ترامپ در نمایش نظامی روز استقلال ایالات متحده؛

تلاش‌های مذبوحانه

ترامپ به عنوان کسی که قواعد پوپولیسم را می‌شناسد، تلاش می‌کند تا از مناسبت‌های ملی آمریکا و حس میهن‌دوستی مردم این کشور، برنامه‌های سیاسی خود را پیش ببرد. شکی نیست که یکی از برنامه‌های اصلی او و تیمش حل مشکل این کشور با ایران است. حضور بی‌سابقه نیروهای نظامی این کشور در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس و فشار حداکثری دولت او بر جمهوری اسلامی همچنان ادامه دارد.

تلاش‌های مذبوحانه

 

مستقل آنلاین/ گروه سیاسی - دانلد ترامپ، رئیس جمهوری غیر متعارف آمریکا دیروز پنج‌شنبه در سالگرد استقلال این کشور از ارتش آمریکا قدردانی کرد و  قدرت این کشور در عرصه‌های نظامی، علمی و تکنولوژیک را ستود

معمول نیست که روز استقلال این کشور با رژه نیروهای نظامی همراه باشد و ناظران این اقدام ترامپ را تلاش برای همراه کردن افکار عمومی آمریکا با خودش تحلیل کردند.

ترامپ در کنار بنای یادبود آبراهام لینکن در مرکز واشینگتن گفت، «ملت ما قدرتمندتر از هر زمانی در گذشته است»، سخنی که پیش از این نیز بارها در جمع هواداران خود گفته بود.

او افزود: «مادامی که بر سر آرمان‌های خود ایستاده باشیم، مادامی که تاریخ بزرگمان را به یاد داشته باشیم و مادامی که نبرد برای آینده بهتر را متوقف نکرده باشیم، آن وقت هیچ چیزغیرممکنی برای آمریکا وجود نخواهد داشت».

سخنرانی رئیس جمهور آمریکا در شرایطی برگزار شد که نقاط مرکزی پایتخت آمریکا و به خصوص اطراف کاخ سفید در این روز صحنه رویارویی هواداران و مخالفان ترامپ بود. 

این رویارویی به خشونت کشیده نشد جز در موردی  که یک تن پرچم آمریکا را آتش زد.

ترامپ در این سخنرانی که سعی داشت از یک مناسبت ملی بهره‌برداری‌های شخصی و حزبی کند، از جورج واشینگتن، اولین رئیس جمهور آمریکا و سایر انقلابیونی گفت که بیش از دو قرن پیش ارتش بریتانیا را شکست دادند.

او همینطور از ارتش آمریکا و دانشمندان هوا فضای این کشور سخن گفت که به ماه سفر کردند و سپس اطمینان داد که دانشمندان ایالات متحده کره مریخ را هم به تسخیر خود درخواهند آورد.

بخش دیگر سخنرانی رئیس جمهوری آمریکا به دانشمندانی چون گراهام بل، مخترع تلفن بل و برادران رایت اختصاص داشت. اما این میان نمایش قدرت نظامی ایالات متحده در روز سالگرد استقلال این کشور توجه بیشتری را جلب می‌کرد از جمله تانکی که مقابل بنای یابود لینکن مستقر شده بود و پرواز جت‌های جنگی.

سخنرانی دونالد ترامپ در جشن‌های سالگرد استقلال اساسا امری نامتعارف به شمار می‌رود چرا که این جشن‌ها عموما جشن‌هایی مردمی هستند. از این رو تصمیم وی با انتقادها و نگرانی‌های بسیاری همراه بوده است که رئیس جمهوری از این مراسم استفاده سیاسی کند، اگرچه ترامپ در سخنرانی خود از پرداختن به اختلافات داخلی خودداری کرد.

آخرین سخنرانی یکی رئیس جمهورهای آمریکا در روز استقلال این کشور به حدود هفتاد سال پیش بازمی‌گردد که "هری ترومن" در دوران جنگ کره به مناسبت صد و هفتاد و پنجمین سالروز امضای بیانیه استقلال در جمع مردم سخنرانی کرد.

آنچه مسلم است این که ترامپ در شرایط سختی قرار دارد. از جمله اختلاف‌های شدید او با دموکرات‌ها و مخالفانش در داخل آمریکا، زاویه گرفتن‌های او با متحدان اروپایی آمریکا بر سر مسائل مختلف جهانی و مهم‌تر از همه، ایران.

اختلاف بر سر موضوع "معامله قرن" بر سر صلح بین فلسطینیان و اسرائیل و همچنین طرح ساخت دیوار مرزی برای جلوگیری از مهاجرت به آمریکا از مشکلات بزرگ اوست.

با این همه ترامپ به عنوان کسی که قواعد پوپولیسم را می‌شناسد، تلاش می‌کند تا از مناسبت‌های ملی آمریکا و حس میهن‌دوستی مردم این کشور، برنامه‌های سیاسی خود را پیش ببرد.

شکی نیست که یکی از برنامه‌های اصلی او و تیمش حل مشکل این کشور با ایران است. حضور بی‌سابقه نیروهای نظامی این کشور در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس و فشار حداکثری دولت او بر جمهوری اسلامی همچنان ادامه دارد.

این مانوورهای تبلیغاتی گامی برای همراهی افکارعمومی قدرتمند آمریکا با سیاست‌های اوست.

ترامپ یا هر سیاستمدار دیگری در آمریکا می‌داند که نمی‌تواند بدون همکاری افکار عمومی جامعه، سیاست‌های خود را پیش ببرد.

به‌دست آوردن این همراهی چه با فریبکاری و چه با رفتارهای مردم‌فریبانه، از الزامات سیاسی در این کشور است و گویا ترامپ راه جدیدتری برای این همراهی پیدا کرده تا در کوتاه مدت به اهداف سیاسی خود برسد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها