پدیده انقلاب خیلی با معیارهای فقهی منطبق نبود

در شماره چهارم حق ملت علی ملیحی گفتگویی داشته با حجه الاسلام «عبدالمجید معادیخواه»، از روحانیون سرشناس انقلابی که هرچند سال‌هاست به عنوان پژوهشگر علوم دینی و تاریخ فعالیت می‌کند اما تجربه اشتغال در منصب قضاء، نمایندگی مجلس و وزارت را در کارنامه چهل سال اخیر خود دارد. ملیحی در مورد موضوع مصادره خانه‌ها و املاک در ابتدای انقلاب و ابعاد مختلف فقهی، سیاسی و اجتماعی آن با حجه الاسلام معادیخواه به گفتگو نشسته است.

پدیده انقلاب خیلی با معیارهای فقهی منطبق نبود
  • پدیده انقلاب خیلی با معیارهای فقهی منطبق نبود. در مورد پیامدهای انقلاب و فضای حاکم بر افکار عمومی پس از پیروزی انقلاب نیز باید گفت که بیشتر گفتمان مارکسیستی بر جامعه غالب بود. امام خمینی با اتفاقاتی که متأثر از این فضا رخ می‌داد، لزوماً موافق نبود.

 

  • اصل حرف امام این بود که مردم احساس کنند حالا که انقلاب پیروز شده و طاغوت شکست خورده، چیزی به آنها هم رسیده است. این در پیام ایشان نیز آمده که این اموال و املاک و مستغلات به نفع مستمندان و برای ایجاد کار و مسکن برای ایشان ضبط شود.

 

  • مرجع قانونگذاری در آن زمان شورای انقلاب بود. اتفاقاً این شورا آیین‌نامه‌ای را نیز برای دادگاه‌ها تصویب کرده بود و برای متهم حقوقی را در نظر گرفته بود. این قانون به هر متهم حق می‌داد پانزده ساعت از خود دفاع کند، اما این قانون، به جرئت باید بگویم، درباره هیچ متهمی رعایت نشد. […] امام خمینی آیت‌الله منتظری را مأمور کرده بود که اشخاص صاحب صلاحیت قضاوت را معین کند. مرحوم منتظری بعدها به من می‌گفت در این کار درست عمل نکردیم.

 

  • مرحوم خلخالی پیدا شد که تقریباً به هیچ چیز پایبند نبود. هرکار دلش می‌خواست می‌کرد. آدم مقیدی نبود. خودش را مجتهد می‌دانست، اما هیچ مقید نبود. او رفته و نمی‌خواهم زیاد درباره‌اش بحث کنم، اما در کارش تقوا نداشت. حکمی از ایشان معروف است که درباره مصادره ملک سینما مولن‌روژ و چند سینمای دیگر بدون اینکه به صاحب ملک اشاره کند، نوشته که سینما مولن‌روژ و چند ملک دیگر متعلق به هر فلان‌فلان‌شده‌ای هست، مصادره شود! متأسفانه تقید ایشان کم و در این حوزه لاابالی بود.

 

  • این حکومت مردمی برآیند نقاط قوت و ضعف مردم ما بوده و طبیعتاً همه‌اش نقطه ‌قوت نبوده است. برآیند ضعف‌های جامعه، همین شد که الآن از آن می‌نالند؛ اما همه این افراد خود مردم بودند. وقتی نگاه می‌کنید، کسی که زدوبند می‌کند، از همین مردم است که خودش را در کمیته یا در فلان بنیاد جا کرده بود.

متن کامل این گفتگو را همراه با مقالات، گفتگوها و گزارش‌های متنوعی با موضوع خانه و حق به مسکن مناسب در شماره چهارم حق ملت بخوانید. برای تهیه نسخه چاپی علاوه بر کیوسک‌ها و کتابفروشی‌های منتخب می‌توانید با مراجعه به فروشگاه سایت سفارش خود را ثبت کنید و بدون پرداخت هزینه حمل و پست در منزل یا محل کارتان دریافت کنید. همچنین نسخه الکترونیکی مجله را در طاقچه یا جار بیابید.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها