جنگ جهانی چندم در خاورمیانه

روزنامه جمهوری اسلامی در شماره روز دوشنبه خودش مدعی شد که چین از ایران خواسته که جلوی حملات حوثی‌ها را بگیرد در غیر اینصورت رابطه پکن با تهران دستخوش تغییرات خواهد شد. هرچند سخنگوی وزارت خارجه این ادعا را رد کرده است اما به نظر می‌رسد دولت‌های پکن و مسکو به شدت نسبت به این حملات اظهار نگرانی کرده و خواستار توقف آن هستند.

جنگ جهانی چندم در خاورمیانه

دامنه جنگ حماس با اسرائیل در حال گسترش است و مخالفت نخست وزیر اسرائیل با یک آتش‌بس موقت وضعیت خاورمیانه را وخیم‌تر می‌کند

 

 

گروه سیاسی- در حالی که ماه‌ها از آغاز جنگ غزه می‌گذرد و آمار جان‌باختگان مردم در این کرانه به بیش از 27 هزار نفر رسیده، حوثی‌های یمن به بهانه حمایت از مردم غزه همچنان در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب به حملات خود به کشتی‌هایی که ادعا می‌کنند برای اسرائیل غلات و کالاهای مصرفی می‌برند حمله می‌کنند.

شامگاه یکشنبه پهپادهایی که بعدتر آمریکا ادعا کرد وابسته به جریان مقاومت کتائب حزب‌الله بودند یک پایگاه برج 22 آمریکایی در اردن را مورد حملات موشکی قرار داد که در پی این اتفاق 3 سرباز آمریکا کشته و بیش از 33 نفر آن‌ها مصدوم شدند.

در همین ارتباط جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در یک برنامه انتخاباتی در کارولینای جنوبی گفت: «این حمله توسط شبه‌نظامیان افراطی تحت حمایت ایران در سوریه و عراق انجام شده و آمریکا در زمان مشخص و به روشی که ما انتخاب می‌کنیم، پاسخ این حمله را خواهیم داد.»

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا نیز تاکید کرد که ایالات متحده به این حمله در زمان و مکان مناسب پاسخ خواهد داد.

اما در اولین واکنش نسبت به این اتهام‌زنی آمریکا، نمایندگی دائمی ایران در سازمان ملل متحد اعلام کرد که جمهوری اسلامی «هیچ ارتباطی» با حملات صورت گرفته به نیروهای آمریکا ندارد و آن را نتیجه «درگیری میان ارتش ایالات متحده آمریکا و گروه‌های مقاومت در منطقه» توصیف کرد.

اما به دنبال بالاگرفتن تنش در خاورمیانه و ادامه دار بودن حملات حوثی‌های یمن به کشتی‌های باری در دریای سرخ، قیمت نفت در بازار جهانی با جهش یک درصدی مواجه شد.

این در حالی است که روز شنبه، رسانه‌ها خبر دادند که انصارالله یمن برای چندمین بار طی چند ماه اخیر به یک نفتکش حامل فرآورده‌های نفتی روسیه متعلق به شرکت ترافیگورا هدف حمله حوثی‌ها در دریای سرخ حمله کردند. سخنگوی ترافیگورا گفت: «این نفتکش حامل نفتای روسی بود که همسو با تحریم‌های گروه هفت، استرالیا و اتحادیه اروپا زیر سقف قیمتی ۶۰ دلار برای هر بشکه خریداری شده بود.»

این حملات در حالی از سوی حوثی‌ها ادامه دارد که روزنامه جمهوری اسلامی در شماره روز دوشنبه خودش مدعی شد که چین از ایران خواسته که جلوی حملات حوثی‌ها را بگیرد در غیر اینصورت رابطه پکن با تهران دستخوش تغییرات خواهد شد. هرچند سخنگوی وزارت خارجه این ادعا را رد کرده است اما به نظر می‌رسد دولت‌های پکن و مسکو به شدت نسبت به این حملات اظهار نگرانی کرده و خواستار توقف آن هستند.

روزنامه کیهان اما در شماره روز دوشنبه خودش نوشت: « مرحله جدید نبرد که پاسخ اصلی جبهه مقاومت به شرارت‌های اخیر آمریکا و اسرائیل در منطقه محسوب می‌شود با محوریت سخنان رهبر معظم انقلاب تازه آغاز شده است.»

اظهاراتی عجیب که دستاویزی شد برای تحلیلگران رسانه‌های خارجی تا حملات شامگاه روز یکشنبه به پایگاه آمریکایی را به پای جمهوری اسلامی بنویسند.

اما به هر ترتیب کشته شدن سه سرباز آمریکا باعث شد تا جو بایدن مورد انتقادهای تند سناتورهای جمهوری‌خواه قرار بگیرند. به عنوان مثال تام کاتن، سناتور جمهوری‌خواه در این باره گفت: «تنها پاسخ به این حملات باید انتقام‌جویی ویرانگر نظامی علیه نیروهای ایران، چه در ایران و چه در سراسر خاورمیانه باشد».

راجر ویکر، دیگر سناتور جمهوری‌خواه هم مدعی شد: «ما باید به این حملات مکرر ایران و نیروهای نیابتی آن با حمله مستقیم به اهداف متعلق به ایران پاسخ دهیم. ... وقت آن است که سریع و قاطعانه عمل کنیم تا همه دنیا ببینند.»

دیوید کامرون، وزیر امور خارجه بریتانیا، هم در یک توییت نوشت: « حملات صورت گرفته علیه نیروهای آمریکا به وسیله شبه‌نظامیان متحد ایران را به‌شدت محکوم می‌کنیم. همچنان از ایران می‌خواهیم تنش در منطقه را کم کند.»

به نظر می‌رسد طبق پیش‌بینی هایی که از 15 مهر برخی تحلیلگران نسبت به آن هشدار داده‌اند دامنه جنگ حماس با اسرائیل در حال گسترش است و مخالفت نخست وزیر اسرائیل با یک آتش‌بس موقت و یا ایجاد دو کشور مستقل در منطقه، می‌تواند وضعیت خاورمیانه را از آنچه که در حال رخ دادن است، وخیم‌تر کند.

حملات اخیر ایران به اقلیم کردستان که باعث واکنش تند و تیز دولت بغداد شد و سپس حمله به پاکستان که با واکنش دولت عارف غلامی مواجه شد و حمله به پایگاه داعش در سوریه و حمله شامگاه شنبه نیروهای جبهه مقاومت به پایگاه برج 22 آمریکا همگی حاکی از این است که منطقه آبستن وقایع خطرناکی است که در صورت متوقف نشدن آن می‌تواند خسارت جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

از سوی دیگر ترورهای فرماندهان ارشد سپاه قدس در سوریه توسط تل‌آویو نشانه‌ ابراز تمایل نتانیاهو برای سرشاخ شدن با جمهوری اسلامی است. چرا که گسترش جنگ از غزه به سایر کشورها در مرحله نخست به نخست وزیر اسرائیل کمک می‌کند تا مدت زمان بیشتری در این مقام باقی بماند و به منتقدانش پاسخگو نباشد.

آنچه که مشخص شده این است که در حال حاضر خاورمیانه به بشکه باروتی بدل شده که هر آن احتمال دارد منجر به یک جنگ جهانی تمام عیار شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها