آقای رئیسی این که نشد مدیریت کشور!

تمامیت ارضی ایران توسط روسیه زیر سؤال رفته و دولت رئیسی جدی نمی‌گیرد.

آقای رئیسی این که نشد مدیریت کشور!

 محمدعلی سبحانی، سفیر پیشین ایران در قطر، لبنان و سوریه، گفت:

وزیر امور خارجه روسیه گفته بود که «ما در مذاکرات تنظیم بیانیه پایانی نشست مراکش به صراحت احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی را مورد توجه قرار دادیم».

مفهوم حقوقی این بخش از بیانیه که به آن توجهی نمی‌شود این است که آنچه درباره جزایر سه‌گانه از زبان لاوروف عنوان شده، مربوط به حق حاکمیت و تمامیت ارضی ایران نیست و لاوروف با این حرف در حال دفاع از آن بیانیه است.

معتقدم دولت، چه رئیسی باشد یا روحانی یا هر دولت دیگری و به تبعش وزارت امور خارجه، شورای عالی امنیت ملی و دیگر نهادهای اجرائی باید دست به کار شوند؛ چون امارات دارد موضوع را جدی پیش می‌برد.

دولت رئیسی به هر دلیلی، چه تمایل به تداوم رابطه با روسیه باشد یا هر دلیل دیگری اکنون موضوع را آن‌طور که باید جدی نگرفته است.

هم در تیر‌ماه و هم در نشست مراکش، دولت سیزدهم فقط به احضار سفیر و کاردار روسیه و مواضع انتقادی علیه مسکو بسنده کرده است؛ اینکه نشد جواب؛ این نشد راه‌حل؛ این نشد راهکار؛ این نشد مدیریت کشور.

باید واکنش قاطع نشان دهید

این موضوع باید در فضای رسانه آن‌قدر تکرار و تحلیل شود که وزارت امور خارجه، شورای عالی امنیت ملی، دولت و دیگر نهادها بالاخره یک واکنش قاطع از خود نشان دهند.

باید این موضوع برای همیشه تعیین تکلیف شود؛ چون مسئله به‌شدت راهبردی است. حق حاکمیت و تمامیت ارضی ایران زیر سؤال رفته است؛ این چیز کمی نیست؟

دوستان به دلیل علاقه شدید به رابطه با روسیه و چین در مقابل این کشورها مسئله را آن‌طور که لازم است، جدی نگرفته‌اند.

مسئله تمامیت ارضی در میان است؛ آن‌هم در منطقه به‌شدت ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک جزایر سه‌گانه که در یک منطقه راهبردی و در مرکز شاهراه حمل‌ونقل انرژی جهان قرار دارد.

باید روسیه را نقره‌داغ کرد

به‌هیچ‌عنوان و تحت هیچ شرایطی نباید کوتاه آمد. باید روسیه را نقره‌داغ کرد. باید چین، ژاپن و هر کشوری که این ادعا را تکرار کند یا از آن حمایت کند، نقره‌داغ کرد.

اگر همین رویه دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی کماکان در دستور کار باشد، به شما قول می‌دهم که در آینده دوباره شاهد این موضوع خواهیم بود و امارات متحده عربی با وارد‌کردن دیگر کشورهای فرامنطقه‌ای، موضوع حق حاکمیت بر جزایر سه‌گانه کاملا ایرانی را پیش خواهد کشید./شرق

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

  • ناشناس

    دولت رئیسی آنقدر گرفتار مسئله غزه است.که ایران رافراموش کرده است.بنده گاه که اخبار وزارت خارجه رادنبال میکنم این تصور رادارم که انگار آقای عبداللهیان وزیر امور خارجه غزه است تاکشورایران.

  • کسرا

    دولت و مجلس بدلیل عدم استفاده از نیروهای کارآمد، در زمینه های مختلف
    کارایی خود را از دست داده اند و اقدامات آنها راه به جایی نمی برد و عملا مردم را حذف و نابود کرده آند
    ما مردم گدا شده ایم در همه زمینه ها
    اولویت های مجلس و دولت باید مشکلات مردم کشور باشد

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها