بازپرس پرونده سرقت از بانک ملی، در پی دفترچه خاطرات هاشمی رفسنجانی

جریان دفترچه خاطرات آقای هاشمی‌ و ملاقات با فائزه هاشمی را اولین‌بار پازپرس پرونده مطرح کرد

بازپرس پرونده سرقت از بانک ملی، در پی دفترچه خاطرات هاشمی رفسنجانی

دفترچه خاطرات آقای هاشمی‌ داخل صندوق امانات بانک ملی نبود

 

گروه سیاسی- نکته سیاسی حائز اهمیت در پرونده سرقت‌ از یکی از معتبرترین بانک کشور اینجا بود که ۲۰ آبان روزنامه اعتماد در گفت وگو با متهم ردیف اول این پرونده با شرح ماجرای سرقت از بانک ملی شعبه دانشگاه مدعی شد که فائزه هاشمی برای ملاقات و مصاحبه با ما به ترکیه آمد با این عنوان که دفترچه خاطرات آقای هاشمی‌رفسنجانی داخل صندوق امانات بوده است. در صورتی که چنین چیزی داخل صندوق امانات بانک ملی شعبه دانشگاه نبود و هیچ کدام از صندوق‌ها متعلق به فرد یا افراد سیاسی نبود.

پس از انتشار این اظهارات، فائزه هاشمی در پاسخ به این اتهام از زندان پاسخ داد که: «این اظهارات کذب محض است و اصولاً سال گذشته که ممنوع‌الخروج بوده و از مدت‌ها قبل از سرقت صندوق امانات بانک، هم سفری به خارج از کشور نداشته.»

یک هفته پس از انتشار این مطالب، آرمین، متهم ردیف اول پرونده در واکنش به برخی حواشی ایجاد شده توضیح می‌دهد که:

«جریان دفترچه خاطرات آقای هاشمی‌ و ملاقات با فائزه هاشمی را اولین‌بار پازپرس پرونده مطرح کرد در صورتی که بنده هر دو مورد را تکذیب کردم. در ترکیه نه با کسی ملاقات داشتیم و نه دفترچه خاطرات آقای هاشمی‌ داخل صندوق امانات بانک ملی بود. وقتی به ایران برگشتیم در همان روز اول بازجویی، بازپرس پرونده از ما سوال کرد که جریان دفترچه خاطرات آقای هاشمی‌رفسنجانی چیست؟ و چرا فائزه هاشمی به ترکیه آمده بود؟ من اگر هم صحبتی کردم از زبان بازپرس پرونده بوده است.»

«عباس اسدی» وکیل متهمان ردیف اول و دوم این پرونده هم این اظهارات را تایید کرد و گفت: این موضوع دفترچه یادداشت مرحوم هاشمی را ابتدا بازپرس پرونده مطرح کرد.

از دی‌ماه ۱۳۹۵ که آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی در حرم امام خمینی (ره) به خاک سپرده شد یک مساله مهم همواره سوال اصلی رسانه‌ها و فعالان سیاسی کشور بود و آن اینکه وصیت‌نامه مرحوم هاشمی کجاست؟ وصیت‌نامه شخصیتی که در تاریخ جمهوری اسلامی بی‌بدیل بوده و پس از مواضع او در انتخابات سال ۸۸ و حمایت او از حسن روحانی در انتخابات سال ۹۲ و امیدوار کردن جامعه برای رفتن پای صندوق رای، از جهات بسیاری برای بخش عمده‌ای از مردم می‌تواند حائز اهمیت باشد.

۲۲ دی ماه محسن هاشمی در شبکه ۳ سیما بخش‌هایی از وصیتنامه پدر را خواند و مدعی شد که وصیتنامه‌ای که دست ماست مربوط به سال ۷۹ است و وصیت نامه جدید ایشان را پیدا نکرده‌ایم. 

با این حال زمان زیادی از درگذشت آیت‌الله‌ هاشمی نگذشته بود که دفتر مشاوران آقای هاشمی در مجمع تشخیص مصلحت بدون هیچ توضیحی پلمب شد.

یاسر ‌هاشمی درباره این موضوع در مصاحبه‌ای گفت: در روز سوم فوت حاج ‌آقا بدون هیچ دلیلی تمامی دفاتر را پلمب کردند و هروقت هم جویا شدیم که دلیل این مساله چه بوده، اعلام کردند از بالا دستور رسیده. حتی از دفتر رهبری پیگیری کردیم که آن‌ها هم گفتند ما چنین دستوری نداده‌ایم آقای شمخانی به عنوان دبیر شورایعالی هم گفتند ما چنین دستوری نداده‌ایم آخر هم نفهمیدیم که چه کسی دستور پلمب را داده است.

یکسال پس از درگذشت هاشمی‌رفسنجانی، مرحوم سیدمهدی طباطبایی درباره حواشی پیرامون وصیت‌نامه هاشمی می‌گوید: «محال است هاشمی وصیت نامه سیاسی نداشته باشد او آب می‌خورد می‌نوشت.»

با این اوصاف سوالی که یکبار دیگر پس از ادعای سارق بانک ملی مطرح شده این است که این وصیتنامه کجاست؟ و اگر قرار بوده محل وصیتنامه این قدر محرمانه باشد که پیدا نشود، چرا نوشته شد؟

محسن هاشمی ادعا می‌کند که تنها یک نسخه از آن متن یا وصیت‌نامه‌ای که به دست رهبر رسانده موجود بود اما با توجه به سوابق و ریزبینی مرحوم هاشمی که مسیح مهاجری هم به درستی به آن اشاره کرد، بعید به نظر می‌رسد که تنها همان یک نسخه وجود داشته باشد. اما آنچه که غیر قابل انکار می‌توان شمرد این است که این وصیتنامه قطعاً سیاسی است و با توجه به تغییر شکل و سیاست مرحوم هاشمی پس از حوادث سال ۸۸ در حقیقت می‌تواند یک سند مهم در تاریخ معاصر کشور باشد.

این وصیتنامه حتی اگر پر رمز و راز و حاوی اسرار مهم نظام هم نباشد اکنون با گم‌ شدن یا پیدا نشدن خود، اهمیتی دوچندان یافته و البته این نکته که چرا بازپرس پرونده سرقت از صندوق امانات بانک ملی باید سراغ این متن با وصیت‌نامه را از سارقان بگیرد؟

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

  • محمدرضا کیانفر

    .
    مهدی جهان‌تیغی سردبیر خبرگزاری فارس پرسید: چرا وزارت خارجه آمریکا بالاخره به فائزه هاشمی توجه کرد؟

    آقای جهان‌تیغی،
    آمریکا زمینه‌ی به رهبری رسیدن مجتبی خامنه‌ای را مهیا کرده و دارد در بین فعالین سیاسی از شاهزاده رضا پهلوی گرفته تا آقازاده فائزه هاشمی برای مجتبی یارگیری می‌کند.
    تو مگو چون ز دل به دل راه است، کان که دل دارد از دل آگاه است.
    راه باریک و وقت بیگاه است، رو بگردان که چاه در راه است.

    سرور گرامی،
    تنها راه نجات میهن اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
    1- قطع دشمنی با آمریکا برای دفع تهدیدات خارجی.
    2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی.
    با تشکر از توجه شما.

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها