لبخند به طرف‌های سه‌گانه "برجام" جواب نداد؛

اروپا، ایالت پنجاه‌ویکمِ آمریکا

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در پایان نشست وزرای امور خارجه کشورهای طرف برجام به صراحت از دشواری نجات برجام سخن گفت و تاکید کرد: «با این‌که حفظ برجام به سود همه است اما نجات آن دشوارتر شده است».

اروپا، ایالت پنجاه‌ویکمِ آمریکا

مستقل آنلاین/ گروه سیاسی - هرمز شریفیان - سخنان تند وزرای خارجه عربستان و رژیم اسرائیل علیه جمهوری اسلامی در سازمان ملل و مواضع آمریکا مشخص کرد که اروپایی‌ها نیز که تاکنون رفتاری کژدار و مریز با تهران داشتند، پس از این اجلاس، آرام آرام به ائتلاف آمریکا خواهند پیوست.
از ابتدا نیز مشخص بود که طرف‌های اروپایی اگر بخواهند هم نمی‌توانند بدون همراهی آمریکا، تحریم‌ها را دور بزنند و کانالی مالی ایجاد کنند چراکه شرکت‌های بزرگ اروپایی تاب تحمل تحریم‌های سنگین آمریکا را ندارند. "برجام" نیز در اصل توافقی بین ایران و آمریکا بود و سایر کشورهای حاضر در آن بیشتر نقش شاهدی بر ماجرا را بازی می‌کردند و در عمل کاری از آنان ساخته نبود و نیست.
باز هم مشخص بود که حل بحران‌های موجود بین ایران و آمریکا تنها با گفت‌وگوی مستقیم قابل رفع شدن است و حالا با تهدید اخیر اروپایی‌ها معلوم شد که تنها راه حل بحران همانی است که از روزهای نخست توسط برخی تحلیل‌گران عنوان شده بود.
حال که جمهوری اسلامی حاضر نیست با آمریکا سر میز مذاکره بنشیند، آینده چه خواهد شد؟ و ادامه تحریم‌های آمریکا قرار است تا کجا اقتصاد ایران را نابود کند؟ و اساسا این رویه تا کجا جواب خواهد داد؟
آنچه به راحتی قابل لمس است این است که وضعیت معیشتی مردم ایران هرروز وخیم‌تر و شکاف بین مردم و حاکمیت هرروز در حال عمیق‌تر شدن است.
با این همه هنوز هم می‌توان به همراهی داخلی و همزمان به کاهش تنش‌ها در منطقه، دل بست چرا که بحران فعلی، بحران کوچکی نیست و آنچه از قرائن مشخص است قصد آمریکا و متحدانش، ائتلافی همه‌گیر علیه جمهوری اسلامی و بردن دوباره پرونده هسته‌ای به شورای امنیت و ذیل بند ۷ قرار دادن منشور سازمان ملل و بازگشت به شرایط بسیار وخیم پیش از برجام است. مسیری که تا اینجا هزینه بسیار زیادی برای مردم ایران داشته و بازگشت به نقطه صفر، هزینه‌های بسیار بیشتری تولید خواهد کرد.
روزنامه گاردین در گزارشی نوشت اتحادیه اروپا به‌طور خصوصی هشدار داد که اگر تهران گام‌های بیشتری در نقض برجام بردارد، مجبور خواهد شد خروج از برجام را در ماه نوامبر (آبان) آغاز کند.
ساعتی پیش از انتشار خبر هشدار اتحادیه اروپا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد ایران با غنی‌سازی اورانیوم با سانتریفیوژهای پیشرفته‌ و برنامه‌ریزی برای نصب تعداد بیشتری از این سانتریفیوژها نسبت به آنچه پیش‌تر تعیین کرده بود، دوباره توافق هسته‌‌ای برجام را نقض کرده است.
به نوشته رویترز، در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده: «در تاریخ ۲۵ سپتامبر (۳ مهر) ۲۰۱۹، آژانس تایید کرد همه آبشارها (رشته سانتریفیوژها) که قبلا در خطوط ۲ و ۳ تحقیق و توسعه نصب شده بودند، در حال انباشت و یا برای آماده‌سازی برای انباشت اورانیوم غنی‌شده بوده‌اند».
"فدریکا موگرینی"، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز چهارشنبه بعد از برگزاری جلسه وزرای خارجه کشورهای ۴+۱، گفت: «نجات برجام دشوارتر شده است».
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در پایان نشست وزرای امور خارجه کشورهای طرف برجام  به صراحت از دشواری نجات برجام سخن گفت و تاکید کرد: «با این‌که حفظ برجام به سود همه است اما نجات آن دشوارتر شده است».
موگرینی همچنین از اقدامات جمهوری اسلامی ایران که تحت عنوان «کاهش تعهدات برجامی» به اجرا گذاشته شده است، انتقاد کرد.
او ضمن تاکید  براین‌که اجرای کامل برجام از سوی همه طرفین بسیار با اهمیت است، ابراز امیدواری کرده بود که «عقلانیت بر رفتارها حاکم شود» و گفت: «تدابیر تهران قابل بازگشتند اما از ایران می‌خواهیم با تجدیدنظر در این تصمیم خود، برجام را کامل اجرا کند». موگرینی تاکید کرد که «برجام مورد تایید قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است و همچنان یکی از عناصر اصلی ساختار عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای در جهان است».
"حسن روحانی"، شامگاه چهارشنبه، سیزدهم شهریور، در حالی که علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی و ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه، او را در یک نشست خبری همراهی می‌کردند،  فرمان اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجام از روز جمعه، پانزدهم شهریور ماه، را صادر کرد.
روحانی همان روز گفت که گام سوم کاهش تعهدات برجامی همراه است با رفع محدودیت استفاده از نسل جدید سانتریفیوژها از سوی جمهوری اسلامی و تاکید کرد: «کلیه محدودیت‌های مربوط به تحقیق و توسعه برداشته خواهد شد و شاهد گسترش تحقیق و توسعه در زمینه سانتریفیوژها خواهیم شد».
آژانس جهانی انرژی اتمی روز پنج‌شنبه چهارم مهر اعلام کرد که ایران با غنی‌سازی اورانیوم با سانتریفیوژهای پیشرفته‌ و برنامه‌ریزی برای نصب تعداد بیشتری از این سانتریفیوژها نسبت به آنچه پیش‌تر تعیین کرده بود، دوباره توافق هسته‌‌ای برجام را نقض کرده است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها