تنش میان ایران و آژانس اتمی/ واکنش ایران به بیانیه مشترک ۶۳ عضو آژانس اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران

با زیاده‌خواهی از فضای شورای حکام برای مقاصد سیاسی خود سوءاستفاده می‌کنید

تنش میان ایران و آژانس اتمی/ واکنش ایران به بیانیه مشترک ۶۳ عضو آژانس اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران

گروهی از اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک بیانیه مشترک درباره برنامه هسته‌ای ایران صادر کردند

 

63 عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه بیانیه‌ای مشترک درباره برنامه هسته‌ای ایران صادر کردند.

در این بیانیه که به نمایندگی از سفیر دانمارک در آژانس قرائت شد آماده است: «ما از مدیر کل [آژانس اتمی] بابت تلاش‌های گسترده برای تعامل با ایران بر سر مسائل باقی‌مانده پادمانی و اجرای فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارتی بیشتر توسط آژانس قدردانی می‌کنیم.»
امضاکنندگان این بیانیه گفته‌اند درخواست مدیر کل آژانس در خصوص همکاری ایران با این نهاد بین‌المللی را تکرار می‌کنند. این کشورها همچنین مدعی شده‌اند که همکاری ایران با آژانس «ناکافی» بوده است.
در این بیانیه آمده است: «علی‌رغم وجود نشانه‌هایی در ماه ژوئیه مبنی بر پیشروی محدود ایران به سمت اجرای بیانیه مشترک با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ما با نظر مدیر کل درباره عدم حصول پیشرفت از آن زمان موافقیم.»

 

در همین رابطه ناصر کنعانی در واکنش به بیانیه «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر اقدام جمهوری اسلامی ایران در لغو انتصاب چند بازرس با تجربه آژانس، گفت:
متأسفانه سه کشور اروپایی و آمریکا به‌رغم تعامل مثبت، سازنده و مستمر جمهوری اسلامی با آژانس، با زیاده‌خواهی و با هدف تخریب فضای همکاری ایران و آژانس، از فضای شورای حکام برای مقاصد سیاسی خود سوءاستفاده کردند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: ایران پیش‌تر نسبت به عواقب این گونه سوءاستفاده‌های سیاسی از جمله تلاش برای سیاسی کردن فضای آژانس هشدار لازم را داده بود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها