استراتژی دولت؛ پَرت کردن حواس‌ها از سفره مردم به پوشش زنان

به نظر می‌رسد دولت ابراهیم رئیسی معتقد است اولویت دولتش باید برخورد با زنان کم حجاب باشد. برخی بر این باورند که این استراتژی دولت باعث می‌شود که حواس‌ها از روی سفره مردم بر روی ظاهر و پوشش آنها متمرکز می‌شود تا امورات دولت با وجورد اقتصاد ناکارآمد و گرانی و تورم افسارگسیخته سپری شود

استراتژی دولت؛ پَرت کردن حواس‌ها از سفره مردم به پوشش زنان

ابراهیم فیاض: اگر گشت ارشاد بخواهد جلوی فساد را بگیرد شکست می خورد، در عوض باید با افساد یعنی فساد تشکیلاتی مبارزه کند

 

گروه سیاسی- در حالیکه گزارش‌های رسمی می‌گوید حدود 30 درصد جمعیت ما به کلی زیر خط فقر و 40 درصد هم در آستانه فرو افتادن به خط فقر است؛ یک ماه پس از ماجرای حوزه علمیه ازگل، متعلق به کاظم صدیقی و افشای هولناک جزییات فساد فرزندان معاون اول سابق قوه قضائیه و 4 ماه پس از برملاشدن ماجرای فساد تاریخی و 3 میلیارد دلاری چای دبش، سردار رادان فرمانده فراجا صبح روز جمعه 7 اردیبهشت در تجمع روحانیونی که در اعتراض به وضعیت حجاب در کشور لباس رزم به تن کرده بودند با چشمانی گریان مدعی شد: «چشم مردم وقتی به بی حیایی عادت کند، آرام آرام غیرت گرفته می‌شود.»

فرمانده کل انتظامی کشور مدعی شد: «عده‌ای قصد دارند عفاف و حجاب را یک مسئله امنیتی جا بیندازند. بنده رسماً اعلام می‌کنم، رسماً بدانید ما موضوع حجاب و عفاف را یک موضوع کاملاً فرهنگی و کاملاً اجتماعی می‌بینیم، اصلاً انتظامی و امنیتی نمی‌بینیم.»

این در حالی است که انتشار فیلم‌های برخورد نیروهای گشت ارشاد با زنان و دختران طی چند هفته اخیر حاکی از این است که همین برخوردهای سلبی از سوی پلیس باعث شد تا ماجرای حجاب در سطح کشور امنیتی شود. توییت مهدی فضائلی عضو دفتر رهبری انقلاب درباره تذکر آیت‌الله خامنه‌ای به مسئولان امر درباره برخی برخوردها با بی‌حجابی‌ها نیز، گواهی بود بر همین نکته! که البته علی‌رغم فرافکنی روزنامه کیهان و شخص حسین شریعتمداری، برخی افراد نزدیک به بیت رهبری این تذکر را تایید کردند.

این روزها انتشار تصاویر ماموران در دسته‌های بی‌شمار که در شهرهای کوچک و بزرگ برای مبارزه با کم‌حجابی مستقر شده‌اند اکثریت مردم را با خشم فروخورده‌ای مواجه کرده که تنها گوشه‌ای از بازتاب آنرا می‌توان در فیلم منتشر شده از متروی هفت‌تیر و یکی دو شهر شمالی کشور مشاهده کرد.

ابراهیم فیاض جامعه‌شناس اصولگرا در همین رابطه معتقد است: «از همان ابتدا که زمان احمدی نژاد موضوع گشت ارشاد مطرح شد، در شورای اجتماعی وزارت کشور با آن مخالفت کردم و گفتم «این اقدامی سوسیالیستی است و ربطی به اسلام ندارد، حجاب این طوری نیست که شما می‌خواهید عمل کنید.» اما انجام دادند و شکست خورد. فرمانده وقت نیروی انتظامی بعد از مدتی به حرف من رسید و گفت «کار من گرفتن دزدان و جنایتکاران است نه گرفتن بی‌حجاب‌ها».

این تحلیلگر مسائل اجتماعی ادامه می‌دهد: «گشت ارشاد اگر می‌خواهد موفق شود تنها راهکارش این است که با افساد برخورد کند نه فساد یعنی فقط باید با کسی برخورد کند که در منظر عمومی، لباس نابهنجار پوشیده است. اگر گشت ارشاد بخواهد جلوی فساد را بگیرد شکست می‌خورد، در عوض باید با افساد یعنی فساد تشکیلاتی مبارزه کند.»

وی با بیان اینکه ایمان فقط حجاب نیست باید تمام ابعاد آن در جامعه رشد و تقویت شود، افزود: «این همه مراکز فرهنگی داریم اما نتیجه چه شد آیا وقتی مسجد می‌رویم با اکثریت جوانان مواجه هستیم؟ نباید دین را خشن به جامعه عرضه کرد چون باعث پراکندگی و دوری می‌شود. دین براساس رحمت نازل شد «بسم الله رحمن رحیم» یعنی دین بر مبنای مهربانی و رحمت است. پیغمبر هم رحمت للعالمین است اما متأسفانه یک فردی اخیرا آمد و از پیامبر چهره دیگری را معرفی کرد که اصلا درست نبود.»

اظهاراتی که به نظر می‌رسد طراحانِ طرح نور علاقه‌ای به شنیدن آن ندارند و تنها راه برای باحجاب کردن زنان در جامعه را به قول محسن برهانی، حقوقدانِ منتسب به طیف اصولگرا، جامعه جز داغ و درفش، نمی‌فهمد.

مسعود پزشکیان، نماینده و سیاستمدار کهنه‌کار جمهوری اسلامی هم با اشاره به همین نکته و بازگشت گشت ارشاد به خیابان می‌گوید: «با زور و با این روشی که پیش می‌رویم ماجرای حجاب نتیجه‌ی عکس خواهد داد. اینکه حجاب باید مراعات شود، یک اصل است؛ اما اینکه چگونه باید این پیام را رساند اصل دیگر است. این خانم‌ها و زنان در اختیار خود نظام بودند؛ صداوسیما، روحانیت، مدارس‌، معلم‌ها، صداوسیما و رادیو در اختیار سیستم بوده است و نتوانستیم آن‌‌ها را درست تربیت کنیم، حالا می‌خواهیم با زور درست کنیم؟! به نظر من امکان پذیر نیست. عده‌ای از خانم‌ها مشکلی با دین و مذهب ندارند، بلکه می‌خواهند به این شکل زندگی کنند. اما این کارها باعث می‌شود آن‌ها با دین و مذهب مشکل پیدا کنند و با یک عناد نسبت به آن باوری که دارند برخورد کنند.»

حجت‌الاسلام فاضل‌میبدی هم ضمن اشاره به وضعیت اقتصادی کشور معتقد است: «فقر از کفر بدتر است. در جامعه‌ای که تورم آن بالای ۴۰ درصد و درآمد اهالی آن کم است، حتی برخی از آن‌ها بیکار هم هستند، طبیعی است که وضعیت روحی برخی افراد به جایی برسد که به شکل‌های مختلف دست به خودکشی بزنند.»

روزنامه جمهوری‌اسلامی هم هفته پیش با انتشار مقاله‌ای در همین رابطه نوشت: «ثروت کشور به صورت عادلانه میان مردم تقسیم نمی‌شود، در ادارات با ارباب رجوع برخورد یکسان صورت نمی‌گیرد، پارتی‌بازی در اکثر دستگاه‌ها بشدت رواج دارد، حقوق‌ها، مزایا و امکانات رفاهی به تناسب شایستگی‌ها و نیازهای واقعی پرداخت نمی‌شوند. بر بخش‌های بکارگیری افراد در پست‌ها و تفویض‌ جایگاه‌ها شایسته‌سالاری رعایت نمی‌شود، به افراد بله‌قربان‌گو امتیاز داده می‌شود و افراد منتقد منصف و دلسوز طرد می‌شوند و...»

این روزنامه طیف اصولگرای سنتی در ادامه اضافه می‌کند: «در جامعه‌ای که حتی با مفسدان اقتصادی برخورد یکسان نمی‌شود بطوری که یکی را به دلایل خاص از زیر سنگ هم که شده پیدا می‌کنند و به صُلابه‌ می‌کشند ولی دیگری را که فساد بزرگ‌تری مرتکب شده تکریم می‌کنند و در بهترین جایگاه قرارش می‌دهند، چگونه می‌توان باور کرد که عدالت حاکم است؟ در جامعه‌ای که پرونده بزرگ‌ترین فساد اقتصادی را به جای آنکه با اولویت بررسی کنند به محاق می‌برند و آن را فسادنمائی جلوه می‌دهند، چگونه می‌توان پذیرفت عدالت در حال اجرا شدن است؟ در جامعه‌ای که اهانت‌کننده به پیشوایان دین را به جای محاکمه بر صدر می‌نشانند، چگونه می‌توان به مردم گفت در حال ساختن بنای رفیع حکومت عدل علی هستیم؟»

با این اوصاف به نظر می‌رسد دولت ابراهیم رئیسی معتقد است اولویت دولتش باید برخورد با زنان کم حجاب باشد. برخی بر این باورند که این استراتژی دولت باعث می‌شود که حواس‌ها از روی سفره مردم بر روی ظاهر و پوشش آنها متمرکز می‌شود تا امورات دولت با وجورد اقتصاد ناکارآمد و گرانی و تورم افسارگسیخته سپری شود. دولتی که به نظر نمی‌رسد با اینگونه رفتارها در سال آخر دوره چهارساله اولش، نیازی به آرای مردم دیده باشد چون همانند سال 1400 بی‌رقیب وارد میدان مبارزات انتخاباتی خواهد شد.

اما آنچه که مشخص شده این است که جامعه در حال حاضر با انبوهی از مشکلات در حال دست و پنجه نرم کردن است و اگر فشار بیش از حد به مردم تحمیل شود، بعید نیست که ماجرای اعتراضات گسترده پاییز سال 1401 تکرار شود.

اما اگر گوشی برای شنیدن است باید متذکر شد که طبق کلام پیامبر اسلام فقر از هر دری که وارد می‌شود ایمان از در دیگر خارج می شود. پس ماجرای تحمیل ایمان با زور را کنار بگذارید و ریشه های اصلی مساله را بفهمید! و در آخر اینکه جناب آقای سردار رادان؛ طبق اسنادی موثق و احدایث و روایت‌های متعدد، رعایت و یا عدم رعایت حجاب جسارتاً هیچ ربطی به غیرت ندارد و آن چیزی که مردم را دین زده می‌کند؛ بی‌تفاوتی دولت و حاکمیت نسبت به فقر و فلاکت و ترویج اشرافی‌گری و تعریف یک پیامبر و قرآن جدید توسط قشر مذهبی در جامعه است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها