برخی نمی‌خواهند توافقی انجام شود، چه با آمریکا چه با چین

برخی اصلا علاقه‌ای به فضای اقتصادی باز ندارند. چه چین باشد چه آمریکا. آن‌ها علاقه‌ای به انجام شدن هر توافقی ندارند.

برخی نمی‌خواهند توافقی انجام شود، چه با آمریکا چه با چین

کسانی که از انزوای اقتصادی نفع می برند علاقه‌ای به فضای اقتصادی باز ندارند حتی با چین

مجید تفرشی پژوهشگر و تاریخدان در کافه خبر، گفت:

کسانی که نگرانی‌های ایدئولوژیک دارند و مهم تر کسانی که در پوشش‌آن‌ها از انزوای ایران نفع اقتصادی دارند و می‌خواهند با بسته نگهداشتن اقتصاد ایران، بازار ما را با روش‌های مافیایی کنترل کنند؛ این‌ها اصلا علاقه‌ای به فضای اقتصادی باز ندارند. چه چین باشد چه آمریکا. آن‌ها علاقه‌ای به انجام شدن هر توافقی ندارند.

 از نگاه این جماعت حتی توافق با چین هم خوب نیست. چون می‌خواهند همه‌ی اقتصاد دست خودشان باشد.

دولت آقای رییسی محکوم است تا پایان دوره‌ی اول به یک توافق دست پیدا کند. خب پیش‌تر شعارهایی داده می‌شد که برجام یک توافق متعفن و چرکین است و ما ‌می‌خواهیم امتیازهای بیشتری بگیریم اما الان دولت جار می‌زند که ما همان برجام را می‌خواهیم.

دولت ایران یک سومحاسبه داشت که‌ می‌تواند بهتر از برجام بگیرد و اروپا مجبور به سازش با ایران خواهد شد. از آنطرف هم سومحاسبه‌ای اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها داشتند که بعد از دولت آقای روحانی، ایران دیگر قابل مذاکره نیست و فکر ‌می‌کردند ناآرامی‌ها و اعتراضات اخیر ایران کار نظام را تمام می‌کند و نباید با نظامی که قرار است سرنگون شود مذاکره کرد.

هر دو طرف محاسباتی پوچ و توخالی داشتند. در چنین شرایطی یک نوع درایت و خرد در دو طرف، ضرورت یک توافق حداقلی را ایجاب کرده است. اینطور نیست که اروپا و آمریکا محتاج و مستاصل توافق با ایران هستند؛ اینطور هم نیست که ایران بدون توافق نابود بشود بلکه هر دو طرف می‌دانند که منفعتشان در توافق کردن است البته که نفع ایران از توافق خیلی بیشتر است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها