تحلیل بحران عراق و شایعه ضدایرانی بودن اعتراضات

 رنج عراقی، اندوه ایرانی

نکته‌ای که در آستانه اربعین و سفر زائران ایرانی به عتبات عالیات بیش از هرچیز اهمیت دارد، نسبت دادن سرکوب معترضان عراقی به نیروهای امنیتی ایران و حشدالشعبی و جهت ضد ایرانی دادن به تظاهرات عراق توسط معدودی رسانه‌های وابسته به آمریکا و سعودی از جمله "فاکس‌نیوز" است. 

 

 هرمز شریفیان_ روزنامه نگار مستقل آنلاین/ گروه سیاسی - شروع اعتراض‌ها در عراق طی روزهای اخیر در صدر خبرهای ایران و سایر کشورهای جهان قرار گرفت. در همین خصوص تحلیل‌های متنوعی از سوی ناظران مطرح شد. رسانه‌های اصولگرا در ایران این ناآرامی‌ها را اغتشاش و در جهت منافع آمریکا، عربستان و صهیونیست‌ها عنوان کردند اما رسانه‌های بی‌طرف این ناآرامی‌ها را "اعتراض‌های" مردمی در جهت خواسته‌های به‌حق و شهروندی مردم عراق دانستند.

اما نکته‌ای که در آستانه اربعین و سفر زائران ایرانی به عتبات عالیات بیش از هرچیز اهمیت دارد، نسبت دادن سرکوب معترضان عراقی به نیروهای امنیتی ایران و حشدالشعبی و جهت ضد ایرانی دادن به تظاهرات عراق توسط معدودی رسانه‌ها از جمله "فاکس‌نیوز" است. ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های مجازی درحالی نقش نیروهای ایران در سرکوب مردم عراق را به تصویر می‌کشند که با دیدن هیچکدام از آن‌ها نمی‌توان با قاطعیت گفت که آن نیرو یا نیروهای سرکوبگر، ایرانی هستند. البته در بخشی از این ویدئوهای اعتراضی مشخص است که معدودی از معترضان شعارهایی علیه ایران می‌دهند و آن‌هم ممکن است واکنشی به گزارش‌های برخی رسانه‌های ایرانی که پیش‌تر در این گزارش به آن اشاره شد باشند اما تا این لحظه هیچیک از خبرگزاری‌های معتبر منطقه و جهان، هنوز خبری موثق مبنی‌بر سرکوب معترضان عراقی به دست نیروهای ایران یا حشدالشعبی و یا ضد ایرانی بودن کلیت این اعتراض‌ها، مخابره نکرده‌اند. آنچه تاکنون قابل تایید است این اعتراض‌ها مدنی است و اکثریت معترضان از شیعیان هستند و اعتراض‌شان نیز به ناکارآمدی و فساد در سیستم اجرایی کشور عراق است و برای مهار اعتراض‌ها تنها نیروهای امنیتی عراق در صحنه حضور داشتند.

تکذیبِ "حشد"

 

"فالح فیاض" رهبر "حشدالشعبی"  در یک نشست خبری، گزارش‌ها درباره حضور نیروهای ایرانی برای مقابله با معترضان علیه دولت عراق را شایعه خواند. در روزهای اخیر برخی از مخالفان دولت در شهرهای مختلف عراق از حضور نیروهای ایرانی برای سرکوب اعتراض‌ها خبر داده بودند و در جریان‌ اعتراض‌ها، شعارهایی علیه جمهوری اسلامی سر داده شده بود. 

اعتراض‌ها در عراق متوجه فساد دولتی، ضعف خدمات‌رسانی عمومی و آمار بالای بیکاری است. معترضان خواهان تغییرات اساسی و کنار رفتن "عادل عبدالمهدی" نخست‌وزیر کنونی عراق‌اند. با این حال رهبر گروه حشدالشعبی روز دوشنبه ۱۴ مهر ماه خطاب به معترضان گفت که فرصتی برای انقلاب در عراق وجود ندارد و هر تغییری باید از مجرای قانون و دولت کنونی صورت گیرد.  گروه حشدالشعبی یک گروه شبه‌نظامی مورد حمایت ایران است و برخی مقام‌های این گروه در ارتباط تنگاتنگ با سپاه قدس قرار دارند. این نیرو از حدود ۴۰ گروه مختلف تشکیل شده که عمدتاً گروه‌های شیعه‌اند. در اعتراضات عراق که از روز سه‌شنبه با فراخوان‌هایی در رسانه‌های اجتماعی آغاز شد، بسیاری از ساختمان‌های دولتی به آتش کشیده شد. این اعتراض‌ها تاکنون بیش از ۱۰۰ کشته و حدود ۶ هزار زخمی برجای گذاشته است. تحریم‌ها علیه عراق در دوران صدام حسین و جنگ‌های پس از سقوط صدام، اقتصاد این کشور را تضعیف کرده و دولت برای ارائه خدمات اولیه به مردم، نظیر آبرسانی و برق، با مشکل جدی مواجه است. عراق که بر اساس گزارش شفافیت بین‌الملل دوازدهمین کشور فاسد جهان است، در سال‌های اخیر بارها شاهد اعتراضات علیه فساد و ناکارآمدی دولت بوده است. برای خروج از بحران سیاسی، دولت عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق طرحی ۱۷ ماده‌ای را در نظر گرفته که در جلسه اضطراری شامگاه شنبه ۱۲ مهر مطرح شد. بر اساس این طرح، کمک هزینه‌های دولتی برای مسکن فقرا و همچنین حقوق بازنشستگی افزایش می‌یابد و حقوق بیکاری نیز پرداخت می‌شود. دولت عراق، کلاس‌های آموزشی و تدابیر دیگری را نیز برای جوانان در نظر گرفته است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها