جریان‌های بین‌المللی خواهد شد و آن دسته از نیروهای سیاسی که تمایلی به بازسازی روابط ایران در بخش‌های اقتصادی و سیاسی با جهان را ندارند ممکن است قدری موضعشان تقویت شود اما برای هر پیش‌بینی همچنان باید تامل کنیم و برای تحلیل اوضاع و احوال شتاب نکنیم.

وضعیت پیچیده است و به نظر می‌رسد دستگاه دیپلماسی کشور چه در دولت و چه بیرون از دولت باید به درستی و با تامل رفتار بکند.

کامبیز نوروزی در پاسخ به این سوال که آیا این ترور بر انتخابات مجلس یازدهم موثر خواهد بود، بیان داشت:

در حال حاضر برآوردی ندارم اما در مجموع بخش مهمی از مسائل سیاست داخلی ایران تحت تاثیر ترور شهید سلیمانی قرار خواهد گرفت اما برای برآورد دامنه و ابعاد آن باید کمی حوصله کنیم و ببینیم رفتار دو طرف چه خواهد بود. او در پایان افزود: شتابزدگی در تحلیل گاهی موجب خطای در تحلیل می‌شود آن هم وقتی که ما در چنین شرایط پیچیده و دشواری به سر می‌بریم و بانی آن اقدام تجاوزکارانه و تروریستی ایالات متحده آمریکا است‌.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها