بازگشت ترامپ؛ ایران چه خواهد کرد؟

انزواطلبی ایالات متحده و برکشیدن ترامپ از شعار انزواطلبی، می‌تواند به تضعیف اتحادهای بین‌المللی و افزایش تنش‌ها در منطقه خاورمیانه منجر شود. این امر می‌تواند امنیت ایران را به خطر اندازد/ خروج ایالات متحده از برجام و اعمال تحریم‌های اقتصادی، به طور قابل توجهی بر اقتصاد ایران تأثیر منفی گذاشته است.

بازگشت ترامپ؛ ایران چه خواهد کرد؟

رأی آوردن ترامپ، می‌تواند پیامدهای منفی متعددی برای ایران داشته باشد

 

مستقل‌آنلاین: در سال‌های اخیر، گرایش به سیاست انزواطلبی در سیاست خارجی ایالات متحده افزایش یافته است. نماد این سیاست شخص ترامپ است و این گرایش، که با شعار "اول آمریکا" شناخته می‌شود، بر عدم مداخله در امور خارجی و تمرکز بر حل مشکلات داخلی ایالات متحده تأکید دارد.

سیاست‌های انزواطلبانه ترامپ می‌تواند پیامدهای متعددی برای کشورهایی مانند ایران داشته باشد.

به ویژه که بسیاری از نظرسنجی‌هایی که در سطح ملی و البته حزبی در آمریکا برگزار شده از موقعیت برتر ترامپ در قیاس با بایدن، همزمان با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا خبر می دهند.

اثرات اقتصادی:

یکی از مهم‌ترین پیامدهای ظهور مجدد ترامپ، کاهش تعاملات اقتصادی ایران با سایر کشورها است.

این امر می‌تواند به کاهش صادرات و واردات، و همچنین کاهش سرمایه‌گذاری خارجی در ایران منجر شود. به عنوان مثال، خروج ایالات متحده از برجام و اعمال تحریم‌های اقتصادی، به طور قابل توجهی بر اقتصاد ایران تأثیر منفی گذاشته است.

اثرات امنیتی:

انزواطلبی ایالات متحده و برکشیدن ترامپ از شعار انزواطلبی، می‌تواند به تضعیف اتحادهای بین‌المللی و افزایش تنش‌ها در منطقه خاورمیانه منجر شود. این امر می‌تواند امنیت ایران را به خطر اندازد. حتی می‌توان برآورد کرد: کاهش حضور ایالات متحده در منطقه می‌تواند به افزایش نفوذ ایران در منطقه منجر شود، اما این امر می‌تواند تنش‌ها با کشورهای همسایه را نیز افزایش دهد.

ترامپ

اثرات سیاسی:

انزواطلبی ایالات متحده می‌تواند به کاهش نفوذ این کشور در جهان و افزایش نفوذ سایر کشورها مانند چین و روسیه منجر شود. از دید منافع ایران باید گفت تسلیح عربستان و رقبای ایران در خاورمیانه به ضرر ایران خواهد شد. همچنین سپردن خاورمیانه به خاندان سعودی و اسرائیل، شعله رادیکالیسم در این منطقه پرتنش را تشدید خواهد کرد.  

راهکارها:

ایران می‌تواند برای مقابله با پیامدهای ظهور مجدد ترامپ و سیاست انزواطلبی ایالات متحده، اقدامات مختلفی را انجام دهد. یکی از این اقدامات، تقویت روابط با سایر کشورها، به ویژه کشورهای همسایه است. ایران همچنین می‌تواند با توسعه اقتصاد داخلی و کاهش وابستگی به صادرات نفت، خود را در برابر تحریم‌های اقتصادی مقاوم‌تر کند.

نتیجه:

رأی آوردن ترامپ، می‌تواند پیامدهای منفی متعددی برای ایران داشته باشد. ایران باید با اتخاذ سیاست‌های مناسب، برای مقابله با این پیامدها آماده شود. مجلس دوازدهم و دولت دوم رئیسی باید خود را برای یک بازی پیچیده در صحنه تعاملات جهانی و منطقه‌ای آماده سازند و از تمام ذخایر انسانی و اجتماعی ایران برای یک جنگ نابرابر استفاده بهینه کنند. 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها