میرلوحی از شش اَبَرچالش پیشِ روی مجلس میگوید

میرلوحی از ۶ ابرچالش پیشِ روی مجلس آینده میگوید که میتوانند هم دولت و هم مجلس را زمین گیر کنند. این ابرچالش ها: تورم، اشتغال، رونق اقتصادی، تنش‌های بین‌المللی، تحریم و برجام و آسیب‌های اجتماعی هستند. میرلوحی حتی دولت بعد از روحانی را درگیر این چالش ها میداند.

میرلوحی از شش اَبَرچالش پیشِ روی مجلس میگوید

 «محمود میرلوحی»، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت و عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان که دارای سابقه استانداری میباشد، پیشتر معاون پارلمانی وزیر کشور دولت اصلاحات بود. میرلوحیدر گفتگو با خبرنگار سیاسی مستقل‌آنلاین درباره انتخابات مجلس یازدهم و نتیجه آن و چالش‌هایی که این مجلس برای دولت و اصلاح‌طلبان ایجاد خواهد کرد گفت: اگر بخواهیم حرف و شعارها را مبنا قرار دهیم استیضاح و سوال را آقای ذوالنور مشخصا مطرح کردند اما به نظر می‌رسد که خیلی نباید به آن‌ها اعتنا کرد. با همه نقدهایی که به روند انتخابات و شکل‌گیری آن داریم و داشتیم در این انتخابات هزینه زیادی برای روی کار آمدن نمایندگان مجلس یازدهم به کشور تحمیل شد، شورای نگهبان برای روی کار آمدن این جماعت هزینه زیادی را به حساب کشور تحمیل کرد به همین دلیل هم مشارکت حداکثری رخ نداد. پیشتر هم تذکر و انذار داده شد. عاقبت این فرآیند دلسردی مردم و عدم حضور و مشارکت حداکثری را در پی خواهد داشت. به نظر می‌رسد اراده‌ای وجود داشت و تصمیمی گرفته شده بود و مسیر تا انتها هم پیموده شد.

این عضو شورای شهر تهران درباره چالش اصلی مجلس یازدهم، اظهار داشت:

فکر می‌کنم مسئله اصلی مجلس آینده، برگشت مجلس به جایگاه خودش است. مجلسی که امروز شاهد آن هستیم بسیار تنزل پیدا کرده است. ما معتقدیم که علت تنزل جایگاه مجلس نظارت استصوابی است یا حداقل در صدر عوامل آن نظارت استصوابی قرار دارد اما فکر می‌کنم هر مجلسی که باشد، چه مجلس امروز که تنزل جایگاه پیدا کرده است و در راس امور نیست و چه مجلسی که باید در راس قرار گیرد، شش ابر چالش پیشِ روی آن است. میرلوحی افزود: بعید است که در مجلس یازدهم فرصت پیدا کنند و بخواهند اقداماتی که مجلس هفتم هشتم و نهم در مسیر اصولگرایی انجام داد را ادامه دهند. ۶ ابرچالش تورم، اشتغال، رونق اقتصادی، تنش‌های بین‌المللی، تحریم و برجام و آسیب‌های اجتماعی مسائلی هستند که هم دولت و مجلس کنونی را به مرحله سختی رسانده است و هم مجلس آینده و دولت آقای روحانی و بعد از روحانی درگیر آن خواهند بود. فکر نمی‌کنم که این چالش‌ها مجالی به آن‌ها بدهد که بخواهند مسائل عفاف و حجاب و مسائلی از نوع بورسیه‌هایی که انجام شد را اولویت قرار دهند.

این عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با بیان اینکه یک جناح و بخش قابل توجهی از جامعه در این انتخابات محروم شدند، اظهار داشت:

خود آن‌ها هم دارند می‌پذیرند که این مسیر، مسیر پرهزینه‌ای بود و درست نبود. تصور آن‌ها بعد از مراسم شهید سلیمانی و ۲۲ بهمن این بود که مردم در انتخابات شرکت می‌کنند و رای می‌دهند و بعد این جناح ادعا می‌کند که دیدید مردم با ما هستند. حالا که همه با هم هماهنگ هستند، همه باید کمک کنند تا مشکلات حل شود اگر گره‌ای از مشکلات مردم باز شود همه از آن سود می‌برند حالا به اسم هر کس که می‌خواهد باشد.

این عضو حزب اتحاد ملت ادامه دادن سیاست‌های دوران احمدی‌نژاد را مخرب دانست و عنوان کرد:

آقای احمدی نژاد ۸ سال مدیریت کرد و کشور باید ۸۰ سال هزینه مدیریت او را بپردازند. اگر نمایندگان مجلس یازدهم به دنبال همین سیاست‌ها باشند، کشور آسیب خواهد دید. اگر برای ترجیح منافع جناحی و دیدگاه خودشان بخواهند نگاه ابزاری به مردم داشته باشند و اقلیت را مبنا قرار دهند، کشور در دست‌انداز بدتری می‌افتد و می‌تواند منجر به دامن زدن به تنش‌های بین‌المللی باشد یا به صدور قطعنامه‌هایی بیانجامد.

میرلوحی نمایندگان مجلس یازدهم را نماینده یک اقلیت قلمداد کرد و گفت:

واقعیت این است که راه یافتگان به مجلس یازدهم نماینده یک اقلیت هستند چرا که در ایران و به خصوص کلانشهرها آمار مشارکت پایین بود بنابراین نمایندگان مجلس یازدهم نماینده ۲۵ تا ۳۰ درصد رای دهندگان هستند. با این وصف باز هم می‌توانند خودشان را در افق و تراز ملی قرار دهند و نماینده همه ملت باشند و مطالبات عمومی را پیگیری کنند، ملت هم طبیعتاً قدردان آن‌ها خواهند شد.

معاون پارلمانی دولت اصلاحات با بیان اینکه رویگردانی از اصلاح‌طلبان به معنای اقبال به اصولگرایان نیست، توضیح داد:

اصلاح‌طلبان همواره گفته‌اند که اگر مردم از اصلاح طلبان عبور کنند به سمت اصولگرایان بر نمی‌گردند چرا که قبلاً از اصولگرایان عبور کرده و به اصلاح طلبی رسیده‌اند. درست است که در سه انتخابات گذشته بخشی از موفقیت اصلاح طلبان به دلیل محبوبیت آقای خاتمی و هاشمی و سیاست‌های اعصا شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان بود اما باید توجه کرد که در آن انتخابات هم رای مردم سلبی بود.

میرلوحی افزود:

 مردم گفتند حالا که نگذاشتند اصلاح‌طلبان واقعی به صحنه بیایند ما هم نمی‌گذاریم که اصولگراها انتخاب شوند. بنابراین با رای مردم اعتدالیون وارد مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی شدند.

این عضو حزب اتحاد ملت درباره انتخابات ۱۴۰۰ اظهار داشت:

وقتی در دی ماه شعار «اصلاح‌طلب اصولگرا دیگه تموم ماجرا» را شنیدند، برخی از افراد تندرو جریان راست خوشحال شدند و گفتند شما اصلاح‌طلب‌ها هم مثل ما شدید و توجه نداشتند که اگر مردم از اصلاحات عبور کنند به تحریمی‌ها و جریانات دیگری که درون قانون اساسی و نظام نیستند ملحق خواهند شد. الان هم این هشدار را می‌دهیم که اگر تا سال ۱۴۰۰ شورای نگهبان با همین رویکرد که در انتخابات مجلس یازدهم داشت، ادامه دهد و اصلاح طلبان را محدود کند خطرات ادامه خواهد داشت.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه اصلاح طلبان باید خودشان را به روز کنند، عنوان کرد:

همواره گفته‌ایم که اصلاحات لولای حاکمیت و مردم است. در انتخابات اخیر که سعی کردیم خودمان را به حاکمیت نزدیک کنیم باعث شد که رای‌مان را از دست بدهیم. اصلاح طلبان باید به این نکته توجه کنند که مردم به شرطی به ما رای خواهند داد که احساس کنند پیگیر مطالبات آن‌ها هستیم ولو اینکه پیگیری مطالبات مردم متفاوت با مطالبات حاکمیت از ما باشد.

میرلوحی تاکید کرد:

 نباید مطالبات مردم را در رده دوم قرار دهیم چرا که اصل مردم هستند. ما تلاش می‌کنیم که در چهارچوب نظام و قانون اساسی کار کنیم، می‌خواهیم که نظرات مقام معظم رهبری را رعایت کنیم، در اینها بحثی وجود ندارد اما خواست، مطالبه و ذائقه مردم مورد اعتنای یک جریان نیست به همین دلیل به آقای مطهری می‌گویند چرا فلان چیز را گفتید و فلان چیز را نقل کردید. شاید پیام کار اصلاحات در این انتخابات این بود که اصلاحات نمی‌تواند بیش از این از راهبردها، اصول و موازینی که اصلاح‌طلبی دارد، عدول کند.

این عضو حزب اتحاد ملت با اشاره به وجوه افتراقی اصولگرایان و اصلاح‌طلبان، گفت:

 اگر قرار باشد که ما هم اصولگرا باشیم پس چرا اسممان اصلاح طلب باشد. این طبیعی است که ما متفاوت فکر می‌کنیم و رویکردمان در حوزه فرهنگ، مناسبات بین المللی، در حوزه هنر، زنان، جوانان و اقوام متفاوت است و نمی‌توانیم مثل آن‌ها فکر کنیم و عمل کنیم. آقای میرسلیم در انتخابات ریاست جمهوری درباره آقای قالیباف یک چیزی می‌گفت و حالا بنابر مصلحتش نه تنها سکوت می‌کند بلکه زیر تصویر آقای قالیباف عکس هم می‌گیرد. ما اصلاح‌طلبان نمی‌توانیم چنین کارهایی بکنیم. ممکن است که اصلاح طلبان از چشم مردم بیفتند و مردم به آن‌ها رای ندهند اما رای آن‌ها به اصولگرایان نخواهد رسید.

میرلوحی درباره اقداماتی که اصلاح‌طلبان برای بازسازی خود باید انجام دهند، گفت:

اصلاحات باید خودش را بازسازی کند، سرمایه‌های اجتماعی‌اش را احیا نماید، مناسبات خود را با مردم از نو تعریف و مطالبات مردم را دقیق و مشخص بررسی کند. ما می‌گوییم که طرف مردم ایستاده‌ایم، اینکه می‌توانیم اعتماد مردم را بازسازی کنیم یا نه بحث دیگری است اما جریان اصلاحات می‌تواند بگوید که سمت اکثریت ایستاده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها