ماجرای بازداشت فرزندانی که باعث استعفای معاون اول قوه قضاییه شدند

اوج فعالیت‌های این مجموعه در چهار سال گذشته مربوط به دو پرونده تخلیه ورزشگاه شهدای قیطریه و ابربدهکار بانکی به نام رستمی‌صفا بوده است. مجموعه شکل‌گرفته، تنها در پرونده رستمی‌صفا حدود ۲۰۰میلیارد تومان مال نامشروع کسب کرده و وجوه دریافتی در فرآیند پولشویی، تبدیل به املاک، خودرو‌های لوکس، ویلا، سکه طلا و دلار شده است

ماجرای بازداشت فرزندانی که باعث استعفای معاون اول قوه قضاییه شدند

آیا مردم نباید در جریان این نکته مهم قرار بگیرند که فرزندان مصدق، با کدامیک از قضات در ارتباط بوده و به کدام مسئول قوه قضائیه رشوه می‌دادند؟

 

گروه سیاسی- بالاخره پس از ۱۷۰ روز از آغاز رسیدگی به پرونده فرزندان حجت‌الاسلام محمد مصدق کهنموئی او از سمت معاون اولی قوه قضائیه استعفا داد. خبرگزاری قوه قضائیه روز چهارشنبه خبر داد که «دکتر مصدق به منظور جلوگیری از ایجاد هرگونه شائبه اعمال نفوذ یا تاثیرگذاری در پرونده مطروحه و همچنین جلوگیری از سوءاستفاده معاندان و بدخواهان، استعفای خود از سمت معاون اولی قوه قضاییه را تقدیم رئیس عدلیه کرد.» غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس این قوه نیز در پاسخ به استعفای مصدق خطاب به او نوشت: «اگر چه حضور شما در این منصب، در رسیدگی به پرونده مورد اشاره مدخلیت و تاثیری نداشته و نخواهد داشت، اما با توجه به درخواست حضرتعالی و نکاتی که مطرح کردید استعفای شما مورد پذیرش قرار می‌گیرد.»

انتهای شهریور ماه سال جاری بود که در برخی محافل خبری اطلاعاتی درخصوص بازداشت فرزندان یکی از مسؤولان دستگاه قضائی در رسانه و شبکه‌های اجتماعی فراگیر شد. ۴ مهر ماه سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری خود ضمن تایید این خبر گفت: «این پرونده مدتی است که مطرح شده و چنین پرونده‌ای در قوه قضائیه در حال رسیدگی است.» ستایشی اما توضیح بیشتری درباره جزییات این بازداشت و پرونده در اختیار رسانه‌ها قرار نداد اما طبق معمول با توجه به دسترسی رسانه‌های اصولگرا به برخی اخبار مهم، خبرگزاری تسنیم و روزنامه فرهیختگان در گزارش‌هایی جداگانه تایید کردند که فرزندان محمد مصدق معاون اول قوه قضائیه در بازداشت به سر می‌برند.

روزنامه فرهیختگان به نقل از یک منبع آگاه در شماره 10 مهرماه خود در گزارشی نوشت با توجه پست ارشد معاون اول قوه و رده حفاظتی او «ورود به پرونده اتهامی پسران این مقام عالی قضایی نیازمند دستور شخص ریاست قوه‌قضائیه بوده است».

طبق گزارش این روزنامه رئیس قوه قضائیه خواهان «تحقیق از مقام قضایی» و «بازرسی» در مورد این پرونده شده و پس از تحقیقات، دو نفر از فرزندان آقای مصدق به همراه شش نفر دیگر بازداشت می‌شوند.

خبرگزاری تسنیم هم تایید کرد که محسنی‌اژه‌ای پرونده را به حفاظت قوه قضاییه و اطلاعات سپاه ارجاع داده است.

بنابر این گزارش‌ها، فرزندان محمد مصدق از هشت ماه پیش بازداشت شده بودند یعنی از بهمن ماه سال گذشته. این خبرگزاری در گزارش خود نوشته این پرونده از پرونده‌های موازی با گروه رستمی صفا، بدهکار بانکی است. محمد رستمی صفا، مالک گروه صنعتی رستمی‌صفا، که این رسانه‌ها از او به عنوان یکی از ابربدهکاران بانکی یاد می‌کنند، به ۱۵ سال حبس تعزیری و رد مال به بانک‌های کشور نزدیک به ۱۸۱ میلیون یورو محکوم شده است.

اما گمانه‌زنی رسانه‌ها تا جایی پیش رفت که دهم آبان‌ماه یعنی 36 روز پس از تایید خبر بازداشت فرزندان یک مقام عالی قضائی توسط سخنگوی قوه قضاییه، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در سفر استانی خود به کرمان و در نشست با مسئولان قضائی این استان گفت: «پسر و دختر مقامی که مسئولیت‌های مختلفی داشت از رئیس جمهور تا رئیس مجمع تشخیص مصلحت که از قضا از اهالی همین استان کرمان بود به دلیل ارتکاب جرایم به زندان محکوم شدند یا اینکه دو فرزند معاون اول قوه قضائیه پس از وصول گزارش مستند، بازداشت شدند و پدر آن‌ها نیز اعلام کرد که تسلیم قانون است. معاون اول قوه قضائیه تسلیم قانون است.»

اما از روزیکه رئیس دستگاه قضاء اعلام کرد که معاون اولش تسلیم دستگاه قانون است تا روزیکه مصدق استعفا داد بیش از 140 روز طول کشید. مصدق که گفته می‌شود متولد سال ۱۳۴۲ در تبریز است، در کنار تحصیلات حوزوی دکترای «حقوق کیفری» هم دارد و ۲۲ تیرماه سال ۱۴۰۰ با حکم غلامحسین محسنی اژه‌ای به عنوان معاون اول این قوه معرفی شد.

اما پیش از این از محمد مصدق به عنوان افراد مورد وثوق ابراهیم رئیسی در دستگاه قضاء نام برده میشد. او در آغاز دهه ۹۰، همراه با رئیسی ابتدا به دادستانی دادگاه ویژه روحانیت راه یافت و هفت سال پس از آن، همراه با رئیسی به قوه قضائیه رفت و در آنجا به معاونت حقوقی رسید و تیر ماه ۱۴۰۰ نیز با حکم ابراهیم رئیسی ریاست دیوان عدالت اداری ایران را بر عهده گرفت و پس از آن هم به عنوان معاون حقوقی قوه قضائیه انتخاب شد، در حالی که در آن زمان احتمال کمی داده می‌شد تا او در جایگاه چنین پست تخصصی قرار بگیرد.

مصدق مردادماه 98 در گردهمایی ملی نقش حقوقدانان، وکلا و کارشناسان رسمی دادگستری در گام دوم انقلاب با رویکرد احیای عدالت و مبارزه با فساد خطاب به نمایندگان مجلس گفته بود: «نماینده‌های انقلابی خانه ملت طرحی برای تصویب در صحن مجلس ارائه بدهند تا بر اساس آن فرزندان مسئولان نظام مجاز به تحصیل در خارج از کشور نباشند. اگر هم می‌خواهند بروند پس پدرشان نباید مسئولیتی داشته باشد.»

 

ماجرای باند عمو چیست؟

رسیدگی پرونده پسران مصدق در تاریخ سه شنبه ۱۵ اسفندماه به ریاست قاضی فرخ نیا با حضور متهمین پرونده، وکلای متهمین و نماینده دادستان برگزار شد. به گفته نماینده دادستان در این پرونده سؤاستفاده فرزندان معاون اول قوه قضائیه از نام پدرشان واضح است. نماینده دادستان در دادگاه گفته که متهمین مجموعه‌ای را به منظور اعمال نفوذ بر پرونده‌های قضائی از جمله پرونده‌های کلان اقتصادی تشکیل داده و با سو استفاده از افراد صاحب منصب، اقدام به دریافت وجوهی می‌کردند. حلقه اصلی این مجموعه «الف -م»، «م-م» و «ح-ی» هستند که علاوه بر آن‌ها، افراد دیگری مانند امین اموال نامشروع، حسابدار، صراف پوششی و… تحت هدایت و مدیریت این سه نفر در این مجموعه به انجام افعال مجرمانه پرداخته اند که گفته شده تعداد آن‌ها به 21 نفر هم رسیده است.

اما روزنامه جوان در توضیح این پرونده گزارش داده که اوج فعالیت‌های این مجموعه در چهار سال گذشته مربوط به دو پرونده تخلیه ورزشگاه شهدای قیطریه و ابربدهکار بانکی به نام رستمی‌صفا بوده است. مجموعه شکل‌گرفته، تنها در پرونده رستمی‌صفا حدود ۲۰۰میلیارد تومان مال نامشروع کسب کرده و وجوه دریافتی در فرآیند پولشویی، تبدیل به املاک، خودرو‌های لوکس، ویلا، سکه طلا و دلار شده است. در حال حاضر یک ویلای اعیانی در منطقه پلور و نیز شمال کشور، چندین دستگاه خودروی خاص، چون مازراتی، بنز و لکسوس در پرونده وجود داشته که اسناد آن طی چند مرحله در میان اعضای باند دست‌به‌دست شده است و فرزندان این مقام قضایی وکالت فروش در مورد آن‌ها از صاحبان سند گرفته‌اند.

جوان با تاکید بر این نکته که عمر فساد در کشور ماه کوتاه است در ادامه گزارش خودش درباره فرزندان مصدق می‌نویسد: «نقش پسران مصدق در پرونده رستمی‌صفا قابل توجه است. افراد این باند با اثرگذاری روی این پرونده سعی داشتند برای متهم ردیف اول پرونده قرار منع تعقیب از دادگاه بگیرند. رستمی‌صفا از طریق یک واسطه به فردی به نام (ح -ی) نزدیک شده و از طریق این فرد قرار‌های لازم برای اعمال نفوذ روی این پرونده گذاشته شده بود. این شخص به واسطه روابط خانوادگی به فرزندان معاون اول قوه قضائیه نزدیک شده است، او با ایجاد روابط عاطفی با فرزندان آقای مصدق‌کهنمویی «باند عمو» را راه‌اندازی کرده و توانسته است علاوه بر گرفتن پورسانت مستقیم از رستمی‌صفا در جزئیات پرونده نیز شریک شود و از فرزندان مصدق نیز مبالغی را دریافت کند، بخش قابل توجهی از این پول‌های آلوده در یک پروژه گودبرداری در شمال شهر تهران سرمایه‌گذاری شده است.»

هیچ رسانه‌ای به غیر از رسانه‌هایی که تاکنون از آن‌ها نام بردیم و همگی آن‌ها به نهادهای قدرت وصل هستند، نتوانسته به جزییات این پرونده دسترسی پیدا کند و امکان صحت‌سنجی آن برای مستقل هم وجود ندارد. اما نکته قابل توجه در این رابطه این است که چرا مردم در چنین مواردی از سوی مسئولان نامحرم شناخته می‌شوند و در موارد جزیی دیگر مثل کشف حجاب یا موارد دیگر اطلاع‌رسانی دقیق صورت می‌گیرد؟ آیا مردم نباید در جریان این نکته مهم قرار بگیرند که فرزندان مصدق، با کدامیک از قضات در ارتباط بوده و به کدام مسئول قوه قضائیه رشوه می‌دادند؟

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها