جمع شهدا، جمع شد

 مأموریت مهم او که تا آخر عمرش نیز ادامه یافت زمانی بود که با نظر رهبر انقلاب به عنوان فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران منصوب شد. سردار شهید قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران مقارن نخستین ساعات روز جمعه ۱۳ دی ماه در جریان یک حمله تروریستی هوایی از سوی نظامیان آمریکا در فرودگاه بغداد به کاروان خودرو حامل او و فرماندهان گروه حشد الشعبی به درجه رفیع شهادت نائل آمد

 جمع شهدا، جمع شد

 مستقل‌آنلاین، سرویس سیاسی، محسن فیض‌اللهی/

شهید سپهبد پاسدار "قاسم سلیمانی"، متولد ۲۰ اسفند ۱۳۳۵ در روستای "قنات‌مالک" استان کرمان است. سن‌ او در شناسنامه‌ دو سال بزرگ‌تر و در اصل در سال ۱۳۳۷ به دنیا آمده بود. شهید قاسم سلیمانی چهار خواهر و یک برادر دارد. ۱۳ ساله بود که به کرمان مهاجرت کرد و در ۱۹ سالگی، مانند بسیاری از هم‌نسلان خود، جذب انقلابیون و پس از آن در سال ۱۳۵۹ وارد سپاه پاسداران شد. نخسین مأموریت او محافظت از هواپیماهای مستقر در کرمان بود. بعد فرمانده یک پادگان آموزشی سپاه شد و در همان سال و مصادف با شروع جنگ تحمیلی به شهر سوسنگرد رفت. نخستین مأموریت او در جنگ، فرماندهی لشکر ثارلله بود. نیروهای این لشکر از استان کرمان تأمین می‌شد و از سال ۵۹ در قالب یک تیپ، آماده عملیات بود و تا سال ۶۸ به یک لشکر مهم تبدیل شد. "محمدعلی(عزیز) جعفری"، فرمانده سابق سپاه گفته بود: در آن زمان، قاسم سلیمانی فرماندهی یکی از پادگان‌های آموزشی سپاه در کرمان را برعهده داشت و در پایان جنگ خودش را در قامت یک فرمانده عالی‌رتبه نشان داده بود.

بین سال‌های ۶۸ تا ۷۶، او چند سمت در سپاه داشت که مهم‌ترین آن در استان کرمان بود. روایت‌هایی درباره مأموریت‌های موفقیت‌آمیز او در مبارزه با مواد مخدر ثبت شده است.

اما مأموریت مهم او که تا آخر عمرش نیز ادامه یافت زمانی بود که با نظر رهبر انقلاب به عنوان فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران منصوب شد. سردار شهید قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران مقارن نخستین ساعات روز جمعه ۱۳ دی ماه در جریان یک حمله تروریستی هوایی از سوی نظامیان آمریکا در فرودگاه بغداد به کاروان خودرو حامل او و فرماندهان گروه حشد الشعبی به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا ضمن تایید این خبر تصریح کرد که دستور این حمله هوایی را "دانلد ترامپ"، رئیس جمهوری و فرمانده کل قوای این کشور صادر کرده است. خبرگزاری فارس بامداد جمعه تیتر خود را به تایید خبر شهادت قاسم سلیمانی تغییر داد و به نقل از بیانیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نوشت: "سردار سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی پس از عمری مجاهدت، بامداد امروز در حمله بالگردهای آمریکایی به شهادت رسید." ماجرا از آنجا آغاز شد که بامداد جمعه ابتدا دولت عراق گزارش کرد که در جریان یک حمله راکتی به منطقه باربری فرودگاه بغداد به دو خودرو آسیب رسیده و چند نفر مجروح شده‌اند. ساعتی بعد گروه حشد الشعبی از کشته شدن یک مقام ارشد خود به همراه دو میهمان مهم در جریان یک حمله هوایی به فرودگاه بغداد خبر داد و کمی پس از آن تلویزیون دولتی عراق در گزارشی اعلام کرد که یکی از کشته‌شدگان این حمله هوایی سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده سرشناس سپاه پاسداران بوده و همچنین به همراه او "ابو مهدی المهندس"، معاون حشد الشعبی و "محمدرضا الجابری"، مدیر روابط عمومی این گروه نیز به شهادت رسیدند. مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله رهبر انقلاب، در نخستین واکنش به شهادت قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، در پیام‌های جداگانه هشدار دادند که  انتقام سختی از آمریکا خواهند گرفت. پنتاگون در ادامه بیانیه خود در تشریح این اقدام تروریستی، تاکید کرد: «این اقدام با هدف ممانعت از برنامه‌های جمهوری اسلامی برای حملات بعدی انجام شد. ایالات متحده برای محافظت از مردم و منافع آمریکا در هر کجای جهان اقدامات لازم را انجام می‌دهد». در این بیانیه تاکید شده که قاسم سلیمانی در چند ماه گذشته حملات سازمان یافته‌ای را به پایگاه‌های ائتلاف در عراق انجام داد، از جمله حمله جمعه گذشته به شهر کرکوک در شمال عراق که منجر به کشته و زخمی شدن پرسنل غیرنظامی آمریکایی و عراقی شد. این درحالی است که مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی هرگونه دخالتی در این عملیات را تکذیب کرده بودند.

رهبر انقلاب اما ساعاتی بعد از این حمله تروریستی آن را«شهادت و پاداش تلاش بی‌وقفه‌ی او» توصیف و تاکید کرد که «با رفتن او، کار او و راه او متوقف و بسته نخواهد شد، ولی انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون او آلودند».

ایشان ضمن تاکید بر اینکه «سه روز عزای عمومی در کشور اعلام می‌کنم» در این پیام افزود «سلیمانی چهره‌ بین‌المللی مقاومت است و همه‌ دلبستگان مقاومت خونخواه اویند». رهبر انقلاب تاکید کرد که «همه‌ دوستان ‌ و نیز همه‌ دشمنان بدانند خط جهاد و مقاومت با انگیزه‌ مضاعف ادامه خواهد یافت و پیروزی قطعی در انتظار مجاهدان است».

"حسن روحانی"، رئیس جمهوری نیز در واکنش به شهادت این سردار رشید گفت: «بی‌تردید انتقام این جنایت هولناک را ملت ایران و دیگر ملت‌های آزاده منطقه، از آمریکا خواهند گرفت».

همچنین "محمدجواد ظریف"، وزیر امور خارجه در صفحه توییتر خود قاسم سلیمانی را «موثرترین نیرو در مبارزه با داعش و القاعده» توصیف کرد و نوشت: «هدف قرار دادن او اقدامی بسیار خطرناک و آمریکا مسئول تمامی عواقب این ماجراجویی رذیلانه است».

سرتیپ "امیر حاتمی"، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز گفت: «شهادت سردار سلیمانی به شکلی دندان شکن پاسخ داده می‌شود و انتقام آن از تمامی عاملین و مرتکبین گرفته خواهد شد».

"سیدمحمد خاتمی" رئیس جمهوری پیشین ایران نیز با صدور پیامی شهادت سردار سرافراز، سپهبد پاسدار حاج قاسم سلیمانی را تسلیت گفت.‌ متن کامل پیام بدین شرح است:‌‌ ‌ بسم الله الرحم الرحیم‌ مِنَ الْمُؤْمِنینَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضی‌ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْدیلاً‌ شهادت سردار سرافراز، سپهبد‌ پاسدار حاج قاسم سلیمانی رضوان‌الله علیه خسارتی است بسیار سنگین برای اسلام و ایران که تنها عنایت و لطف ویژه حضرت پروردگار می‌تواند آن را جبران کند.‌ شهادت سردار مجاهد حاج قاسم سلیمانی عزیز به دست جنایت‌کاران متجاوز به منطقه و عراق، گرچه او را به مقصد مطلوب خود که شهادت در راه خدا و خدمت به خلق بود رساند، ولی همه دوستداران فضیلت و مجاهدت و رهایی مستضعفان آزاده‌ را داغدار کرد.‌ برای روان پاک و مطهر او علو درجات و برای بازماندگان معزز و همه هم‌رزمان و همراهان او از درگاه حضرت حق جلّ و علا صبر جمیل و اجر جزیل وادامه ‌راه او را مسألت می‌کنیم.‌ ‌ ‌

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها