آن‌ها ایران منزوی می‌خواهند!

حسن روحانی در فرودگاه مهرآباد با اشاره به حضور گسترده هیات‌های عالی‌رتبه کشورها در اجلاس امسال مجمع عمومی سازمان ملل گفت: امسال وقتی وارد نیویورک شدیم احساس کردیم دو فضای منفی چه در میان دیپلمات‌ها و بیشتر در میان رسانه‌ها نسبت به ایران بوجود آورده‌اند.

آن‌ها ایران منزوی می‌خواهند!

روحانی افزود: اولین فضای منفی بر محور این شایعه و اتهام بود که حوادث آرامکوی عربستان، از توان یمنی‌ها و ارتش یمن خارج بوده است و در واقع در سازمان ملل و رسانه‌ها یک شبهه‌افکنی را شروع کرده بودند که این حادثه از کجا رخ داده و دنبال این بودند که افکار عمومی و همچنین سیاسیون را دور این محور اتهامی جمع کنند.

رئیس جمهور اظهارداشت: به نظر من در این زمینه هیأت ایرانی بیان روشن و کافی داشت. حتی از برخی از سران اروپا که بیانیه‌ای داده بودند و به نحوی گفته بودند ایران هم نوعی مسئولیت دارد، پرسیدم که به چه دلیل و چه مدرکی این را می‌گویید.

روحانی با بیان اینکه "به آنان صراحتا و محکم گفتم این مدرک را نیاز دارم و حتما برای من بفرستید"، گفت: آنان پاسخ دادند با بررسی‌هایی که کارشناسان ما کرده‌اند گفته‌اند که توانمندی یمنی‌ها و به تعبیر آنها حوثی‌ها کمتر از این عملیات است. گفتم حالا فرض می‌گیریم کمتر است پس چه کسی این کار را کرده است؟ گفتند ما نمی‌دانیم اما جهتش، جهت شمال و غرب بوده است!

رئیس جمهور افزود: به آنان گفتم آیا این منطق و استدلال شد؟ اولاً اطلاعات‌ شما نسبت به یمن و حوثی‌ها چقدر است. اطلاعات شما نسبت به دشمنان یمن زیاد است چون اسلحه آنها را شما می‌دهید اما از اینکه یمنی‌ها و حوثی‌ها چقدر توانمند هستند، خبر و اطلاع ندارید. ثانیاً شما وقتی اتهامی را متوجه جایی می‌کنید آیا معنایش را می‌فهمید؛ معنای آن، آشوب و شعله‌ور شدن فتنه و آتش در منطقه است.

روحانی گفت: آنها پاسخی نداشتند و گفتم در تهران منتظرم شما مدارک‌تان را برای ما بفرستید. این موضوع را هم در نطق سازمان ملل، در مذاکرات دوجانبه، دو جلسه مهمی که با فرهیختگان و اندیشمندان آمریکا و مدیران مسئول رسانه‌های آن کشور داشتم و همچنین در دو مصاحبه اختصاصی و یک مصاحبه جمعی، باز کرده و مفصل توضیح دادم.

روحانی با اشاره به اهمیت دیدارها و مصاحبه‌های انجام شده در نیویورک، تصریح کرد: توطئه‌ای که توسط آمریکا و عربستان و برخی از کشورهای دیگر طراحی شده بود، بعد از توضیحاتی که داده شد، بسیار کم‌رنگ شده است. ضمن اینکه برخی از مقامات کشورهای مهم از جمله روسیه وترکیه نیز به صراحت اعلام کردند که این اتهام نسبت به ایران اتهام نادرستی است.

روحانی با تاکید بر اینکه بهانه را از دست طرف مقابلی که می‌گفت آماده مذاکره است و ایران برای مذاکره حاضر نیست، گرفتیم، اظهارداشت: به صراحت گفتیم که کاملاً آماده مذاکره‌ایم اما نه در فضای تحریم و فشار. شما یک فضای آزاد و عادلانه ایجاد کنید ما کاملا آماده‌ایم. حتی به سران اروپا که می‌گفتند چه وقت آماده جلسه 1+5 هستید، می‌گفتم حتی اگر یک ساعت دیگر شما این فضا مناسب را درست کنید و فضای مسموم و سم را بردارید، حاضرم در جلسه 1+5 شرکت کنم.

رییس جمهور با بیان اینکه یکی از اهداف‌ آمریکایی‌ها این است که ایران منزوی باشد. یعنی در ویزاها و فعالیت‌ها فشار بیاورند برای اینکه ایران کمتر ملاقات کند و کمتر حرف بزند، گفت: فکر می‌کنم امسال در نیویورک، محل اقامت هیأت ایرانی یکی از پر رفت و آمدترین و فعال‌ترین مرکز دیپلماسی شده بود. یعنی هتلی که محل اقامت ما بود، آنقدر رفت و آمد سیاسی بود که لحظه‌ای نبود که یک رئیس جمهور به آن وارد و خارج نشود. گاهی در یک ترافیک، ناچار با چند مقام با هم دقایقی را صحبت می‌کردیم.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها