ناصر ایمانی فعال سیاسی اصولگرا در گفتگو با مستقل:

سیاست خارجی ما آسیب پذیر شده است

ایمانی می‌گوید: اگر در داخل اختلاف داشته باشیم، غربی‌ها که جای خود دارند، همسایه‌ها هم سوءاستفاده خواهند کرد. با این حال دهن‌کجیِ عراقی‌ها غیرقابل تحمل است و ما نمی‌توانیم از این موضوع به سادگی بگذریم. به همین دلیل باید به شدت واکنش نشان بدهیم. البته سیاست خارجی ما آسیب پذیر شده است

سیاست خارجی ما آسیب پذیر شده است

موضوعات ریشه‌ای در اقتصاد کشور؛ تورم توأم با رکود ساختاری دارای قدمت 50 ساله، قطع ارتباط اقتصاد کشور با جهان، بهره‌وری پایین عوامل تولید، فقدان زیرساخت‌های تولیدی و خدماتی پیشرفته از جمله حمل‌ونقل به‌روز، تأثیر ساختاری نرخ ارز بر اقتصاد کشور هم از حوزه واردات و نیز حتی از حوزه تولید داخلی که به‌جهت مواد اولیه و یا ماشین‌آلات و فناوری در گروی واردات است، مجموعه این عوامل باعث قطع منابع درآمدی ارزی دولت و ناتوانی در تأمین ارز برای واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات تولید است. این سوال مطرح است که تولید داخلی و ظاهراً بی‌ارتباط با ارز است اما باید توجه کرد مواد اولیه، ماشین‌آلات و یا سایر ملزومات تولید نیز کاملا داخلی است؟ از سوی دیگر موضوع مهم دیگر ارتباط و پیوستگی بازارها و بروز پدیده سرایت بحران تورمی از یک بازار به بازاری دیگر و یا تأثیر انتظارات تورمی است که موجب افزایش قیمت کالای به‌ظاهر تولید داخل می‌شود.

باید به حل مشکلاتی پرداخت که ریشه نه در اقتصاد بلکه در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و حتی فرهنگی دارد. از جمله می‌توان به روابط اقتصادی با جهان، فرهنگ و روابط کار و یا بهره‌وری عوامل تولید اشاره کرد. موضوع مهم و زیرساختی اساسی، اصلاح شیوه حکمرانی اقتصادی است. برای اصلاح شیوه حکمرانی اقتصادی تنها بخش مجریه در نظر نیست بلکه همه قوای سه گانه و نهادهای فرادستی باید تغییر شیوه در حوزه حکمرانی اقتصادی دهند.

ناصر ایمانی در گفت و گو با مستقل با اشاره به آشفتگی اقتصادی این روزها اظهار داشت:

نمی‌شود دولت را در اینکه شرایط بد است و مردم به سختی زندگی می کنند، بی‌تقصیر دانست. حتماً مقصر بخشی از تقصیرها به ناکارآمدی دولت ربط دارد. در واقع اگر افزایش قیمت دلار را ناشی از تورم بدانیم بازهم دولت باید پاسخگو باشد و مردم باید دولتی‌ها را مورد سوال قرار بدهند. از طرفِ دیگر دولت بارها از بهتر شدن فروش نفت خبر داده است که باید گفت، این برای ضعف دولت مزید بر علت است.

فعال سیاسی اصولگرا در ادامه می گوید:

در این یک سال و نیم نمره دولت نمی‌تواند نمره‌ای قابل قبول باشد بلکه می‌تواند ریشه در عدم تجربه و نداشتن برنامه داشته باشد. به هرحال دولت رئیسی با وعده و وعیدهایی از مردم رأی گرفته است و حتماً باید پاسخی صریح و واقع‌بینانه به سوال‌های افکار عمومی داشته باشند. البته این روزها مجلس نسبت به نابسامانی‌های علمکرد وزرا واکنش نشان داده است تا بلکه راهی برای عبور از دشواری‌ها پیدا شود.

او با واکنش به وعده‌های انتخاباتی ابراهیم رئیسی می‌گوید:

خوب شد، رئیسی در انتخابات شعارهای تندی درباره سیاست خارجی نداد! بخش زیادی از دشواری‌ها به آشفتگی در مدیریت سیاست خارجی ما دارد و دولت به قائده مقصر است و باید بتواند جامعه را قانع کند. البته نابسامانی‌های چهارماه گذشته سهم و نقش غیرقابل انکاری در به هم ریختگی اقتصادی دارد.

در واقع به هر میزانی که غربی‌ها احساس کنند، پایه‌های مردمی حکومت تضعیف شده است به همان میزان فشارهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی‌شان بیشتر خواهد شد.

ایمانی درباره انفعال دولت در مقابلِ اصرار عراق به استفاده از واژه جعلی درباره خلیج فارس گفت:

دولت عکس العمل نشان داد و بقیه واکنش‌ها را برای پیام‌های خصوصی گذاشتند تا اختلاف با عراق علنی نشود. اما باید گفت، عراق بسیار کار زشتی کرد و ایران را ناراحت کرد تا تمایلش را به کشورهای حاشیه خلیج فارس نشان بدهد. آنهم در حالی که ایران نقش بسیار مهمی در امنیت و آسایش عراق داشته و الان هم دارد. باز هم می‌گویم، اگر در داخل اختلاف داشته باشیم، غربی‌ها که جای خود دارند، همسایه‌ها هم سوءاستفاده خواهند کرد. با این حال دهن‌کجیِ عراقی‌ها غیرقابل تحمل است و ما نمی‌توانیم از این موضوع به سادگی بگذریم. به همین دلیل باید به شدت واکنش نشان بدهیم. البته سیاست خارجی ما آسیب پذیر شده است.

ناصر ایمانی در پایان اظهار داشت:

برای اینکه کشوری آرام و با کمترین میزان مشکل داشته باشیم، لازم است تنش در داخل را کمرنگ کنیم و در فضایی آرام تلاش‌مان را برای تصمیم‌های کارشناسی شده به کار بگیریم. 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها