تجاوز به خاک ایران؟ عوضش امنیت داریم!

چرا پدافند ارتش و سپاه در برابر حمله هوایی پاکستان به مناطق مرزی کشور منفعل عمل کرده است؟ به‌ویژه به‌سبب برگزاری رزمایش پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت در آن منطقه، توقع می‌رفت هشیارتر از هر زمانی حافظ تمامیت ارضی کشورمان باشند

تجاوز به خاک ایران؟ عوضش امنیت داریم!

چرا بجای تروریست‌ها، زنان و کودکان کشته شده‌اند؟

امیرحسین مصلی

امیرحسین مصلی

روزنامه‌نگار

شاید به جرأت بتوان گفت، پس از جنگ هشت ساله ایران و عراق، حمله هوایی پاکستان به مناطقی در استان سیستان و بلوچستان با موشک و پهپاد، نخستین تجاوز نظامی به خاک کشورمان است که به شکل رسمی مسئولیتش را دولت یک کشور می‌پذیرد‌.

جدا از آن‌که این لکه ننگ به دامان دولت انقلابی ابراهیم رئیسی نقش خواهد بست که چرا با دیپلماسی فعال نتوانست مانع این اقدام شود اما انتقاداتی فراتر از نقش دولت، ذهن افکار عمومی را مشغول کرده که تا این لحظه پاسخی برای اقناع‌شان از سوی مقامات لشگری و کشوری داده نشده است، چرا که در این مورد بخصوص، سردادن شعار کلیشه‌ای عوضش امنیت داریم در قبال مشکلات کشور، دیگر حتی پاسخگوی حامیان صفر تا صد حاکمیت هم نیست!

به طور مثال ‏مردم می‌پرسند چرا پدافند ارتش و سپاه در برابر حمله هوایی پاکستان به مناطق مرزی کشور منفعل عمل کرده است؟ به‌ویژه به‌سبب برگزاری رزمایش پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت در آن منطقه، توقع می‌رفت هشیارتر از هر زمانی حافظ تمامیت ارضی کشورمان باشند. آن‌هم در شرایط بحرانی خاورمیانه که پس از جنگ غزه و تنش در یمن و همچنین حملات موشکی ایران به اربیل عراق و مناطقی در پاکستان در پاسخ به حادثه تروریستی کرمان، به گفته کارشناسان بیش از پیش خطر جنگ و تجاوز نظامی به خاک کشورمان محتمل بود.

از یاد نبریم، نقد به همان پدافندی است که سال ۹۸ به ظن پرتاب موشک کروز آمریکایی، هواپیمای اوکراینی را به اشتباه با دو موشک ساقط کرد و ملتی را داغدار اما در مقابل پهپادهای پاکستانی اقدامی انجام نداده است.

در ضمن اگر مسئولان بگویند این حمله از پیش میان دو کشور هماهنگ شده بود، رسما پذیرفته‌اند در خاک ایران پایگاه تروریستی وجود دارد، چراکه بهانه پاکستان برای حمله به سراوان، وجود پایگاه‌های تروریستی در کشورمان بوده است! 

با پذیرش این ادعا سوال دیگری طرح می‌شود که چرا بجای تروریست‌ها، زنان و کودکان کشته شده‌اند؟ متاسفانه غیر نظامیان، از جمله زنان و کودکان نخستین قربانیان جنگ، تروریسم و هر خشونتی به هر بهانه‌ای هستند اما آیا غیر ایرانی بودن این قربانیان غیر نظامی چنان‌که منابع رسمی اعلام کرده‌اند و بر آن تاکید دارند، از طرح این انتقادات عمومی خواهد کاست؟

واکنش‌های منفی در فضای مجازی به مجری صداوسیما که از کشته شدن اتباع غیر ایرانی در روستایی مرزی، خدا را شکر می‌کند، گواهی بر رد این ادعاست؛ بماند که بسیاری از اهالی آن منطقه نه‌تنها غیر ایرانی نیستند بلکه صرفا به‌دلیل محرومیت و حاشینه نشینی شناسنامه ایرانی ندارند!

با این همه حتی اگر این افراد غیر نظامی، ایرانی هم نباشند، مگر داخل مرزهای ایران نبودند و مسئولیت تامین امنیت‌شان با ایران نیست؟

آیا نیروهای نظامی تحت فرمان فرمانده کل قوا، قبل از گرفتن انتقام سخت و پس از وقوع پیامدهایش، فکری برای پاسخ به این سوالات کرده‌اند یا اصولا اقناع افکار عمومی محلی از اعراب برای مسئولان ذی‌ربط ندارد؟

قدرت بازدارندگی برای دفاع و تامین امنیت در راستای منافع ملی قابل فهم است؛ اما از یاد نبریم همراه نبودن افکار عمومی با مسئولان و از بین رفتن اعتماد اجتماعی نسبت به عملکردشان، بزرگترین آسیب به همان منافع ملی است!

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

  • کرامت سلیمی

    به نظر می رسد که تقریبا” تمامی ارتشهای دنیا مستقیما” از پنتاگون دستور می گیرندحتی ارتشهای روسیه و چین.

    در واقع چیزی که به عنوان ۷۰۰۰ پایگاه نظامی آمریکا عنوان می شود همین ارتشها و مکانهای نظامیست که در حدود ۲۰۰ کشور چهان پراکنده اند و اسلحه و سیستمهای مخابراتی و سایر امکانات را در اختیارشان قرار می دهد.و درجه اهمیتشان برحسب موقعیت جغرافیایی فرق می کند و با کمک همین ارتشها امریکا قادر است در هر منطقه ای که اراده کند جنگ و درگیری ایجاد نماید.
    مثل جنگ اوکراین که کارگردان ان دموکراتهای امریکا هستند.
    و همینطور جنگهای خاور میانه.

  • کرامت سلیمی

    رسانه ها بیشترین نقش را در به وجود امدن اوضاع فعلی ایران داشته اند.

    رسانه ها فقط به دنبال انتشار اخبار هستند و هیچگاه به دنبال حقایق و واقعیات اساسی نرفتند.

    ریشه بدبختی ما ایرانیان همین بی توجهی به موضوعات اصلی می باشد. و هیچگاه نخواستیم فکر کنیم که تا چه حد باورهایمان واقعیست .

    زودباوری و تعصب نسبت به باورها مهم ترین عامل بدبختی یک ملت است. زیرا جلو تجزیه و تحلیل واقعی را می گیرد.

    هنوز هم فرصت هست تا بتوانیم کشورمان را از حوادث نجات دهیم. اما نیاز به همکاری رسلته های با استعداد و شجاع دارد.

    اما متاسفانه اکثر رسانه ها بی میل یا ناتوان در روبرو شدن با حقیقتند و شدیدا محافظه کار هستند.

    ایا شما شهامت ورود به میدان مبارزه برای افشای حقایق را دارید؟؟؟؟

  • ناشناس

    بدن که ضعیف و بیمار شود میکروبها به آن حمله میکنند . یکی از این میکرویها پاکستان است.

  • حمید

    متاسفانه در سایت داخلی و خارجی، در اقتصاد در فرهنگ در انسجام اجتماعی در طبیعت و منابع طبیعی، در همه چیز گند زدیم و باز هم مدعی بهترین بودن داریم

  • ناشناس

    با اشتباه یه آدم بیسواد آبرو یه ملتو بردید این پود .امنیت آسمان ایران .پاکستان زد .جیکتان هم در نیامد ..خدا ازتان نگذره یه ملتو شرمنده کردید

  • مراد

    وقتی پای افساد طلبان به این موضوع بازشود مطمئنا همه چیز وارونه جلوه می کند بهتر است دهن گشادت ببندید .

    • ali

      خفه شو مراد برقی، فعلا که همه چیز دست شماهاس، یه طوری گوه زدید به مملکت که خودتونم دارید میل کنید از این کصافت

  • Yaser

    واقعا با محاسبات اشتباه آبروی مملکت رفت
    فکر وردن همه جا سوریه است نمیدونستن پاکستان جواب میده

  • ناشناس

    چرا دولت ابراهیم رییسی به جای جواب دندان شکن به کشور متجاوز پاکستان شعار برادر پاکستان سر میدهد ایا نشانه ضعف دیپلماسی این دولت نیست؟

  • ناشناس

    مردم‌سران‌این‌نظام‌را‌مشتی‌بیگانه‌نفوذی‌می دانند‌که‌ماموریتشان‌نابودی‌ایران‌است‌در‌کجای‌دنیا‌تورم‌۴۵‌سال‌ادامه‌می‌یابد‌و‌روزبروز‌بر‌مقدار‌آن‌افزوده می‌شود‌این‌نظام‌با‌رد‌fatfنفت‌و‌گاز‌میادین‌مشترک‌را‌به‌اعراب‌هدیه‌داد‌و‌تمامی‌معادن‌ایران‌را‌تخلیه‌و‌به‌عراق‌و‌لبنان‌و‌سوریه‌و‌یمن‌هدیه‌داد‌جوانان‌ایران‌را‌در‌کشورهای‌بیگانه‌به‌کشتن‌داد‌مردم‌مظلوم‌ایران‌سه‌نسل‌بعد‌هم‌خرجی‌این‌مزدورانی‌که‌در‌عراق‌و‌سوریه‌و‌لبنان‌کشته‌می‌شوند‌را‌خواهند‌داد‌و‌صندلیهای‌پر طرفدار‌دانشگاه‌ها‌را‌برای‌فرزندان‌بیشعور‌این‌مزدوران‌کنار‌خواهد‌گذاشت

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها