تغییرات جدید جبهه اصلاحات نشانه حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس است

ریاست جبهه اصلاحات ایران در ابتدا با بهزاد نبوی بود اما از اسفندماه سال گذشته که نبوی، استعفا داد تکلیف ریاست این جبهه نامعلوم بود. با انتخاب آذر منصوری و شورای مرکزی جدید این تشکیلات، به‌نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان از حالا برای انتخابات مجلس دوازدهم در حال برنامه‌ریزی هستند

تغییرات جدید جبهه اصلاحات نشانه حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس است

دومین مجمع اعضای جدید جبهه اصلاحات تشکیل و آذر منصوری با رأی اعضا به عنوان رئیس جبهه اصلاحات انتخاب شد.

او حالا جانشین بهزاد نبوی است؛ چریک پیر که به گفته خانم منصوری گزینه اصلی برای ریاست جبهه اصلاحات بود اما مقابل اصرارها ایستاد و نپذیرفت که دوباره در سمت خودش ابقا شود. به این ترتیب تنها کاندیدا یعنی آذر منصوری ریاست جبهه اصلاحات را به‌عهده گرفت.

کاندیداتوری واحد آذر منصوری در حالی انجام شد که بهزاد نبوی در نخستین مجمع اعلام کرده بود دیگر قصد ندارد ریاست جبهه اصلاحات را به‌عهده داشته باشد و و در شرایطی که اعلام آمادگی نکرد، آذر منصوری به این سمت انتخاب شد.

رسانه اصولگرای تسنیم از این انتخاب استقبال و از آن به‌عنوان آغاز ورود اصلاح‌طلبان به کارزار انتخابات مجلس 1402 یاد کرد و نوشت: «جبهه اصلاحات ایران در آستانه انتخابات سال 99، با حضور 31 حزب به‌صورت رسمی اعلام موجودیت کرد تا هدایت انتخاباتی این جریان را به‌عهده بگیرد. این جبهه جایگزین شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان شد که در انتخابات سال 94 و 96 به ریاست محمدرضا عارف، فعالیت انتخاباتی اصلاح‌طلبان را برنامه‌ریزی کرده بود اما به‌دلیل اختلاف میان احزاب اصلاح‌طلب بر سر حضور چهره‌های غیرحزبی به انحلال کشیده شد. ریاست جبهه اصلاحات ایران در ابتدا با بهزاد نبوی بود اما از اسفندماه سال گذشته که نبوی، استعفا داد تکلیف ریاست این جبهه نامعلوم بود. با انتخاب آذر منصوری و شورای مرکزی جدید این تشکیلات، به‌نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان از حالا برای انتخابات مجلس دوازدهم در حال برنامه‌ریزی هستند.»

آذر منصوری

آذر منصوری کیست؟

 

آذر منصوری دبیرکلی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی را به‌عهده دارد. او از اصلاح‌طلبانی است که طعم زندان را چشیده است و در جریان وقایع پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۸ ایران درحالی‌که معاون سیاسی دبیرکل جبهه مشارکت بود بازداشت و به اتهام اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات، تبلیغ علیه نظام، نشر اکاذیب و اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی، به سه سال حبس محکوم شد.

او در دولت اصلاحات خاتمی عضو شورای مشاوران سید محمد خاتمی و عضو شورای مرکزی، دفتر سیاسی و نیز معاون سیاسی دبیرکل جبهه مشارکت ایران اسلامی بود و سبقه‌ای بلند در فعالیت‌های سیاسی دارد.

اما این رزومه قوی باعث نشد که هیئت اجرایی انتخابات مجلس یازدهم صلاحیت او را برای شرکت در انتخابات پارلمانی 1398 تایید کند.

بر اساس آنچه در ویکی‌پدیای آذر منصوری آمده، رییس جدید جبهه اصلاحات، در دولت روحانی هم محاکمه و طبق رأی دادگاه علاوه بر یک سال حبس، از تمام فعالیت‌های سیاسی، رسانه‌ای، حزبی و اجتماعی به مدت دو سال محکوم شد. او همچنین با حکم دادگاه از ادامه تحصیل محروم شده است.

آیا وقایع اخیر نقشی در انتخاب آذر منصوری دارد؟

انتخاب آذر منصوری در حالی که جنبش اجتماعی ناخواسته‌ای در پی مرگ مهسا امینی در شهریور پارسال آغاز شد، می‌تواند نشانه‌ای از تمایل اصلاح‌طلبان برای همراهی با این جنبش باشد غلامحسین کرباسچی، عضو حزب کارگزاران سازندگی هم احتمال این موضوع را داده و گفته است: «احتمالاً با توجه به جریانات اخیری که در کشور اتفاق افتاد، جبهه اصلاحات تصمیم گرفتند به خانم‌ها جایگاهی دهند تا در افکار عمومی هم اثر مثبتی گذاشته شود، بنابراین با توجه به شرایط جامعه تصمیم گرفتند پس از چندین دوره که ریاست جبهه در اختیار آقایان بود، این نوبت ریاست بر عهده یک خانم باشد.»

البته کرباسچی که با خبرگزاری مهر صحبت کرده، به‌نوعی به انتقاد از انتخاب آذر منصوری پرداخته و بیان کرده است: «آشنایی زیادی با خانم منصوری ندارم و حتی تاکنون با او دیدار و مذاکره‌ای نداشتم. اما به عنوان ناظر بیرونی می‌توانم بگویم که حتماً نیروهای سیاسی‌تر، با سابقه‌تر و توانمندتر در جبهه اصلاحات حضور دارند، اما شاید ملاحظاتی برای انتخاب خانم منصوری وجود داشته است.»

آیا اصلاح‌طلبان مشتاق شرکت در انتخابات امسال مجلس هستند؟

احتمالاً اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان نزدیک یا منصوب به اصلاحات در انتخابات امسال شرکت خواهند کرد و شاهد مثال آن هم سخنان محمود واعظی، رییس دفتر حسن روحانی در زمان دولت دوم وی بود که گفت: «حزب اعتدال و توسعه هم که همواره در انتخابات گذشته فعال بوده از هم‌اکنون جلسات مختلفی را گذاشته برای اینکه آمادگی‌هایی را در تهران و در سایر استان‌ها ایجاد کند گروه‌های مختلف نیز در استان‌های مختلف فعال شده‌اند.»

البته این شرکت به گفته واعظی یک شرط دارد که شاید تحقق آن به‌سادگی‌ها نباشد؛ «اگر فضا، فضای رقابتی و مشارکتی باشد حتماً لیست می‌دهیم اما اگر نباشد خب باید راجع‌‌ به آن در دفتر سیاسی و هم در شورا تصمیم‌گیری شود. اگر بخواهیم الان هم در دفتر سیاسی و هم در شورای مرکزی شرایط ۹۸ را به رای بگذاریم رأی نمی‌آورد.»

تحرکات رئیس جمهور سابق که تبدیل به نمادی برای اصلاح‌طلبان شده است هم مدت‌هاست برای گرفتن کرسی‌های پارلمان شروع شده و به نظر می‌رسد تغییر سیاست رسانه‌ای تیم او و راه‌اندازی سایت حسن روحانی با رویکرد خبری از اقدامات و خدمات او و دولتش در همین راستاست.

روحانی یا می‌خواهد نسبت به ترمیم چهره سیاسی و مدیریتی خود اقدام کند و یا اینکه از جایگاهش برای حضور دوباره اصلاح‌طلبان در عرصه تصمیم‌سازی کشور استفاده کند، هر کدام باشد به معنای این است که اصلاح‌طلبان مایل به شرکت در انتخابات پیش رو هستند و تحرکات آن‌ها طبق معمول زودتر از اردوگاه اصولگرایان شروع شده است.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها