رییس دولت اصلاحات در دیدار با دانشجویان دانشگاه شیراز:

نظام باید به صورت تدریجی اصلاح شود

جمهوری‌ای که زنان در آن شهروند نباشند جمهوری نیست و وجه جمهوریت نظام اقتضا می‌کند حقوق زنان نیز در جامعه رعایت شده و آنان نیز از حقوق شهروندی برخوردار باشند.

نظام باید به صورت تدریجی اصلاح شود

اعضای انجمن وفاق و توسعه دانشجویان دانشگاه شیراز در جریان اردوی تشکیلاتی سالیانه خود، با سید محمد خاتمی دیدار و گفتگو کردند. سید محمد خاتمی در ابتدای این دیدار، با تشریح وضعیت سیاسی کشور و نسبت آن با اصلاح طلبان گفت: فضای سیاسی سرد جامعه ما، ناشی از دو جریان است؛ یکی براندازانی که از خارج حمایت می‌شوند (مانند سلطنت طلب ها، مجاهدین و ...) که صدای بلندی دارند و در جهت ایجاد جنگ روانی فعالیت دارند و گروه دیگر، افرادی که در داخل کشور هستند که خود را صاحب انقلاب می‌دانند و معتقدند همه انقلاب مال آنهاست واین گروه نیز دارای امکانات رسانه‌ای و مالی بسیاری می‌باشد. 

سید محمد خاتمی با تاکید بر اینکه نقطه مشترک این دو گروه، کوبیدن اصلاح طلبی و اصلاح طلبان است، خاطرنشان کرد: همانطور که اولین کسی که فتنه اصلاح طلبی را مطرح کرد، مجاهدین خلق بود، گروهی نیز امروز در داخل، با ایجاد محدودیت در مسیر فعالیت اصلاح طلبان و فشار به آنان، گفتمان اصلاح طلبی را به طریق دیگری می‌کوبند و می‌توان گفت در عمل، هر دو‌گروه یک هدف مشخص را دنبال می‌کنند.

رئیس جمهور دولت اصلاحات در ادامه افزود:

البته این از نقایص خود ما نیز است که زمینه را برای این گونه مسائل فراهم می‌کند؛ مانند ناکارآمدی‌هایی که در داخل خود اصلاح طلبی وجود دارد و کارشکنی‌هایی که علیه دولت و مجلس انجام می‌شود و با جلوگیری از انجام کارها، دولت را دروغگو خطاب می‌کنند و از طرفی اجازه نمی‌دهند و نمی‌گذارند که دولت کارهای انجام شده را بیان کند.

سید محمدخاتمی در بخش دیگری از گفتگوی خود با اعضای انجمن وفاق و توسعه دانشجویان دانشگاه شیراز، تصریح کرد: اصلاحات باید خودش را بازسازی کند؛ یعنی ببیند که چه برنامه‌ای دارد و روشن بگوید چه کارهایی برای مردم می‌تواند انجام دهد. وی با بیان اینکه بازیابی اصلاحات مستلزم انتخاب لیست قوی، در حد توقع و امکان است تاکید کرد: نباید پرکردن لیست به هرقیمتی مد نظر باشد.

خاتمی در ادامه، با بیان اینکه نظام باید با برنامه دقیق اصلاح شود، گفت: وجود فضای سرد و بدبینی مردم، ناشی از عدم آگاه‌سازی درست به مردم بوده است. وی با اشاره به اینکه بهترین دوره پس از انقلاب از جهات مختلف، دوره ی اصلاحات بوده است، بیان داشت: اصلاح طلبان نمی‌توانند معجزه کنند اما در شرایط مهیا شدن شرایط برای حضور آنها در صحنه، می‌توانند تا حدود زیادی دستاوردهای دوره اصلاحات را بازگردانند.

سید محمد خاتمی با اشاره به موضوع فساد در کشور، اظهار داشت: بخش‌هایی با انجام فعالیت اقتصادی، موازی با دولت و بدون مسئولیت وجود دارند که قدرت زیادی دارند ولی به هیچ کس جوابگو نیستند. خاتمی تصریح کرد: قدرت زیاد همراه با پول بدون مسئولیت، برابر با ایجاد فساد است. وی خاطرنشان کرد: برای مقابله با پولشویی و فساد و جلوگیری از به وجود آمدن افرادی مانند بابک زنجانی باید سیستم را اصلاح کرد.

رئیس جمهور دولت اصلاحات در بخش دیگری از سخنان خود در دیدار با اعضای انجمن وفاق و توسعه دانشجویان دانشگاه شیراز افزود: بخش خصوصی می‌تواند به اقتصاد کمک کند اما با وجود چند نرخی بودن نرخ ارز، این امکان از بین رفته و خود چند نرخی بودن ارز موجب فساد می‌شود. 

خاتمی با بیان اینکه باید با تک نرخی کردن ارز این مسئله را حل نمود، گفت: این اتفاق مثبت در دوره اصلاحات افتاد و باعث ثبات بازار شد. در دوره ما ثبات اقتصادی حاکم بود و ثبات اقتصادی باعث پیشرفت و نوسان باعث نابودی اقتصاد می‌شود.

رئیس دولت اصلاحات تصریح کرد: ایران کشور ماست و حتی اگر ما را نابود کنند ما آن را رها نخواهیم کرد. جمهوری اسلامی یک وجهش جمهوری است که به معنای حقوق شهروندی یکسان برای همه شهروندان است و وجه دیگرش نیز اسلام است که باید خوانشی از آن ارائه شود که مردمسالارانه بوده و با وجه جمهوریت سازگار باشد. 

خاتمی با تاکید بر اینکه هر کس قانون اساسی را بپذیرد شهروند است و همه افراد حتی افکار فاشیستی نیز باید حق صحبت کردن داشته باشند، افزود: جمهوری‌ای که زنان در آن شهروند نباشند جمهوری نیست و وجه جمهوریت نظام اقتضا می‌کند حقوق زنان نیز در جامعه رعایت شده و آنان نیز از حقوق شهروندی برخوردار باشند.

سید محمد خاتمی در بخش پایانی دیدار و گفتگو با اعضای انجمن وفاق و توسعه دانشجویان دانشگاه شیراز، ضمن آرزوی توفیق در مسیر فعالیت‌های این تشکل دانشجویی اصلاح طلب در دانشگاه شیراز، گفت: نباید فراموش کنیم که همه تغییرات تدریجی است و نظام باید به صورت تدریجی اصلاح شود و غایت همه ما در نهایت این باشد که هیچ قدرتی نباید وجود داشته باشد که پاسخگو نباشد.

در انتهای این دیدار، سید محمد خاتمی در یادداشتی به یادگار، در آلبوم ثبت دیدارهای تشکیلاتی انجمن وفاق و توسعه دانشجویان دانشگاه شیراز نوشت:

“ وفاق حول منافع ملی و عزت ایران و ارزشهای والای اسلامی و توسعه ایران و برخورداری یکایک افراد از امکانات زندگی، مورد نیاز مبرم جامعه ما است. امیدوارم انجمن وفاق و توسعه دانشجویان دانشگاه شیراز که مرکب از جوانان عزیز از زنان و مردان آگاه و متعهد است، امیدوارم در عرصه وفاق و توسعه، راهگشا و موثر باشند. برای همه عزیزان سلامتی و کامروایی آرزو می کنم.“

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها