در سالروز سقوط ایرباس مسافربری ایران مطرح شد؛

هشدار اروپا و ادعای آمریکا

مستقل آنلاین/ گروه سیاسی -آلمان، فرانسه و انگلستان از ایران خواسته‌اند ذخیره اورانیوم غنی شده خود را به آنچه در برجام مشخص شده بود برگردانند.


هشدار اروپا و ادعای آمریکا

وزرای امور خارجه این سه کشور در بیانیه‌ای، ضمن نگرانی از کاهش تعهدات اتمی ایران توصیه کردند که از عملیاتی که باعث تضعیف برجام می‌شود، خودداری کند.

این بیانیه در واکنش به افزایش میزان ذخایر اورانیوم ایران از سقف تعیین شده در توافق اتمی صادر شده است.

ایران روز دوشنبه اعلام کرد که ذخیره اورانیوم ۳.۵ درصد غنی‌شده خود را به ۳۰۰ کیلوگرم رسانده و همزمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز این موضوع را تایید کرد.

وزرای خارجه ۳ کشور تاکید کردند که در صورت اجرای کامل توافق هسته‌ای توسط ایران به آن متعهد خواهند ماند.

در این بیانیه، تصمیم ایران برای رد شدن از میزان تعیین‌شده در برجام عامل زیرسوال رفتن یکی از ابزارهای مهم موضوع عدم اشاعه هسته‌ای، معرفی شده و نسبت به آن ابراز تاسف شده است.

وزرای این سه کشور  از تهران خواسته‌اند که این کار را نکند و میزان اورانیوم غنی‌شده خود را کاهش دهد.

رئیس جمهوری فرانسه روز سه شنبه ۱۱ تیرماه از ایران خواست سریعا مقدار اورانیوم غنی شده خود را به سطح تعیین شده در برجام برگرداند.

ظریف چه گفت؟

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در توییتر نوشت: ایران نیز تا زمانی به برجام متعهد می‌ماند که کشورهای اروپایی به تعهدات اقتصادی خود عمل کنند.

او افزود: ایران پا به پای اروپایی‌هابه برجام پایبند خواهد ماند.

او همچنین با کنایه‌ از اروپایی‌ها پرسیده: «این به اندازه کافی منصفان‍ه است؟»

مهم‌ترین خواسته جمهوری اسلامی از کشورهای اروپایی، خرید نفت ایران است. آنها همینطور خواستار فعال شدن کانال مالی اتحادیه اروپا، "اینستکس" با استفاده از منابع مالی حاصل از فروش نفت هستند.

یک ادعای دیگر از ترامپ

در واکنشی دیگر به اقدام اخیر جمهوری اسلامی، دانلد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در یک پیام توییتری که دیشب منتشر کرد بار دیگر ایران را به نقض توافق اتمی که خود آن را نقض کرده متهم کرد.

به نوشته ترامپ، تهران «مدت‌ها پیش از آن که من رئیس جمهور شوم» توافق اتمی خود با پنج کشور عضو برجام را نقض کرده بود.

او ادامه داده: ایران توافق هسته‌ای ۱۵۰ میلیارد دلاری (به اضافه ۱.۸ میلیارد پول نقد) با ایالات متحده و دیگرانی که هیچ پولی ندادند را نقض می‌کرد، و حالا محدودیت ذخیره‌شان را زیر پا گذاشته‌اند».

ترامپ روز دوشنبه نیز گفته بود جمهوری اسلامی با این اقدام در واقع «با آتش بازی می‌کند».

اما اتهام نقض برجام به دست تهران حتی پیش از آن که آمریکا از این قرارداد خارج شود نکته‌ای است که پیشتر هم در بیانیه کاخ سفید در روز دوشنبه مورد اشاره قرار گرفته و واکنش محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، را در پی داشت.

دولت ترامپ پس از خروج از توافق اتمی با ایران در اردیبهشت‌ماه سال گذشته اعلام کرد هرگز به ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را نخواهد داد، اما آماده مذاکره برای دستیابی به توافقی جامع‌تر، بدون هیچ پیش‌شرطی، است.

ایران می‌گوید هرگز اقدام به ساخت سلاح هسته‌ای نخواهد کرد و حاضر به مذاکره مجدد با آمریکا هم نیست.

اما نکته متناقض ماجرا اینجاست که دولت آمریکا به مفاد قراردادی برای محکوم کردن ایران استناد می‌کند که آن را "توافقی بد" عنوان کرده و در اردیبهشت ماه پارسال و به‌صورت یکجانبه از آن خارج شده است.

از سویی طرف‌های اروپایی نیز در عمل هیچ اقدام برای حفظ برجام و راه‌اندازی اینستکس انجام نداده اما به‌طور دائم از ایران می‌خواهند که به برجام پایبند باشد.

گفتنی است، کاهش تعهدات تهران نسبت به برجام در چارچوب همین توافق صورت گرفته و تاکنون از آن تخطی نکرده است اما آمریکا و هم پیمانانش این کاهش را دستاویزی برای فشار حداکثری و احتمالا بازگرداندن قطعنامه‌های سازمان ملل در مورد ایران قرار داده‌اند.

قطعنامه‌هایی که در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران صادر شد و جمهوری اسلامی را ذیل فصل ۷ منشور سازمان ملل قرار داد.

جالب است که این ادعای آمریکا درست در سالروز شهادت ۲۷۰ مسافر هواپیمای ایرباس جمهوری اسلامی مطرح می‌شود که ۳۱ سال پیش برفراز خلیج فارس توسط ناو وینسنت آمریکا هدف موشک قرار گرفت و سرنگون شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها