جواد امام:

مقصر کمبود تولید برق مجلس هفتم و احمدی نژاد هستند/هرچه تلاش کردیم روز به روز کار بدتر شد و فضا بسته‌تر شد

ما همه جوره جلو آمدیم ولی هرچه تلاش کردیم روز به روز کار بدتر شد و فضا بسته‌تر شد. یکی همین اصلاح قانون انتخابات جدید است.

مقصر کمبود تولید برق مجلس هفتم و احمدی نژاد هستند/هرچه تلاش کردیم روز به روز کار بدتر شد و فضا بسته‌تر شد

به گزارش مستقل آنلاین،جواد امام عضو ارشد جبهه اصلاحات در گفتگو با فارس گفت:

فارس:شما چون به عنوان جریان اصلاحات هستید، خیلی‌ها اتفاقاً دولت اصلاحات را هم محکوم می‌کردند که با آمدن دولت اصلاحات یک سایه‌هایی از سیاست در این کشور شکل گرفت که از بعضی موضوعات غفلت شد یا در تغییر مدیران با سلیقه‌های خاصی رخ داد. بالاخره منتقدان شما می‌گویند بعضی وقت‌ها گزاره‌های سیاسی در کشور پررنگ شد که اتفاقاً همین اوضاع معیشتی یا ساخت و ساز را تحت تاثیر قرار داد. مخصوصاً این گونه ترسیم می‌شود که دولت اصلاحات بعد از یک دورانی آنقدر فضای سیاسی کشور را به سمت مسائل تند برد که از بعضی مسائل کشور دچار عقب افتادگی شدیم یا مثلاً دانشگاه‌ها به یک فضای دیگری نزدیک شدند. یا اینگونه می‌خواهم بگویم مثلاً دولت آقای روحانی گزاره‌های سیاسی سیاست خارجه را آنقدر پررنگ کرد همین مثال آب و برق که شما می‌زنید، آن جمله معروف آقای روحانی بود که می‌گفت برجام را هم امضا کنیم که مشکل آب مردم هم حل شود، یعنی همه این‌ها را پیوند می‌داد. ممکن است از این طرف هم این نقد به خود شما از یک فضای کلان‌تری وارد باشد که شما هم تقریباً به نوع دیگری اینگونه رفتار کردید.

امام: ببینید اساساً اینکه شعار توسعه سیاسی داده شد باید ببینیم که در حوزه اقتصادی و معیشتی مردم وضع با بعدش و با امروز جامعه به چگونه است؟ آمارهایی که وجود دارد و این آمارها، آمارهای نیست که بشود آنها را خیلی دستکاری کرد، رشد اقتصادی ما، کارهای عمرانی ما در حوزه اجرا کاملاً مشخص است. اینکه شعار سیاسی داده شد به معنای این نیست که در واقع از حوزه‌های دیگر غفلت شد. به هر حال رشد اقتصادی که کشور با آن مواجه بوده است در دوره آقای خاتمی کاملاً مشخص است. ببینید اگر بخواهیم بحث را ببریم به این سمت که دانشگاه‌ها فلان شد، امروز دانشگاه‌های ما فکر می‌کنید امروز وضعش از آن روز بهتر است؟

من هم شاید به آقای روحانی نقد داشته باشم ولی آقای روحانی اگر در سیاست خارجی برجام را جلو برد، فکر می‌کنم که در سال ۹۶ میزای رایی که از مردم گرفت تایید عملکرد حوزه سیاست خارجی آقای روحانی بود. اینکه آب و دیگر مایحتاج مردم مطرح شد، بالاخره ما در زیرساخت‌ها عقب هستیم، ما در شبکه آب و فاضلاب شهری عقب هستیم، ما در پالایشگاه‌ها عقب هست؛ به هر حال وقتی شما نتوانید سرمایه‌گذاری بکنید برای انتقال آب، برای توسعه شبکه آبیاری، برای تسویه آب‌های شهری، چه کار می‌خواهید بکنید؟ 

فارس: بالاخره الان در این دولت آب و برق تامین میشود اما در دولت قبل قطعی مکرر برق داشتیم و ...

امام: اتفاقاً این چیزی که شما می‌فرمایید عملکرد دولت و ضعف دولت و ناکارآمدی در همین حوزه آب و برق کاملا محسوس است. ما مجبور شدیم خاموشی به صنعت بدهیم. چگونه دولت تامین می‌کند؟ چه کار کرده است؟  ببینید در دولت آقای روحانی وزیر نیروی وقت سعی کرد اگر خاموشی هست به همه مردم بدهد. نیامد فقط تهران را خاموشی ندهد ولی به استان‌های دوردست خاموشی بدهد. ولی این کاری را که ما الان داریم انجام می‌دهیم فریب افکار عمومی است. به خاطر اینکه جو علیه دولت درست نشود، اول خاموشی را محرمانه به صنعت دادند، بعد دامنه آن گسترده شد و این‌ها همه ضعف‌هایی هست که در دوره‌های گذشته ما نتوانستیم سرمایه‌گذاری در زیر ساخت‌هایمان انجام بدهیم و این موضوع اتفاقاً از سال ۸۴ شروع شد.

وقتی مجلس هفتم سر کار آمد یکی از طرح‌هایی که مجلس هفتم داشت تثبیت قیمت‌ها بود. در صورتی که قرار بود قیمت‌ها به سمت واقعی شدن پلکانی جلو برود و سوبسیدها کاهش پیدا بکند و آن منابعی را آزاد می‌کرد که آن منابع باید می‌رفت به سمت سرمایه‌گذاری و انجام می‌شد. در دولت آقای احمدی نژاد یکی از اتفاقات نامبارکی که افتاد به اسم اصل ۴۴، آمدند تمام تاسیسات را واگذار کردند. در درجه اول پولش که به دولت برنگشته است حداقل در وزارت نیرو که من اطلاع دارم و یک مشکلی که در وزارت نیرو ایجاد شده است الان شما نیروگاه را واگذار کردید، باید با قیمت تمام شده از آن برق بخرید و با یک تفاوتی برق را به مردم بدهید. دولت هم در این سال‌ها نتوانست بنا به نیازی که به انرژی برق دارد، نیروگاه بسازد یا افزایش بدهد و ما الان در حال حاضر کمبود برق داریم و این کمبود برق هم قطعاً نمی‌خواهم بگویم که فقط یک نفر ولی باعث و بانی آن اول مجلس هفتم بود و بعد دولت آقای احمدی نژاد.

فارس: الان دو سه تا نکته وجود دارد. یکی اینکه جریان اصلاحات اتفاقا چندین انتخابات را با همین سازوکار طی کرده است و شرکت کرده و گاهی اوقات شکست خورده است و گاهی اوقات کل لیستش پیروز شده است. دولت‌هایی که ازشان حمایت کردند با همین سازوکار انتخابات روی کار آمدند و همین سیستم همیشه بوده است. این یک تناقضی دارد، نمی شود بگوییم که ما در یک دوره‌ای می‌پذیریم و در یک دوره‌ای نمی پذیریم، یک دوره خوب است و یک دوره بد است. این سیستم همیشه بوده است. کما اینکه بخشی از جریان اصلاحات باز هم حتما در این انتخابات شرکت می‌ کنند. مورد دوم اینکه اضافه شدن یکی از دستگاه‌های نظارتی...

امام: باید شرکت می کنند یعنی چه؟

فارس: نه می‌گویم قاعدتا شرکت می‌کند.

امام: اگر لیست نداشت؟ اگر کاندیدا نداشت چکار باید بکند؟

فارس: تحلیلی اگر نگاه کنیم کاندیدا خواهند داشت

امام: اشخاص را نمی گویم، جبهه اصلاحات را دارم عرض میکنم. مگر اینکه شما تصمیم بگیرید، الزام بکنید که مثلا اگر کاندیدا هم نداشته باشید، اگر زمین هم در اختیارتان نیست، داور هم بی‌نظر است، شما موظف هستید بیایید لیست بدهید از مقابل هم دفاع بکنید والا برانداز می‌شوید و اعلام می‌شوید تحریمی.

 هرچه ما نقد سیاسی کنیم می شویم ضد انقلاب! اصلاً یک جاهایی اصولگراها تندتر از ما گفتند ولی آنها قاعده‌شان این است. کجا آقای شریعتمدار کیهان که کل سیاست خارجی را زیر سوال می‌برد، کلی بحث‌هایی که امروز راجع به موشک می‌گوید، امروز دبی را تهدید می‌کند، عربستان را تهدید می‌کند کدام پرونده تبلیغ علیه نظام یا اقدام علیه امنیت ملی برایش تشکیل شده است؟ یک خبرگزاری در اختیار اصلاح طلب‌ها بگذارید که حداقل اصلاح طلب‌ها یک بخش خبری مستقل داشته باشند.

فارس: آقای دکتر تمام این اتفاقات در این برهه کوتاه افتاد یعنی از قبل نبود که الان جبهه اصلاحات به عدم شرکت در انتخابات رسیده است؟

امام: نه ما همه جوره جلو آمدیم ولی هرچه تلاش کردیم روز به روز کار بدتر شد و فضا بسته‌تر شد. یکی همین اصلاح قانون انتخابات جدید است. ببینید قانون انتخابات جدید آمده است از یک طرف در آن پیش ثبت نام را مطرح کرده است که اصلاً پیش ثبت نام نیست، این هم فریب است. مگر اگر شما اینجا ثبت نام نکنید بعد می‌توانید ثبت نام بکنید؟

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها