آیا اعتراضات سراسری کار دست‌های پنهان بیگانه است؟

مخاطرات افزایش چشمگیر بهای بنزین 

 به نظر می‌رسد دولتمردان ناکارآمد و مسئولان آلوده به فسادهای کلان، نسبت به گرفتاری و رنج مردم عادی بی‌تفاوت شده‌اند. این رویکرد باعث می‌شود که مردم احساس کنند که آن‌ها نادیده گرفته می‌شوند مگر اینکه به خیابان‌ها بیایند و خیابان‌ها را برای نشان دادن نارضایتی خود انتخاب کنند.

مستقل آنلاین، حسن امیدوار، جامعه‌شناس /

 

شرایط دماسنج‌های اجتماعی جامعه نشان می‌دهند؛ باید شاهد طوفان‌های احتمالی اجتماعی باشیم. چرا که بالاخره صبر و تاب‌آوری اقتصادی مردم از تورم و گرانی هم دامنه و حدی دارد. گرچه نارضایتی و درد مردم فقط نتیجه افزایش نامتعارف بهای بنزین نمی‌باشد و به‌نظر می‌رسد عمق نارضایتی‌های معترضان حاصلِ: دروغ، سوء استفاده، تبعیض، بی‌عدالتی و فساد فراگیر برخی مسئولان و صاحب منصبان باشد چرا که این نارضایتی‌ها در سراسر کشور به چشم می‌خورد، مخصوصا در بین اقلیت‌های قومی، مذهبی، اقشار نابرخوردار و حاشیه‌نشینان.

اما افزایش ناگهانی بهای بنزین، یک محرک مهم برای آغاز اعتراضات است، زیرا افزایش بهای سوخت تورم را بطور کلی تحریک می‌کند و با کاهش ارزش پول ملی به‌صورت آزار‌دهنده‌ای زندگی افراد نابرخوردار را محنت‌بار می‌سازد، لذا رنج گرانی‌ها، نارضایتی عمیق این اقشار را تقویت می‌نماید و می‌تواند شعله‌های نارضایتی و خشم مردم را برافروخته نماید.

چنانچه در کشورهای مختلف تجارب این اعتراضات خونین دیده شده است. اما در کشور تحریم‌زده ایران به نظر می‌رسد دولتمردان ناکارآمد و مسئولان آلوده به فسادهای کلان، نسبت به گرفتاری و رنج مردم عادی بی‌تفاوت شده‌اند. این رویکرد باعث می‌شود که مردم احساس کنند که آن‌ها نادیده گرفته می‌شوند مگر اینکه به خیابان‌ها بیایند و خیابان‌ها را برای نشان دادن نارضایتی خود انتخاب کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

  • ناشناس

    اعتراض حق جامعه زنده است شاید عده‌ای جامعه مرده می خواهند

  • م

    البته خیلی وقته کمرمون شکسته ولی بنزین تیر خلاص و آب یخ بر پیکر بی جان ملت از گرونی ها بود که ملت را بی جان تر از گذشته کرد.

  • ناشناس

    بااینکه در آن زمان سن کمی داشتم ولی همچنان در ذهنم باقیمانده که رهبر اول انقلاب در بحبوحه جنگ که به مراتب کار دولت و مسؤولین سختتر بود با قدرت و درک درست از جامعه حتی اجازه نداد قیمت سیگار افزایش پیدا کند ،حال سیگار را با بنزین مقایسه بفرمایید، کدامیک مهمتر و مؤثرتر در زندگی طبقات مختلف اجتماعیست...
    رضا حاذق پور- شهروند

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها