حواشی سفر احمدی‌نژاد به گواتمالا، برای فراموش نشدنش است؟

طی این 10 ساعت حضور احمدی‌نژاد، یا همان بَست نشینی او در فرودگاه، تصاویری از سِلفی مسافران با او را هم منتشر می‌شد/ اما ماجرای سِلفی با احمدی‌نژاد به همین‌جا هم ختم نشد و این وضعیت در فرودگاه استانبول ترکیه هم ادامه داشت تا او از ترکیه روانه گواتمالا شود.

حواشی سفر احمدی‌نژاد به گواتمالا، برای فراموش نشدنش است؟

خبرگزاری مهر احمدی‌نژاد را «مردی که می‌خواهد فراموشش نکنند» توصیف کرد و نوشت او در سال‌های اخیر از یک سیاستمدار انقلابی به یک سیاستمدار لیبرال دموکرات تبدیل شده است

 

 

گروه سیاسی- روز پنجشنبه 13 مهرماه، کانال تلگرامی دولت بهار، نزدیک به جریان موسوم به بهاری‌ها یا همان احمدی‌نژادی‌ها خبر داد که نیروهای امنیتی مانع خروج محمود احمدی‌نژاد از کشور برای شرکت در یک سمپوزیوم با موضوع مدیریت آب در گواتمالا شدند.

دقایقی بعد صابرین‌نیوز، کانال تلگرامی نزدیک به جریان امنیتی در واکنش به همین خبر نوشت که نیروهای اطلاعات سپاه مانع خروج احمدی‌نژاد از کشور شده‌اند چرا که اوضاع گواتمالا مساعد نیست و به دلیل هرج و مرج و نفوذ بالای اسرائیل در این کشور، این سفر به صلاح عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، که اخیراً هم توسط آمریکا تحریم شده، نیست.

اما محمود احمدی‌نژاد 10 ساعت در فرودگاه امام بَست نشست تا مقام‌های مسئول پاسپورت او را پَس دادند و خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه هم نوشت که آقای احمدی‌نژاد خودش مسئولیت امنیتی سفر به گواتمالا را پذیرفته و مجوز خروج از کشور را گرفت.

کانال تلگرامی دولت بهار هم ادعا کرد که با دعای خیر مردم «رئیس جمهور قلب‌ها» توانست مجوز خروج از کشور را بگیرد و راهی گواتمالا شود.

رئیس جمهور قلب‌ها عنوانی است که رسانه‌های حامی احمدی‌نژاد به او داده‌اند. این کانال‌های تلگرامی طی این 10 ساعت حضور احمدی‌نژاد، یا همان بَست نشینی او در فرودگاه، تصاویری از سِلفی مسافران با او را هم منتشر می‌کردند.

اما ماجرای سِلفی با احمدی‌نژاد به همین‌جا هم ختم نشد و تا لحظه نگارش این گزارش این وضعیت در فرودگاه استانبول ترکیه هم ادامه داشت تا او از ترکیه روانه گواتمالا شود.

خبرگزاری مهر در رابطه با همین حواشی ایجاد شده در فرودگاه امام توسط رئیس انقلابی دولت‌های نهم و دهم نوشت: محمود احمدی‌نژاد در حالی راهی گواتمالا شد که حاضر نشد بخاطر منافع ملی و خطرات احتمالی این سفر، از خواسته خود عقب نشینی کند. این خبرگزاری احمدی‌نژاد را «مردی که می‌خواهد فراموشش نکنند» توصیف کرد و نوشت او در سال‌های اخیر از یک سیاستمدار انقلابی به یک سیاستمدار لیبرال دموکرات تبدیل شده است.

با این حال نکته حائز اهمیت در این ماجرا این است که با جستجو در اینترنت و مراجعه به سایت این سمپوزیوم با موضوع مدیریت آب، اطلاعات چندانی به دست نمی‌آید و اساساً مشخص نیست چه کسانی در این همایش شرکت می‌کنند و به دنبال چه هستند. در دعوتنامه‌ای هم که کانال‌های حامی احمدی‌نژاد منتشر کرده‌اند تنها آدرس سایت وزارت منابع طبیعی و محیط زیست گواتمالا درج شده و خبری از برگزاری همایش 4 روزه که کانال دولت بهار مدعی برگزاری آن شده نیست. 

در این بین برخی کاربران در شبکه‌های اجتماعی با اشاره به این موضوع نوشتند که تنها نکته مشترک بین احمدی‌نژاد و گواتمالا این است که شعار این کشور هم مانند شعار احمدی‌نژاد، «سرزمین همیشه بهار» است.

چراکه مدیریت هشت ساله محمود احمدی‌نژاد روایتگر ویرانی محیط زیست و خشکاندن بسیاری از منابع آبی زیرزمینی است که بسیاری از کارشناسان حوزه آب از آن به عنوان «غارتگر آب» یاد می‌کنند.

روزنامه واشنگتن‌پست در تیرماه سال 1393 با اشاره به بحران آب در ایران گزارش داده بود که بحران کمبود آب و خشکسالی در ایران نشأت گرفته از مدیریت غلط دولت محمود احمدی نژاد بوده است.

با این حال محمود احمدی‌نژاد نه تنها هیچ وقت زیر بار وجود ناکارآمدی در دولتش به خصوص حوزه آب نرفت بلکه در اظهاراتش اعتقاد داشت که: «درمان اساسی مشکلات آب و سایر مشکلات بشری، تغییر اندیشه و نظام حاکم بر جهان است.» کلیدواژه‌ای که به نظر می‌رسد او در همایش مدیریت آب در گواتمالا، که اطلاعی هم از آن در دسترس رسانه‌ها نیست به آن اشاره خواهد کرد و بیش از پرداختن به ماجرای آب، به نظام حاکم و اندیشه جهانی اشاره خواهد داشت.

اما با همه این موارد به نظر می‌رسد که همان بلایی را که احمدی‌نژاد بر سر منابع آبی کشور آورد در دولت ابراهیم رئیسی هم ادامه‌دار خواهد بود. در حالیکه سخنگوی دولت اخیراً رسماً اعلام کرده است که 300 نقطه پرتنش آبی در کشور وجود دارد، عباسعلی نوبخت معاون وزیر کشاورزی دولت ابراهیم رئیسی مدعی شد: برای ۲ میلیارد نفر هم می‌توانیم آب تأمین کنیم.

این در حالی است که مرکز پژوهش‌های اتاق ایران پیشتر گزارش داده بود که ایران از سال 1385 وارد تنش آبی شده و تا سال 1415 با کمبود جدی آب مواجه خواهد شد. یا به روایت برخی از کارشناسان حوزه آب، بسیاری از نقاط کشور به دلیل نبود آب به کویر تبدیل خواهند شد.

معضلی که امروز استان سیستان و بلوچستان با آن مواجه شده و به نظر می‌رسد در ادامه، سایر استان‌ها هم به این لیست اضافه شوند.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها