درپی حمله به مواضع متحدان تهران در عراق؛ 

زنگ‌ها به‌صدا در آمدند

علی ربیعی" سخنگوی دولت جمهوری اسلامی گفته «ما هرگونه نقش‌آفرینی در حمله به نیروهای آمریکایی را قویاً تکذیب می‌کنیم. این ادعای بدون مدرک آمریکا نمی‌تواند توجیهی برای بمباران و کشتار مردم بر خلاف قوانین بین‌المللی باشد». از سوی دیگر "دیوید شنکر"، معاون وزیر امور خارجه آمریکا، گفته حملات به پایگاه‌های کتائب، بعد از ماه‌ها خویشتنداری دولت ترامپ، و پیامی برای ایران بود.

زنگ‌ها به‌صدا در آمدند

 

 مستقل‌آنلاین، سرویس سیاسی، محسن فیض‌اللهی/

 "مایک پومپئو"، وزیر خارجه آمریکا، در توئیتر خبر از گفت‌وگوهایش با رهبران اسرائیل، عربستان و امارات داده است وزیر خارجه آمریکا گفته با ولیعهد عربستان و ابوظبی و نخست‌وزیر اسرائیل، در مورد حملات به شبه‌نظامیان شیعه و موضوع ایران گفت‌وگو کرده‌است.

پومپئو، بامداد سه‌شنبه ۱۰ دی ماه به وقت ایران، در سه پست جداگانه در حساب خود در توئیتر خبر از گفت‌وگوهایش با رهبران این سه کشور متحد در خاورمیانه داده‌است.

او گفته، در تماس تلفنی «سازنده‌ای» که با "بنیامین نتانیاهو" داشته «در مورد حملات دفاعی در عراق و سوریه علیه تهدیدهای ناشی از ایران» گفت‌وگو کرده‌است. او افزوده «ایالات متحده برای دفاع از شهروندان و منافع خود دست به اقدامات قاطع دفاعی خواهد زد». پمپئو تاکید کرده: گفت‌وگوهای سازنده‌ای نیز با "محمد بن زاید آل نهیان"، ولیعهد ابوظبی و نایب فرمانده کل نیروهای مسلح امارات متحده عربی، و "محمد بن سلمان"، ولیعهد سعودی، داشته است. او می‌گوید کشورش با متحدان خود «در جهت مقابله با رفتارهای مخرب ایران» همکاری خواهد کرد.

وزارت خارجه آمریکا نیز ضمن انتشار خبر این گفت‌وگوهای تلفنی اعلام کرده که پومپئو با مقام های ارشد این سه کشور در مورد حملات به "کتائب حزب‌الله" صحبت کرده‌است. در بیانیه‌های مجزای وزارت خارجه آمریکا، پومپئو و مقام‌های طرف گفت‌وگو با او در عربستان و امارات، بر خطرات ناشی از حملات شبه‌نظامیان شیعه در عراق و این موضوع که جمهوری اسلامی و «گروه‌های نیابتی» آن همچنان نیرویی مخرب در منطقه هستند و همچنین بر حق دفاع از خود در برابر این تهدیدها، تاکید کرده‌اند.

"محمد بن زاید آل نهیان"، "بنیامین نتانیاهو" و "محمدبن‌سلمان"، همگی از سرسخت‌ترین منتقدان تهران هستند که از خروج دولت "دانلد ترامپ" از «برجام» نیز حمایت کرده‌ و خوشحال بودند. اسرائیل از مهم‌ترین منتقدان توافق اتمی (برجام) در دوره ریاست‌جمهوری "باراک اوباما" بود و آن را کمکی به افزایش نفوذ تهران در منطقه می‌دانست. گفت‌وگوی پومپئو و مقام‌های ارشد این سه کشور، دو روز پس از حملات ایالات متحده به "کتائب حزب‌الله عراق"، از گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی، در عراق و سوریه صورت گرفته‌است.

حملات به کتائب پس از آن صورت گرفت که در جریان حمله موشکی اخیر به پایگاه "کی- وان"(k -1) در کرکوک، یک پیمانکار غیرنظامی آمریکایی کشته شده بود. مقام‌های آمریکایی، از جمله مایک پومپئو، بارها در مورد پیامد حملات به شهروندان و منافع آن کشور، هشدار داده بودند. این درحالی است که هنوز معلوم نشده "گروه کتائب" در حمله اخیر به کرکوک نقشی داشته یا نه. دفتر "عادل عبدالمهدی"، نخست وزیر مستعفی عراق، اعلام کرده که او «حمله به نیروهای مسلح عراقی را حمله‌ شرورانه و غیر قابل قبولی توصیف کرده که پیامدهای خطرناکی به دنبال خواهد داشت».

"علی ربیعی" سخنگوی دولت جمهوری اسلامی هم گفته «ما هرگونه نقش‌آفرینی در حمله به نیروهای آمریکایی را قویاً تکذیب می‌کنیم. این ادعای بدون مدرک آمریکا نمی‌تواند توجیهی برای بمباران و کشتار مردم بر خلاف قوانین بین‌المللی باشد». از سوی دیگر "دیوید شنکر"، معاون وزیر امور خارجه آمریکا، گفته حملات به پایگاه‌های کتائب، بعد از ماه‌ها خویشتنداری دولت ترامپ، و پیامی برای ایران بود. "مارک اسپر"، وزیر دفاع آمریکا، نیز در مورد «انجام اقدامات بیشتر در صورت لزوم» هشدار داده‌است. کتائب از جمله گروه‌های شبه نظامی مورد حمایت ایران است که در بیرون راندن "داعش" از خاک عراق، نقشی تعیین‌کننده برعهده داشت و حالا ارتش آمریکا به بهانه حمله به کرکوک، به این گروه حمله کرده است. گفتنی است، حمله و عملیات نظامی آمریکا در داخل خاک عراق، تعرض به استقلال دولت عراق و بر خلاف عرف و قواعد بین‌المللی است. حمله نیروهای حشدالشعبی به سفارت آمریکا در منطقه الخضراء پاسخی به حملات به پایگاه کتائب ارزیابی شده اما هنوز نمی‌توان برآورد دقیقی از چگونگی و وسعت این اتفاق ارائه کرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها