گفتگوی مستقل با کریمی اصفهانی از حامیان دولت، درباره نتایج جراحی اقتصادی؛

اقتصاد را به برجام گره نمی‌زنیم

کریمی اصفهانی می‌گوید: گره نزدن اقتصاد به برجام به معنی این است که مملکت را تعطیل کنیم ببینیم تکلیف برجام چه می‌شود که درست نیست و اقتصاد را نباید به برجام گره زد و کارها را با قدرت باید پیش برد.

اقتصاد را به برجام گره نمی‌زنیم

اقتصاد را به برجام گره نمی‌زنیم

 

سرویس سیاسی

از هفته‌ گذشته و اعلام رسمی دولت مبنی بر اجرای طرح جدید اقتصادی، بسیاری نگران و از آینده دولت رئیسی ناامید شدند.

اما نگرانی به اینجا ختم نشد و پس از اجرای طرح و حذف ارز ۴۲۰۰ که افزایش سرسام‌آور کالاهای اساسی را به همراه داشت، بسیاری از شهرها با گرانی یا کمبود برخی مواد غذایی مواجه شدند و در پی آن اعتراضات مردم را شاهد بودیم.

بسیاری معتقدند دولت سیزدهم کفایت لازم برای اداره اقتصاد کشور را ندارد و ادامه این روند تبعات تلخی را خواهد داشت. برخی نیز بر این باورند که دولت در ابتدای کار است و باید زمان لازم برای ایجاد اصلاحات اقتصادی را داشته باشد. 

برای بررسی این موضوع با احمد کریمی‌اصفهانی از حامیان دولت و دبیرکل انجمن های اسلامی اصناف و بازار و همچنین از اعضای جبهه پیروان خط امام و رهبری گفتگو کردیم:


 بنظر شما رئیسی و دولت او توانسته جامعه را نسبت به تصمیمات اقتصادی و سیاست خارجی خود اقناع کند یا جامعه در تضاد با دولت به‌سر می‌برد؟

به یک چیزی که باید توجه کنیم این است که دولت‌های قبل ۸ سال سر کار بودند و وضعیت اقتصادی ما بحرانی بود، چه زمان احمدی نژاد، چه روحانی و حالا یک دولتی آمده است و کمتر از یک سال را پشت سر گذاشته است.

لازمه این کار این است که یک کالبد شکافی عمیق در حوزه اقتصاد داشته باشد. اما اینکه الان شروع به قضاوت کنیم دقیق نیست، اما می‌توانیم بگوییم دو دولت قبل در اقتصاد نهایت تخریب را داشته‌اند. در این دولت بالاخره یک حرکتی شروع شده، امروز ممکن است از نظر ظاهر و میان مردم بگویند یک کار تند و راحت بوده است ولی بالاخره نتیجه این کار را باید ببینیم. آنچه مسلم است یکی از مشکلات کشور ما مسئله اختلاف قیمت با همسایه‌هاست این اختلاف قیمت یک مشکلات و مسائلی را برای کشور پیش آْورده بود و ناگزیر بودیم فکری بکنیم.

ممکن است از نظر من مشکل باشد ولی هنوز نتیجه‌ای نگرفته‌ایم، اگر دولت بتواند با این طراحی، خروج کالا از مرزهای باز همسایگان را بگیرد خوب است. ما که نباید تامین کننده کالاهای همسایه باشیم، بطور طبیعی اگر امروز آرد و گندم را به کشور برسانیم وظیفه ما نیست که کشورهای دیگر را تامین کنیم و یا همسایگان از محصولات ما بصورت قاچاق استفاده کنند.

بطور طبیعی دولت باید بتواند سفره مردم را پررنگ‌تر کند و لازمه این است که یک جراحی عمیق شود تا این کار صورت بگیرد اینکه نتیجه چه می‌شود را باید منتظر باشیم.

 دولت رئیسی در این چند ماه گویا چندان نتوانسته است به شعارهای خود به نفع مستضعفین عمل کند و جامعه با گرانی و تورم شدیدی رو به روست. بنظر شما اعتبار وعده‌های دولت بین مردم از بین رفته است؟

مسلما دولت بین مردم اعتبار نسبی خود را دارد چون وعده داده است دهک‌های پایین به یک شکل یارانه بگیرند. ممکن است از نظر برخی از افراد این سبک و مکانیسم درست نباشد ولی در مجموع اینکه خارجی‌ها صحبت می‌کنند که دولت از کجا پول یارانه را می‌دهد ما الان شاهد هستیم که پول واریز شده است.

این القای خارجی‌هاست که دولت نمی‌تواند، الان دولت تسلط خود را دارد اما درست و غلطی تصمیمات دولت در آینده مشخص می‌شود. در دولت‌های قبل می‌دیدیم اموات هم یارانه می‌گرفتند اما این دولت فعلا دقیق در حال انجام یک کارهاییست که بانک اطلاعاتی خود را تکمیل کند و امیدواریم بتواند امکانات را برای مردم تامین کند.

آنچه که امروز شاهد آن هستیم هجوم ناجوانمردانه مخالفین ما است. خواب‌هایی که بیگانگان تاکنون دیده‌اند تعبیر نشده است، دولت ما فعلا وحدت بیشتری نسبت به قبل دارد و تبعیت این دولت از ولایت بنظر ما در درجه بسیار بالایی نسبت به دولت‌های قبل است. دولت احمدی نژاد که اصلا ولایت را قبول نداشت اما دولت آقای رئیسی تبعیتش از ولایت قلبی است.

وزرای دولت بخش مهمی از انتقاداتی هستند که از سوی کارشناسان و مردم به دولت می‌شود. بنظر شما در این مسیر اقتصادی که رئیسی آغاز کرده است ناچار به تغییر برخی از وزرا خواهد شد؟

دو موضوع مهم است. مسئله تخصص و تعهد من این دو را در وزرا می‌بینم‌. اما یک چیزی شاید کسری باشد و آن تجربه است. ممکن است به دلیل اینکه تجربه کمتری دارند اشتباهاتی بکنند، ولی اگر تخصص و تعهد و تجربه کنار هم باشد حتما می‌توانند موفق شوند.

برخی از وزرای قبل درآمد ملت را به سمت جیب خودشان بردند، اعضای این دولت ممکن است از بی‌تجربگی اشکالاتی پیش بیاورند اما درآمدهای ملی سمت جیب خودشان نیست. مردم بالاخره از این نابسامانی‌ها و دزدی‌هایی که از دولت‌های قبل گذشت نگران بودند.

رئیسی اعلام کرده اقتصاد را به برجام گره نمی‌زند اما با وضعیت اقتصادی فعلی آیا او ناچار خواهد شد به برجام برگردد؟

گره نزدن اقتصاد به برجام به معنی این است که مملکت را تعطیل کنیم ببینیم تکلیف برجام چه می‌شود که درست نیست و اقتصاد را نباید به برجام گره زد و کارها را با قدرت باید پیش برد.

در عین حال برجام هم با اقتدار و تدابیر درست و با حفظ کرامت جمهوری اسلامی جلو برود. برد_برد برجام برای ما مطرح است، آقای رئیسی بنظر می‌رسد اینگونه عمل می‌کند و در این رابطه انشالله بتواند سامانی بدهد. اتفاقا بیگانگان معتقدند ما باید اقتصادمان را به برجام گره بزنیم. یک مطلب غیرمنطقی که روحانی می‌گفت این بود که آب کشور هم به برجام مربوط است. برجام مسیر خود را می‌رود اقتصاد هم امیدواریم به خوبی پیش برود.

 از درون دولت و مجلس شنیده می‌شود که بخشی از اصولگرایان بخصوص جبهه پایداری بر سر تقسیم سمت‌ها با یکدیگر دچار تضاد‌های جدی شده اند. بنظر شما دولت درگیر تضاد داخلی است؟

دولت‌ها در انتخابات از سوی جناح‌ها و احزاب حمایت می‌شوند، اما اینکه بعدا همه سهم بخواهند کار غلطی است.

دولت به هر حال انتخاب شده مردم نیز از رئیس دولت توقع دارند. ممکن است فرضا با یک عضو کنار نیایم اما اینکه اختلافی بین تیم اقتصادی یا تیم‌های دیگر باشد طبیعی است. اختلاف در دولت بسیار مضر است و ممکن است مانع به نتیجه رسیدن اهداف دولت باشد. به هر حال اختلاف همه جا وجود دارد اما باید مسائل به شکلی حل شود که بیگانگان سوءاستفاده نکنند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها