پیامدهای تنش میان ایران و پاکستان چیست؟

نکته‌ی مهمی که در پی وقوع این حملات در خاک کشورمان رخ داد عملکرد و واکنش مسئولان بلندپایه دولتی و نظامی بود که واکنش بسیاری از رسانه‌ها و کاربران در شبکه‌های اجتماعی را به دنبال داشت.

سازمان اطلاعات پاکستان مدعی شد که جنگنده‌های این کشور ۵۰ کیلومتر وارد خاک ایران شده‌ و عملیات انجام داده‌اند

 

گروه سیاسی- دو هفته پس از وقوع حادثه تروریستی در کرمان توسط داعش خراسان و در یکصدو پنجمین روز از آغاز جنگ در غزه، تنش در خاورمیانه با حمله موشکی جمهوری اسلامی به اقلیم کردستان و ادلب در سوریه و پس از آن حمله به خاک پاکستان و پاسخ ارتش پاکستان به این حمله شکل تازه‌ای به خودش گرفت.

حوادثی که به آن، حملات پهپادی به کشتی‌های در حال تردد در تنگه باب‌المندب و دریای سرخ توسط حوثی‌ها و حمله آمریکا و انگلیس به پایگاه‌های انصارالله یمن در شمال و جنوب صنعاء را هم می‌توان اضافه کرد.

سپاه پاسداران در حالی حملات خود به خاک عراق و پاکستان را در راستای مبارزه با تروریست‌های مقیم این دو کشور توصیف کرده که هم دولت بغداد و هم اسلام‌آباد اعتقاد دارند که در محل اصابت موشک‌های سپاه خبری از تروریست‌ها نبوده و تلفات، غیرنظامی و در برخی موارد هم کودک بودند.

یک‌روز پس از این ماجراها هم ارتش پاکستان در بامداد روز پنج‌شنبه با اجرای عملیاتی تحت عنوان «عملیات مرگ بر سرمچار» و در پاکستان به جدایی‌طلبان بلوچ اطلاق می‌شود در خاک ایران مدعی شد که تعدادی از اعضای گروه‌های جدایی‌طلب بلوچ از جمله دوستا موسوم به بیجار، ساحل موسوم به سوغات، وزیر موسوم به وازی و چند تن دیگر را کشته است. رئیس جمهور پاکستان هم ضمن تقدیر از ارتش کشورش این حملات را دقیق و موثر توصیف کرد. 

سازمان اطلاعات پاکستان مدعی شد که جنگنده‌های این کشور ۵۰ کیلومتر وارد خاک ایران شده‌ و عملیات انجام داده‌اند، اما مقامات وزارت کشور جمهوری اسلامی مدعی شدند که آن‌ها در نقطه مرزی عملیات‌شان را انجام داده‌اند.

اما نکته‌ی مهمی که در پی وقوع این حملات در خاک کشورمان رخ داد عملکرد و واکنش مسئولان بلندپایه دولتی و نظامی بود که واکنش بسیاری از رسانه‌ها و کاربران در شبکه‌های اجتماعی را به دنبال داشت.

سردار وحیدی، وزیر کشور دولت در دو نوبت بدون نام‌بردن از کشور پاکستان این حملات را انفجار و حادثه توصیف کرد و

محمدباقر قالیباف و ابراهیم رئیسی هم که هر دوی آن‌ها روز پنجشنبه در دماوند و مشهد سخنرانی داشتند، کوچکترین واکنشی به تعرض پاکستان به خاک کشورمان از خود نشان ندادند.

حتی در یک مورد امیر سرتیپ واحدی، فرمانده نیروی هوایی ارتش دقیقاً در روز حادثه و با این چندین ساعت از حمله پاکستان به خاک کشورمان گذشته بود نه تنها درباره این موضوع سخنی نگفت بلکه ترجیح داد در یک جشنواره فرهنگی هنری، از حجاب و عفاف و غیرت دینی حرف بزند.

رسانه‌های حامی دولت و استانداری سیستان و بلوچستان در عوضش بارها تاکید کردند که هر 10 جان باخته حملات پاکستان به یک روستا در سراوان از اتباع بودند و ایرانی نبودند. ادعای عجیب که بعدتر سایت رویداد 24 مدعی شد که این افراد ایرانی بودند و اظهارات استانداری صحت ندارد. و برخی رسانه‌های دیگر هم این احتمال را مطرح کردند که ممکن است این افراد جزو هموطنانی باشند که شناسنامه ندارند.

در حالیکه فرض بر اینکه اگر جان باختگان ایرانی هم نبودند، مگر جان انسان با یک انسان دیگر فرق می‌کند که رسانه‌های دولت و نزدیک به حاکمیت مدام روی کلمه اتباع بیگانه اصرار دارند. نکته قابل توجه دیگر ماجرا این است که حملات به روستای شمسر و حق‌آباد در اطراف سراوان در بامداد روزی اتفاق افتاد که سپاه قرار بود چند ساعت پس از این حملات رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت را در منطقه عمومی آبادان تا چابهار، سواحل خلیج فارس و آب‍‌های سرزمینی و دریایی عمان را برگزار کند.

ضمن اینکه توییت خبرنگار پرحاشیه خبر 20:30 و حمید رسایی هم در این بین جای بحث دارد. این دو با به کار بردن کلمه «هماهنگ‌»‌ درباره حمله نظامی مورد اشاره تلویحاً مدعی شدند که جمهوری اسلامی اجازه حمله این کشور به خاک ایران را داده است. نکته‌ای که با واکنش تند کاربران مواجه شد و این سوال در شبکه‌های اجتماعی مطرح شد که در صورت صحت داشتن این ادعا چرا ساکنان روستاهای مورد هدف را از این حمله باخبر نکردید تا جان 10 انسان بی‌گناه گرفته نشود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها