انتخابات مجلس دوازدهم؛ رقابت‌ اصولگرایان با یکدیگر بدون حضور مردم

چهار جریان اصلی اصولگرایان تقریباً آرایش نهایی خود را پیدا کرده‌اند. این چهار جریان در نهایت ممکن است به دو یا سه لیست اصلی برای انتخابات مجلس برسند

انتخابات مجلس دوازدهم؛ رقابت‌ اصولگرایان با یکدیگر بدون حضور مردم

روزنامه جوان هفته گذشته اذعان کرد که میزان مشارکت مردم در انتخابات ۱۱ اسفندماه زیر ۵۰ درصد است

 

گروه سیاسی- کمتر از ۳ ماه دیگر به برگزاری انتخابات مجلس دوازدهم باقی مانده و اصولگرایان در غیاب اصلاح‌طلبان برای رسیدن به یک لیست واحد روز به روز به دَر بسته‌تری می‌خورند.

در این بین به نظر می‌رسد جبهه پایداری کمافی سابق به دنبال چانه‌زنی برای سهم‌خواهی بیشتری از لیست واحد اصولگرایان است با این تفاوت که در این انتخابات، ظاهراً همه چیز بر وفق مراد آن‌ها در حال چیده شدن است.

صادق محصولی که طی ماه‌های اخیر بارها از انتخاب اصلح و نامزد اصلح و اینکه وظیفه‌ای بر دوش آن‌ها نهاده شده سخن می‌گوید و آن وظیفه را این امر می‌داند که طبق روایات دینی "اگر اصلح را انتخاب نکنیم به خدا و رسول و مردم خیانت کرده‌ایم." وی حالا به دنبال ارائه لیست جداگانه است و فرستادن افراد اصلح به بهارستان.

افرادی هم از جنس مرتضی آقاتهرانی هستند که اگر شرایط به همین منوال پیش برود باید از او به عنوان یکی از نامزدهای سفت و سخت ریاست مجلس دوازدهم نام برد.

اما در سوی دیگر ماجرا، اصولگرایانی که دل خوشی از جبهه پایداری ندارند بنا دارند به آن‌ها باج ندهند، حتی به قیمت نرسیدن به یک لیست مشترک که می‌تواند برایشان  دردسرساز شود.

اما طیف نزدیک به شخص قالیباف یا همان نواصولگرایان هم در انتخابات ۱۱ اسفند مدعی هستند. قالیباف ۱۵ آذرماه در جمع دانشجویان واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد مدعی شد که "اگر در سال ۹۸ در فهرست انتخابات اسم خودم را می‌نوشتم و ۲۹ نفر دیگر را اضافه می‌کردم، فهرست به هیچ گروهی وابسته نبود، باز هم قطعاً رأی می‌آوردم اما این کار را نکردم و امروز هم نمی‌کنم چون قدرت‌طلبی و سهم‌خواهی نمی‌کنم."

این اظهارات دقیقاً زمانی مطرح شد که گمانه‌زنی‌ها درباره شرط و شروط اعضای جبهه پایداری برای لیست انتخاباتی بالا گرفته بود و برخی سیاسیون، از سخنان قالیباف اینگونه برداشت کردند که با این شرایط شاید او هم در فکر ارائه لیست جداگانه باشد. آن هم در شرایطی که قالیباف حالا پس از ۴ سال ریاست بر قوه مقننه اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده و نیم نگاهی هم به پاستور دارد.

اما سخنان قالیباف یک نکته دیگر هم داشت. منوچهر متکی، سخنگوی شورای وحدت در گفتگویی که اخیراً روزنامه جوان منتشر کرد مدعی شد: عامل جدایی اصولگرایان سنتی از بدنه شورای ائتلاف، رفتارهای قالیباف بود که بعد از نهایی شدن لیست اصولگرایان «زیر میز» زد تا افراد نزدیک به خودش را وارد لیست کند. 

همان ماجرایی که درباره جبهه پایداری و کم شدن سهم آن‌ها از لیست در انتخابات مجلس یازدهم منتشر شده بود. 

با این وجود چیزی که تا اینجای کار مشخص شده این است که چهار جریان اصلی اصولگرایان تقریباً آرایش نهایی خود را پیدا کرده‌اند. این چهار جریان در نهایت ممکن است به دو یا سه لیست اصلی برای انتخابات مجلس برسند. اما حالا و بعد از تشکیل جلسه جبهه تحول‌خواهان و جدایی آن‌ها از مبنا، می‌توان گفت که شورای ائتلاف به دو بخش تقسیم شده؛ بخشی که قالیباف و محسن رضایی در آن حضور دارند و بخشی که جبهه تحول‌خواه با حضور علیرضا زاکانی در آن حاضرند. این رقابت حالا از رقابت میان شورای ائتلاف و جبهه پایداری با اهمیت‌تر شده است. به عبارت روشن‌تر، جریان اصولگرایی از یک طرف ناگزیر به رقابت با حامیان دولت و پایداری است و از سوی دیگر دچار یک اختلاف و رقابت درونی شده است.

اما در این بین محمدرضا باهنر اعتقاد دارد که "پنج گروه در جبهه اصولگرایی آمادگی خود برای حضور و ارائه لیست در انتخابات را اعلام کرده‌اند و در این بین سهم‌خواهی به ائتلاف و وحدت اصولگرایان آسیب می‌زند."

همه این تحلیل‌ها و جنگ و جدل‌ها در جبهه اصولگرایی در حالی رخ می‌دهد که روزنامه جوان هفته گذشته اذعان کرد که میزان مشارکت مردم در انتخابات ۱۱ اسفندماه زیر ۵۰ درصد است. اما به نظر می‌رسد برای اصولگرایانی که حالا همه اختیارات را رسمی و غیر رسمی در اختیار دارند، تنها موضوعی که اهمیت ندارد همین حضور مردم پای صندوق‌های رای و ناامید شدن آن‌ها از مجلس و دولت انقلابی و اصولگراست.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها