از نامه دبیرکل نمایندگان ادوار به وزیر امورخارجه؛

کنسولگری آمریکا را در کیش دایر کنید

پیشنهاد می‌شود که با استفاده از فرصت برای کاهش مشکلات، و هزینه‌های در خواست روادید آمریکا، به ارائه راه‌حل عملی و کم‌هزینه برای مردم اندیشیده و اقدام سازنده‌ای به کار گرفته شود.

کنسولگری آمریکا را در کیش دایر کنید

 

سرویس سیاسی

بر‌اساس دو سرشماری سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۲۰ تعداد ایرانیان مقیم آمریکا یک‌ میلیون‌ و ۹۰۰ هزار نفر است که ۹۰۰ هزار نفر آنان در کالیفرنیا زندگی می‌کنند. همچنین تعداد دانشجویان ایرانی تا سال ۲۰۱۴ در آمریکا تعداد ۹۶۹۶ نفر بوده است.

بخش عمده افرادی که در سال‌های اخیر رحل اقامت در آمریکا گزیده‌اند در زمره افراد ضد انقلاب و معاند نظام حساب نمی‌شوند و عمدتا دانشجو و یا تجاری هستند که به این کشور رفت و آمد دارند. 

 

مدرک ۵۱ درصد ایرانیان بیش از لیسانس است؛ درحالی‌که این نسبت در جمعیت آمریکایی ۲۴ درصد است. از هر چهار ایرانی بیش از یک نفر فوق‌لیسانس و دکتری دارد. این بالاترین آمار در میان ۶۷ گروه قومی ساکن آمریکاست.

بر‌اساس آمار اداره بازرگانی، ایرانیان در بین ۲۰ گروه مهاجر برتر، بالاترین نرخ مالکیت کسب‌‌وکار را دارند که سهم درخور‌توجهی در اقتصاد ایالات متحده دارند.

 

تقریبا از هر دو خانواده ایرانی- آمریکایی یک خانوار درآمد سالانه بیش از صد هزار دلار دارند؛ اما این نسبت در خانواده‌های آمریکایی یک به پنج خانواده است.

 

از این رو خانواده‌های ایرانی مقیم در آن کشور طبقه ممتاز و محترمی شمرده می‌شوند که حتی دولت‌های جمهوری خواه آمریکا نیز در این سال‌ها دید منفی به آن‌ها نداشته است.

بسیاری از آن‌ها همه ساله برای تعطیلات ماه ژانویه (سال نو میلادی) برای تجدید دیدار با اقوام خود به ایران سفر می‌کنند و یا برای سفر اطرافیان خود در ایران به آن‌ها دعوتنامه می‌دهند. اما این اقدام عمدتا با مصائبی همراه است که بسیاری عطای آن را به لقایش می‌بخشند!

دولت‌های ایران و آمریکا پس از ماجرای ۱۳ آبان ۱۳۵۸ روابط سیاسی با یکدیگر را قطع کرده‌اند و‌ متعاقب آن روابط کنسولی نیز قطع شد.

ایرانیانی که برای اخذ ویزا و یا تمدید آن به نمایندگی‌های ایالات متحده نیازمند باشند باید به سفارت آمریکا در کشورهای همسایه رجوع کنند و این موضوع خود باعث موانع و مشکلاتی از نظیر اخذ روادید کشور ثالث، هزینه‌های اقامت و… می‌شود.

 

اگر چه دشمنی میان ایران و آمریکا تقریبا برای تمام همسایگان ما مفید بود، اما حالا و پس از تداوم سال‌ها خصومت، می‌توان به وضوح متوجه زیان اقتصادی شد که قطع رابطه کنسولی ایران و آمریکا برای مردم ایجاد کرده است. 

دریافت پذیرش دانشگاه‌های آمریکا، تقاضای ویزا، وقت مصاحبه سفارت و بقیه پروسه مرتبط با سفر به آمریکا برای همسایگان ما، جاذبه گردشگری فراهم آورده که مسافران لاعلاج ایرانی را به خود می‌خواند.

 

حالا و پس از سال‌ها مذاکرات بی‌نتیجه‌ی برجام، قرار است مذاکراتی مستقیم بین ایران و آمریکا، و ایران و اروپا در یک پایتخت عربی در حاشیه خلیج فارس انجام شود.

شاید وقت آن است که مردم بخشی از دستور کار این مذاکرات را بدانند، درواقع دانستن دستور کار و خروجی مذاکرات کمترین حق مردم است. با همین مقدمه نامه‌ای از یک فعال سیاسی را منتشر می‌کنیم که پیشنهاداتی در این زمینه دارد. 

 

دکتر یدالله اسلامی فوق تخصص چشم و دبیرکل مجمع نمایندگان ادوار مجلس در نامه‌ای به امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دولت سیزدهم، درخواست کرد به منظور تسهیل در اخذ ویزای آمریکا برای هموطنانی که فرزندان و بستگان درجه یک آن‌ها در ایالات متحده زندگی می‌کنند، چاره‌ای بیندیشند تا یک و نیم میلیون ایرانی ساکن در آمریکا بتوانند به سهولت امور ویزایی را انجام دهند.

از مشکلات عمده ایرانی‌ها سفر به کشورهای همسایه نظیر امارات، ترکیه و ارمنستان می‌باشد که هزینه‌های میلیونی برای هموطنان ما می‌تراشد.

 

این فعال سیاسی در نامه به وزیر امور خارجه کشورمان پیشنهاد کرده است وزارت امور خارجه اجازه دهد بخش کنسولی سفارت آمریکا در جزیره کیش راه‌اندازی شود تا ایرانیان متقاضی سفر به آمریکا راهی کشورهای همسایه نشوند.

چنانچه این اقدام صورت گیرد گردشگری و صنعت هتلداری جزیره کیش نیز رونق می‌گیرد و سالیانه میلیون‌ها دلار ایرانیان به کشورهای همسایه آن‌هم برای اخذ ویزای آمریکا نمی‌رود و یک صرفه جویی ارزی در کشور صورت می‌گیرد.

متن نامه دکتر یدالله اسلامی به وزیر خارجه به شرح ذیل می‌باشد.

 

جناب آقای امیر عبداللهیان وزیر محترم امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با درود

 همان گونه که اطلاع دارید جامعه ایرانی ساکن آمریکا جمعیت قابل توجهی را شکل داده و نیاز به آمد و شد ایرانیان به همین دلیل، و همچنین موضوعات و فرصت‌های علمی و آموزشی امری بسیار گسترده و قابل توجه بوده که قابل چشم پوشی و انکار نمی‌باشد. ایرانیان بسیاری با صرف هزینه‌های گزاف در کشورهای گوناگون برای گرفتن روادید و انجام مصاحبه در رفت و آمد هستند و مشکلات فراوانی را تحمل می‌کنند. نداشتن رابطه سیاسی بین دو کشور که به درازا کشیده و حل آن نیاز به تصمیم جدی طرفین دارد ایرانیان را از دریافت خدمات کنسولی نیز محروم کرده است. پیشنهاد می‌شود که با استفاده از فرصت برای کاهش مشکلات و هزینه‌های در خواست روادید آمریکا به ارائه راه‌حل عملی و کم‌هزینه برای مردم اندیشیده و اقدام سازنده‌ای به کار گرفته شود. گشایش کنسولگری آمریکا در کیش برای کمک به مردم و کاهش هزینه‌ها می‌تواند بخشی از راه‌حل باشد. اگر در گفتگوهای پیش رو این پیشنهاد مطرح و زمینه‌های اجرایی آن بررسی و مشکلات آن برطرف شود گامی مثبت و رو به آینده خواهد بود. در تنگناهای سیاسی و مشکلات رابطه سیاسی باید یافتن راه‌حلی برای کاهش مشکلات مردم نیز به فراموشی سپرده نشود و این پیشنهاد نیز در همین راستاست.

 باسپاس دکتر یداله اسلامی

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها