دیپلماسی فوتبالی

دیپلماسی فوتبالی

سعید صفارائی

روزنامه‌نگار

دیپلملسی در جهان امروز پیچیده‌تر و تخصصی‌تر شده است، معنای این سخن آن است که برای نتیجه گرفتن در سیاست باید از ابزارهای متنوع و زمینه‌های مختلف بهره برد. تکیه بر متون کهن و روش‌های آزموده‌ی پیشین در جهان کنونی بکار نمی‌آید. این درسی است که می‌توانیم از همسایگانمان بگیریم و منازعات سیاسی را در زمین‌های دیگری به بُرد تبدیل کنیم. 

جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، همچون کتابچه‌ای از دروس فنون دیپلماسی و مطالعات منطقه‌ای گشوده شده است و برای آموزش از این کتابچه چشمان باز و هوشیاری دولتمردان کفایت می‌کند.  

دیدیم تیم‌ ملی فوتبال عربستان با پیروزی بر آرژانتین نخستین شگفتی این دوره از جام‌جهانی را در قطر رقم زد.

کشور قطری که از سال ۲۰۱۷ مصر، امارات متحده عربی و بحرین با محوریت عربستان سعودی روابط دیپلماتیک خود را با او قطع کردند و در ادامه با پیوستن ۹ کشور دیگر به این کارزار بحران دیپلماتیک قطر شدت گرفت.

گرچه سه سال بعد کشورهای طرفین مخاصمه در نشست شورای حکام‌خلیج فارس تن به مصالحه دادند اما به نظر می‌رسید کدورت‌ها هنوز باقی مانده تا آنکه قطر با استفاده از فرصت طلایی جام‌جهانی توانست با دیپلماسی فوتبالی مرزهای آشتی را با برادران عربش گسترش دهد.

شیخ تمیم امیر قطر به تماشای بازی عربستان با آرژانتین نشست و از پیروزی تیم فوتبال عربستان ابراز خوشحالی کرد و این چیزی نیست که بن‌سلمان از یاد ببرد.

مخالفان میزبانی قطر که تا دیروز به او می‌تاختند امروز این جام را جام‌جهانی عربی می‌نامند و امیر قطر را ستایش می‌کنند.

امروز قطر نشان داد با دیپلماسی فعال مبتنی بر منافع ملی می‌توان رقبای دیروز را به متحدان امروز تبدیل کرد، مخالفان سرسخت را پای میز مذاکره کشاند بدون آنکه امتیازی داده شود؛ تنها با دیپلماسی فوتبالی.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها