استیضاح ترامپ

الیزابت هلتمزن-نیویورک تایمز: ترامپ از دفترش استفاده کرده تا بر رئیس جمهور اکراین فشار وارد کند. او به دنبال این بوده که درخصوص جو بایدن اطلاعاتی به دست بیاورد تا بتواند بایدن را تخریب کند. هدف ترامپ، اثرگذاشتن بر نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ بوده است. اقدامات ترامپ از سواستفاده نیکسون از قدرت کم ندارد. این دست اقدامات دموکراسی ما را تهدید می‌کند و مجرمانه محسوب می‌شوند. نص صریح قانون بیان می‌کند: فردی که از قدرت ریاست جمهوری برای اهداف سیاسی یا شخصی استفاده می‌کند، قانون را نقض کرده و امکان استیضاح او وجود دارد.

استیضاح ترامپ

سرویس ترجمه: مستقل آنلاین/امیرحسین نظری: برای ما که ماجرای واترگیت را شاهد بودیم، رسوایی اکراین، مانند یک اتاق پژواک به نظر می‌رسد.

چندین گزارش روایت کرده‌اند که ترامپ از دفترش استفاده کرده تا بر رئیس جمهور اکراین فشار وارد کند. او به دنبال این بوده که درخصوص جو بایدن اطلاعاتی به دست بیاورد تا بتواند بایدن را تخریب کند. هدف ترامپ، اثرگذاشتن بر نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ بوده است. پیش از انتخابات ۱۹۷۲، تعدادی از مأموران اف‌بی‌آی وارد ساختمان هتل واترگیت محل استقرار ستاد انتخاباتی حزب دموکرات ایالات متحده آمریکا شدند.

اقدامات ترامپ از سواستفاده نیکسون از قدرت کم ندارد. این دست اقدامات دموکراسی ما را تهدید می‌کند و مجرمانه محسوب می‌شوند. نص صریح قانون بیان می‌کند: فردی که از قدرت ریاست جمهوری برای اهداف سیاسی یا شخصی استفاده می‌کند، قانون را نقض کرده و امکان استیضاح او وجود دارد.

ترامپ و رودی جولیانی، وکیل شخصی او، متوجه گزارش‌های منتشر شده درخصوص اکراین شده‌اند. روز ۲۵ جولای، ترامپ با رئیس جمهور اکراین، ولادیمیر زلنسکی، صحبت کرد و هشت بار از بایدن نام برد. این، ذکرِ تصادفی یک نام نیست، آقای جولیانی نیز با رئیس جمهور اکراین صحبت کرد تا آن‌ها را وادار کند درخصوص بایدن اطلاعات کسب کنند.

ترامپ تایید کرده است که یک هفته پیش از آن تماس تلفنی، نزدیک به ۴۰۰ میلیون دلار بودجه تخصیص یافته به اکراین را در انتظار قرار داد. در روز یازدهم سپتامبر، بازرس کل جامعه اطلاعاتی، مسئله‌ای موثق و فوری را افشا کرد. در آن گزارش، قویا مطرح شده بود که هیچ دلیل قانونی‌ای برای این مسئله وجود ندارد.

انتظار می‌رود که این هفته، ترامپ نسخه‌ای اصلاح شده از این گزارش منتشر کند. ترامپ نیز می‌گوید او نسخه‌ای از این گفتگو را تهیه می‌کند. اما ابتدا باید نسخه اصلاح نشده منتشر شود. با توجه به اینکه نیکسون در گزارش‌هایی که [در جریان واترگیت] به کنگره تحویل داد تحریف شده بودند، کنگره باید یک نسخه مکالمه ضبط شده اصلی را نیز درخواست کند. احتمال می‌رود که ترامپ این درخواست قبول نکند. به همین دلیل، اکراین باید نسخه‌هایی را که در اختیار دارد منتشر کند. این مدارک، مشابه مدارکی است که کاخ سفید زمان نیکسون منتشر کرد. آن مدارک، دخالت مستقیم نیکسون در ماجرای واترگیت را ثابت کرد. کنگره باید سریعا از اکراین درخواست کند نوارهای خود را ارائه کنند.

اگرچه یک نوار گفتگو، برای سرنگونی [یک رئیس جمهور] کافی نیست اما نشان می‌دهد که ترامپ، مثل نیکسون از قدرت سیاسی خود برای منافع شخصی استفاده کرده است. از جمله مواردی که باعث استیضاح نیکسون شد، این بود که از قدرت خود در IRS استفاده کرد تا مخالفان سیاسی خود را در «لیست دشمنان» قرار دهد. همچنین مدرکی وجود داشت که نیکسون دستور داده تلفن‌های یکی از کارمندان کاخ سفید را که برای رقیب نیکسون کار می‌کرد شنود کنند.

مثل نیکسون، ترامپ نیز در راستای منافع خود تلاش کرده و این مسئله ارتباطی به منافع ملی نداشته است. آقای نیکسون به وکیل شخصی خود دستور داد که به مامورانی که عملیات واترگیت را انجام داده بودند، حق السکوت دهد. ترامپ نیز جولیانی را مامور کرد که به زیلنسکی فشار وارد کند تا در نهایت اطلاعاتی از بایدن به دست آورند.

اینکه ترامپ سراغ جولیانی رفته، کل ماجرا را مشخص می‌کند. اگر ترامپ، کمترین شاهدی علیه بایدن داشت، وزارت دادگستری یا وزارت خارجه را مامور می‌کرد که به سراغ اکراین روند.

اینکه [ترامپ] کمک نظامی ایالات متحده به اکراین را متوقف کرده تا زلنسکی را وادارد درخصوص بایدن تفتیشی انجام دهد، خود نشانه سواستفاده بزرگی از قدرت شخصی بود که برای استیضاح او کافی است. بازرس کل که ابتدائا این افشاگری را انجام داد، اشاره می‌کند ترامپ وعده‌ای به یک رهبر خارجی نیز داده بود. اما هنوز جزئیاتی از این مسئله منتشر نشده است. اگر ترامپ به اکراین وعده داده باشد در ازای اطلاعات مخرب از بایدن، کمک نظامی به آن‌ها ارسال کند، پرونده رشوه نیز به سایر پرونده‌های استیضاح او اضافه می‌شود.

اینکه در جریان کمپین انتخاباتی، یک نامزد از کشور خارجی درخواست کمک کند، مغایر قانون آمریکا است. ترامپ هم پس از پرونده دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶، از این مسئله مطلع بود. زمان نیکسون نیز اتفاق مشابهی افتاده بود. در سال ۱۹۶۸، رقیب نیکسون، لیندون جانسون، ایده پیمان صلح با ویتنام را مطرح کرد. نیکسون که نگران بود این طرح باعث شکست او در این انتخابات می‌شود، به ویتنام جنوب پیام داد که نیکسون همکاری بیشتری با آنها خواهد داشت. نتیجه هم داد. مذاکرات صلح ناکام ماند، نیکسون انتخاب شد و تا چند سال، صلح محقق نشد.

بنیامین ویتس، مفسر مسائل حقوقی، هفته پیش نوشت که اقدامات ترامپ علیه بایدن و فرزندش، آزادی‌های مدنی آن‌ها را نیز نقض کرده است. اینجا هم به یاد واترگیت می‌افتیم. چون نیکسون حقوق مدنی دنیل السبرگ را نقض کرد. او به دلیل انتشار اسناد پنتاگون، تحت پیگرد قانونی قرار گرفته بود. یکی دیگر از مواردی که باعث محکومیت نیکسون شد، این بود که نیکسون دستور داده بود برای لکه دار کردن حیثیت السبرگ، به دفتر روانپزشک او یورش ببرند.

مثل نیکسون، اقدامات ترامپ نیز شایسته استیضاحند. استیضاح ترامپ، تنها راه حفاظت از حاکمیت قانون است. تنها راه حفاظت از حقوق آمریکایی‌ها و صحت انتخابات ایالات متحده، استیضاح رئیس جمهوری است که به ارزش‌های ذکر شده اعتقادی ندارد. موسسان آمریکا، استیضاح را برای حفاظت از دموکراسی طراحی کردند. حالا برای کنگره ضروری است که از این حق استفاده کند. 

*الیزابت هلتزمن، نویسنده این مطلب، زمان رسوایی واترگیت، عضو مجلس نمایندگان آمریکا و عضو کمیته عدالت بود که در آن زمان موافق استیضاح نیکسون بود. 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها