فرزندان قالیباف با حیثیت پدر چه کردند؟

احکام دادگاه اسحاق قالیباف در تاریخ ۲۴ اکتبر ۲۰۲۳ منتشر شده است. این اسناد نشان می‌دهد قالیباف از دسامبر ۲۰۱۸ برای دریافت «اقامت دائم کانادا» از طریق برنامه «اکسپرس‌اینتری» این کشور اقدام کرده است.

فرزندان قالیباف با حیثیت پدر چه کردند؟

آیا تکلیف قالیباف پیش از انتخابات روشن می‌شود؟

 

یغما فشخامی- در فاصله کمتر از 12 روز مانده به انتخابات مجلس، در یک سمت جبهه اصولگرایی اتفاق قابل تاملی رخ داد که تا همین چند روز قبل کسی فکرش را نمی‌کرد.

حدادعادل اواخر هفته گذشته و پس از افشاگری علی‌اکبر رائفی‌پور درباره برگزاری جلسه جبهه پایداری با شانا یا همان مبنا، اعلام کرد که با صادق محصولی، دبیرکل جبهه پایداری برای وحدت به نتیجه رسیده‌ و 7 نفر از لیست 30 نفره شورای ائتلاف به این جبهه تعلق خواهد گرفت که با توجه به شرط محمدباقر قالیباف بیژن نوباوه و مجتبی ایزدخواه، نباید جزو این هفت نفر باشند. شنیده‌ها هم حکایت از این دارد که جبهه پایداری نیز به این شرط تن داده است.

اما بر اساس کنایه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی از سوی برخی کاربران نزدیک به طیف آیت‌الله مصباح در حال انتشار است، برخی از اعضای جبهه پایداری به این ائتلاف انتقاد داشته و اعتراض خود را به گوش صادق محصولی، دبیرکل این تشکل رسانده‌اند که البته با واکنش تند او مواجه شده‌اند. 

این درحالی است که هشتم آبان محمدباقر قالیباف سهم‌خواهی در انتخابات را حرام توصیف کرده بود. حالا اما با توجه به اظهارات 8 ماه گذشته‌ی دبیرکل جبهه پایداری و اصرار او روی کلمه «انتخاب اصلح» به نظر می‌رسد محمدباقر قالیباف هم پس از یک دهه کشمکش با محصولی و جریان جبهه پایداری که از آن‌ها به عنوان سوپرانقلابی یاد می‌کرد به آشتی سیاسی رضایت دادند. عقدی که مشخص نیست به صورت دائم خوانده شده یا موقت اما تا فهمیدن این موضوع باید تا تشکیل مجلس دوازدهم صبر کرد. 

صادق محصولی بیست‌وششم اردیبهشت ‌ماه سال جاری در نشست سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه علامه مدعی شده بود:

«نباید اینگونه باشد که به ‌هر قیمتی یک لیست واحد ارائه دهیم؛ به‌ عبارت دیگر نمی‌توان به‌ خاطر لیست واحد از اصول و رعایت و ملاحظه شاخص‌ها عدول کنیم».

اما موضوع مهمی که در این بین به ناگاه حائز اهمیت شد و به نوعی سنگِ زیر پای رئیس مجلس انقلابی قرار داده شد، انتشار اسناد درخواست اقامت اسحاق قالیباف، پسر دوم محمدباقر قالیباف در کانادا بود که طی چند روز گذشته به سر تیتر بسیاری از رسانه‌ها و سوژه کاربران در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد.

اسحاق قالیباف و محمدباقر قالیباف

کمتر از یک هفته بعد از آنکه محمدباقر قالیباف در راهپیمایی ۲۲ بهمن در مشهد در پاسخ به سوالی درباره ماجرای سیسمونی‌گیت سینه سپر کرد و گفت: «مگر ترکیه رفتن گناه است؟» یاشار سلطانی، خبرنگاری که پیشتر هم در مسئله حقوق و املاک نجومی در شهرداری تهران، مخلِ احوالات شهردار وقت تهران، یعنی قالیباف شده بود با انتشار اسنادی مدعی شد که اسحاق قالیباف، از دولت کانادا به دلیل تعلل در رسیدگی به درخواست ویزای مهاجرتی شکایت کرد و دادگاه به نفع او رای داده و راه دریافت ویزای کانادا برای او همواره شده است.

به دنبال طرح این موضوع برخی رسانه‌ها و خبرنگاران داخلی و خارجی با چک کردن سامانه مربوط به این مساله در کانادا به محتوای این پرونده دسترسی پیدا کردند و جزییات آن را در توییتر منتشر کردند.

یاشار سلطانی در گزارشی که در کانال تلگرامی خودش منتشر کرده، مدعی شد: «در این گزارش از وکیلی به نام «پولتون» نام برده شده که به نیابت از سوی اسحاق قالیباف، کار شکایت از این وزیران کانادایی را انجام داده و پرونده را پیگیری کرده است. گفته می‌شود، در نهایت در آبان ‌ماه امسال دادگاه اعلام کرد که وزارت مهاجرت کانادا باید ظرف ۶۰ روز، تکلیف درخواست ویزای مهاجرتی او را مشخص کند. اکنون دادگاه، رأی را به نفع فرزند محمدباقر قالیباف صادر کرده و راه دریافت ویزای مهاجرتی کانادا برای او هموار شده است. اما هنوز مشخص نیست که ویزا برای او به طور قطع صادر خواهد شد یا خیر».

سایت رویداد ۲۴ هم در رابطه با همین موضوع نوشت: «احکام دادگاه اسحاق قالیباف در تاریخ ۲۴ اکتبر ۲۰۲۳ منتشر شده است. این اسناد نشان می‌دهد قالیباف از دسامبر ۲۰۱۸ برای دریافت «اقامت دائم کانادا» از طریق برنامه «اکسپرس‌اینتری» این کشور اقدام کرده است.»

یعنی دقیقاً یکسال پس از فارغ‌التحصیلی او از دانشگاه ملبورن در استرالیا و رشته مهندسی عمران. اما بیش از چهار سال‌ونیم است که درخواست او به دلیل «نیاز به غربالگری امنیتی» درحال بررسی است و به نتیجه نرسیده است. اما به گفته برخی رسانه‌های فارسی زبان خارجی راه ورود او به کانادا هنوز بسته نشده و در صورت موافقت «اکسپرس اینتری» فرزند قالیباف می‌تواند اقامت کانادا را دریافت کند.

اما نکته قابل توجه دیگر در این پرونده استفاده از نام و اعتبار برخی از چهره‌های سرشناس سیاسی در کانادا برای رسیدن به مقصدش بود. در گزارش منتشرشده توسط وکیل اسحاق قالیباف، نام پی‌یر پالیو، نماینده پارلمان کانادا و رهبر حزب محافظه‌کار که رقیب اصلی جاستین ترودو برای انتخابات نخست‌وزیری کانادا به شمار می‌رود و از قضا یکی از موافقان تحریم سپاه پاسداران هم است، توجه بسیاری از رسانه‌ها را به خودش جلب کرد.

اما دفتر این عضو پارلمان کانادا، مدعی شده که او هیچ توصیه‌نامه‌ای در حمایت از اعطای روادید به اسحاق قالیباف ارائه نکرده. دفتر پالیو همچنین اضافه کرده که «مانند صدها پرونده و در یک کار عادی و معمول» وضعیت درخواست پسر قالیباف را جویا شده که «مطلقاً هیچ تاثیری بر نتیجه پرونده ندارد.»

فرزندان قالیباف از کجا صورت مسئله مردم شدند؟

 

نخستین بار در اردیبهشت سال 1393 بود که برخی رسانه‌ها از بازداشت الیاس قالیباف نوشتند. ادعایی که خیلی زود تکذیب شد اما پای فرزندان قالیباف را به بسیاری از منازعات سیاسی کشور باز کرد.

در تابستان سال 1394 هم نام الیاس در رسانه‌ها مطرح شد؛ این بار درباره اختلاس هشت هزار میلیاردی در شهرداری تهران.

شایعاتی هم در خصوص بازداشت او در رسانه‌ها منتشر شد که همانند سال 93 تکذیب شد. شهرداری تهران هم اعلام کرد کل بودجه شهرداری در یک سال هشت هزار میلیارد تومان است. محمدباقر و الیاس قالیباف هم به همراه «غلامحسین محسنی اژه‌ای» که آن زمان سخنگوی قوه قضاییه بود این خبر را تکذیب کردند. الیاس قالیباف هم با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «من الیاس قالیباف، دانشجوی رشته مدیریت فرهنگی هستم که در یک مجتمع آموزشی فعالیت می کنم. زندگی اعیانی ندارم. نه خارج از کشورم و نه زندان. نه دزدی کرده ام، نه اختلاس.»

هرچند که پیشتر رسانه‌ها نوشته بودند که الیاس قالیباف فارغ التحصیل مدیریت بازرگانی در مقطع کارشناسی از یکی از دانشگاه‌های مالزی است.

اما 3 سال بعد و در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری وقتی «محمدباقر قالیباف» در مناظره‌های انتخاباتی در سال 96 از فساد در کابینه حسن روحانی گفت، ستاد انتخاباتی روحانی با انتشار بیانیه‌ای نوشت: «فعالیت‌های تجاری فرزند آقای قالیباف (الیاس) در خارج و داخل کشور زبانزد است که اشکالی ندارد، ولی مشروط به اینکه از رانت فرزند شهردار بودن استفاده نکند.»

این خبر از سوی شهردار وقتِ تهران تکذیب شد و قالیباف در دفاع از پسرش گفت که الیاس صرفاً یک معلم است. اما سایت «خرداد نیوز» چند هفته بعد با انتشار اسنادی، گزارش داد که الیاس قالیباف عضو هیات مدیره موسسه آموزشی شمس الشموس است که سرمایه اولیه آن 100هزار تومان اعلام شده اما درحال حاضر بیش از 20 میلیارد تومان می‌ارزد. (یعنی در سال 1396). این موسسه که در «سعادت آباد» تهران واقع شده و اعضای هیات مدیره آن هم برخی از هم‌کلاسی های الیاس قالیباف در مدرسه «مفید» و دانشگاه «امام صادق» بودند، صاحب امتیاز مدرسه‌ای غیرانتقاعی به نام «مهر هشتم» است که الیاس رییس هیات مدیره آن است.

بنا بر اسنادی که خرداد نیوز منتشر کرد و بعد آن‌ها را از روی خروجی سایت حذف کرد، ملک این مدرسه متعلق به یکی از اعضای هیات مدیره بوده که یک سال پس از ثبت موسسه و اعلام در روزنامه رسمی، آن را با قیمت ودیعه 50 میلیون و ماهانه چهار میلیون تومان به عضو دیگری از هیات مدیره اجاره داده بود. خردادنیوز در گزارش خود آورده بود از این واگذاری بوی «فرار مالیاتی» به مشام می‌رسد.

در پی این افشاگری بود که محمدباقر قالیباف به همراه الیاس از تحریریه خردادنیوز شکایت کرد که البته هیات منصفه مطبوعات پس از دریافت اسناد خردادنیوز، اتهامات وارده بر آن‌ها، یعنی «تشویش اذهان عمومی» و «نشر اکاذیب» را وارد ندانست و به این ترتیب خردادنیوز تبرئه شد.

ماجرای ازدواج دختر قالیباف چه بود؟

 

اما حواشی اطراف قالیباف تنها مربوط به پسرانش نبود. تیرماه سال 95 سایت معماری‌نیوز خبری مبنی بر برگزاری مراسم عروسی دختر شهردار تهران منتشر کرد که شهرداری تهران آن را تکذیب کرد. در خبر سایت مذکور آمده بود: «امروز ۱۸ تیر قرار بود مراسم عروسی دختر قالیباف شهردار تهران برگزار شود. هر چند این موضوعی کاملاً شخصی بوده و رسانه ها اجازه ی ورود به حریم شخصی افراد را ندارند، اما در شرایطی که از امکانات سازمانی برای استفاده شخصی افراد و مسوولین استفاده شود، دیگر موضوع از حالت شخصی و خصوصی خارج خواهد شد. امشب قرار بود عروسی دختر قالیباف، شهردار تهران در یکی از رستوران های پارک جنگلی لویزان برگزار شود. در همین رابطه به مدت چهار روز است که در شهرداری منطقه‌ی ۴ آماده‌ باش کامل اعلام شده و ورودی جنگل لویزان از چند روز پیش چراغانی شده و از ظهر امروز درب‌های اصلی پارک جنگلی به روی مردم بسته شد تا عموم مردم نتوانند وارد جنگل شوند. همچنین خیابان های ورودی به پارک به صورت جهادی لکه گیری آسفالت و خط کشی شده است!»

قالیباف بعدتر در برنامه «دست خط» برگزاری عروسی دخترش در لویزان و پارک شیان را تایید کرد اما گفت همه کارمندان شهرداری در این پارک مراسم‌های خود را برگزاری می‌کنند. اما ماجرا آنگونه نبوده که بازتاب داده شد و باید با این رسانه‌ها برخورد کرد.

قالیباف همچنین گفت دامادش وقتی با دخترم ازدواج کرد هیچ پولی نداشت و از خانواده شهید است. همان دختری که سال گذشته در ماجرای سیسمونی گیت که توسط یکی از اصولگرایان افشا شد، آقای داماد (امیررضا بحیرایی) و مریم قالیباف به همراه همسر قالیباف، برای خرید سیسمونی نوه قالیباف به ترکیه سفر کرده و با حجم زیادی از بار، شامل سیسمونی و کالسکه که از استانبول خریداری شده بود وارد تهران شدند. خبری که بازهم ابتدا توسط رسانه‌های اصولگرا تکذیب ولی دو هفته پس از انتشار آن، الیاس قالیباف، در اینستاگرام این سفر را محکوم و عذرخواهی کرد.

محمدباقر قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 هم درباره خودش مدعی شده بود که مجموع مبلغی که خودش، همسرش و اسحاق در بانک دارند کمتر از 30 میلیون تومان است به اضافه دو منزل مسکونی. ادعایی که همان زمان هم با واکنش بسیاری از رسانه‌ها و مردم مواجه شد.

یکی از شعارهای انتخاباتی قالیباف در انتخابات سال 96 تقسیم جامعه به 96درصدی و 4 درصدی‌ها بود که خودش را در طبقه همین 4درصدی ها معرفی کرد و به مردم قول داد که حق‌شان را از 96 درصدی‌ها خواهد گرفت.

حال با وجود همه اخباری که درباره قالیباف تنها در یک دهه اخیر از ماجرای خیریه همسرش تا املاک نجومی و فساد عیسی شریفی و خودروهای شاسی‌بلند و اقامت اسحاق قالیباف منتشر شده، به نظر می‌رسد حالا دیگر مردم تکلیفشان را با قالیباف می‌دانند، مگر افرادیکه هنوز هم فکر می‌کنند منتقدان عملکرد محمدباقر قالیباف، پیرو مکتب گوبلز هستند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها