سفره انقلاب؛ نوبت به حذف مادر و پدرِ انقلاب رسید

مصباح یزدی: رأی مردم برای ما مشروعیت نمی‌آورد. حکم اصلی، حکم خدا، پیغمبر، ائمه اطهار و حکم ولی‌فقیه است.

سفره انقلاب؛ نوبت به حذف مادر و پدرِ انقلاب رسید

علی مطهری یکی از افرادی بود که خودش (و البته پدرش) را از صاحبان انقلاب و یا به تعبیری دیگر مادر انقلاب معرفی کرد

 

گروه سیاسی- از همان روزهای ابتدایی انقلاب ۵۷ بسیاری از افراد تندرو در دسته‌ها و احزاب گوناگون سعی داشتند تا به مردم بفهمانند که خودشان صاحب اصلی این انقلاب هستند. از سازمان مجاهدین خلق که بعدتر مردم از آن‌ها به عنوان «منافقین» یاد کردند تا جریان های چپ و راست رادیکال که با کنار زدن یکدیگر تلاش می‌کردند خودشان سر سفره انقلاب بنشینند و عنان کار را در اختیار بگیرند. 

 

این ماجرا البته در دوره سیدمحمد خاتمی، حداقل برای هشت سال به گونه‌ دیگری رقم خورد و پس از آن بود که محمود احمدی‌نژاد به کمک جریان نوپایی که بعدتر خودشان را «جبهه پایداری» معرفی کردند، سفره انقلاب را به سمت خودشان کشیدند.

این جبهه اگر چه در دو دولت حسن روحانی مناصب دولتی را در اختیار نداشتند اما با نفوذ و قدرت بالای خود طی هشت سال دولت حسن روحانی، با عناوین مختلفی از جمله دلواپسان انقلاب، تا توانستند چوب لای چرخ دولت نزدیک به هاشمی‌رفسنجانی گذاشتند و پس از انتخابات سال 1400 هم؛ تاماً و تماماً خودشان همه امور را در دست گرفته و چنان کردند که طی هشت سال گذشته در آرزوی آن به سر می‌بردند.

 

اما حالا در آستانه برگزاری انتخابات مجلس دوازدهم، بار دیگر این مبحث صاحبان انقلاب توسط جریان‌های مختلف، مشخصاً اصولگرایان، در رسانه‌ها مطرح شده است. 

 

علی مطهری یکی از افرادی بود که خودش (و البته پدرش) را از صاحبان انقلاب و یا به تعبیری دیگر مادر انقلاب معرفی کرد.

مطهری که شورای نگهبان او را برای شرکت در انتخابات مجلس یازدهم ردصلاحیت کرده بود با انتشار بیانیه‌ای در اسفندماه سال 1398 خطاب به مردم ایران نوشت:

«این نامهربانی‌ها را (ردصلاحیت توسط شورای نگهبان) به دل نمی‌گیرم چون خود را از صاحبان این انقلاب می‌دانم و مانند مادری که برای حفظ فرزندش از حق خود می‌گذرد عمل خواهم کرد.»

 رسایی _ کوچک زاده _ آقاتهرانی

با این حال ۴۵ سال پس از انقلاب 57 به گفته بسیاری از تحلیلگران مسائل سیاسی کشور، برخلاف آنچه که در دهه اول انقلاب تحت این گفتمان که «مردم صاحبان اصلی انقلاب هستند» شکل گرفت، دیگر خبری از این نظریه حتی در حد شعار هم نیست و برخی جریان های اصولگرایی مشهور به سوپرانقلابی‌ها، صراحتاً خودشان را متولی همه امور انقلاب اسلامی ایران می‌دانند و در تلاشند تا یک حکومت اسلامی را جایگرین جمهوری اسلامی کنند. 

 

حسین کنعانی‌مقدم، فعال سیاسی اصولگرا هم اخیراً با اشاره به همین موضوع گفت:

«بخش عمده ای از جریان اصولگرایی از انقلاب تا امروز به دنبال شکل گیری جمهوری اسلامی بودند و این هدف را دنبال کرده و از دستاورد انقلاب حفاظت کرده. اما اعضای جبهه پایداری جمهوری خواه نیستند و هدف نهایی آن‌ها تشکیل حکومتی اسلامی در ایران است.»

 

به تعبیری دیگر یعنی؛ حذف جمهوریت نظام مساوی است با حذف مردم از صحنه سیاسی کشور و به دنبال آن سپردن انقلاب به دست برخی افراد تندرو که به نظر می‌رسد بنا دارند تا به وصیت پدرخوانده خود یعنی آیت‌الله مصباح، عمل کنند که سال 84 در یک سخنرانی صراحتاً ادعا کرد:

«رأی مردم برای ما مشروعیت نمی‌آورد. حکم اصلی، حکم خدا، پیغمبر، ائمه اطهار و حکم ولی‌فقیه است.»

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها