حرف زدن از عدالت در شرایط فعلی، مسخره است

امروز عدالت برقرار نیست؛ نه آدم ها در جای خودشان نشسته اند، نه منابع و امکانات در مجاری صحیح خودشان به جریان افتاده اند!

حرف زدن از عدالت در شرایط فعلی، مسخره است

 اگر ما می توانستیم قیمت ها را منطقی کنیم، قیمت سوخت را منطقی کنیم، یارانه ها را همان طور که دکتر احمدی نژاد در دولت نهم و دهم پی گرفتند و تا نهایت امر بخوبی جلو می بردند، امروز هر چیزی سر جای خودش قرار می گرفت. مناسبات اقتصادی درست شکل می گرفت، درآمدها، هزینه ها و سودها معنای واقعی خودش را پیدا می کرد. الان اصلا اینگونه نیست. اصلا در این شرایط بنظرم خام اندیشی است که فکر کنیم داریم صادرات یا واردات می کنیم. ما داریم بازی بازی می کنیم و منابع مختلف خودمان را داریم هدر می دهیم. ای کاش این آب بصورت فیزیکی صادر می شد یا این سوخت بصورت فیزیکی خودش صادر می شد، به این شکل عایدی بیشتری برای ما داشت تا اینکه استهلاک وسیله نقلیه داشته باشیم، آلودگی محیطی داشته باشیم، استهلاک جاده را داشته باشیم، تصادفات ما افزایش پیدا بکند و هزار عارضه دیگری که از رهگذر این رفت و آمدهایی که از نظر من باطل و بیخود است. نه اینکه بطور مطلق بیخود باشد، بخاطر اینکه بی برنامه است و درست و اصولی صورت نمی گیرد، بخاطر اینکه مفاهیمی مثل درآمد، هزینه، سود و بهره وری و مانند آن در این بین گم است و اصلا معنای موثری ندارد.

تا وقتی که اینها منطقی نشود و سر جای خودش ننشیند، ما نمی توانیم از یک اقتصاد سالم، پویا، خلاق، رو به جلو و رقابت پذیر حرف بزنیم. و همین طوری باید منابع ملت را دود کنیم و بفرستیم هوا تا یک عده قلیلی که احیانا با یک ارتباطات و رانت هایی حتی با سختی ها و مشقاتی، امکانی برای صادرات، تولید و مانند آن پیدا کرده اند، بتوانند محدود بهره ای ببرند که اتفاقا بخاطر همین مناسبات غلط خیلی از این بندگان خدا استفاده های لازم را هم نمی برند و چه بسا متضرر هم می شوند. کمااینکه خیلی از تولیدکنندگان در کشور ما فریادشان به آسمان بلند است بخاطر شرایط بد تولید و مشکلاتی که دارند. اینها بخاطر این است که برنامه ریزی درست و اصولی صورت نگرفته و هر چیزی سر جای خودش قرار ندارد و در یک کلام عدالت برقرار نیست. نه آدم ها آنطور که باید و شاید در جای خودشان نشسته اند، نه منابع و امکانات در مجاری صحیح خودشان به جریان افتاده اند و به حرکت درآمده اند و نه حتی ساز و کارها و نظامات و ساختارهای مدیریت کشور یک وضع به سامان و متناسب با شرایط عصر حاضر را دارد.

در عصر حاضر واقعا تغییرات و تحولات با سرعت خیلی خیلی زیاد دارد رقم می خورد، شرایط امسال نسبت به پارسال زمین تا آسمان فرق دارد چه برسد به ۱۰ سال پیش. در گذشته شما می دیدید که مثلا هر ۲۰ سال که یک نسل عوض می شد، تغییرات زیادی هم نمی کرد، همه کپی پیست بودند، نسل ها رفتارهایی همانند پدران و نیاکانشان داشتند. الان سرعت تحولات آنقدر زیاد شده که دو تا برادر در یک خانواده که ۴ سال با هم اختلاف سنی دارند، در دو دنیای مختلف دارند زندگی می کنند. انگار متعلق به دو نسل متفاوت هستند. خب اگر این پیچیدگی ها، تغییرات و سرعت تحولات را درنیابیم و برایش چاره اندیشی نکنیم، این قافله تا به حشر ننگ است.

گفتگوی دکتر عبدالرضا شیخ الاسلامی در جلسه آنلاین مدیریت ایرانی/ دولت بهار

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها