آغاز اعتراضات و اعتصابات در سراسر کشور

به دلیل مشکلات اقتصادی،مردم بار دیگر به خیابان ها رفتند و بسیاری از اصناف نیز به اعتصابات سراسری پیوستند.

آغاز اعتراضات و اعتصابات در سراسر کشور

به گزارش مستقل آنلاین،بی بی سی نوشت:

اعتصابات کارمندان حوزه حمل و نقل دیگر مانند گذشته توانی برای گذراندن امور در فرانسه نگذاشته اند.  نسبت کارگران بخش دولت یدر اعتصاب در روز سه‌شنبه نسبت به 19 ژانویه بیشتر بود که احتمالاً نشانه‌ای از ترس کاهش دست‌مزدها بوده است.

 اتحادیه CGT گفت که حداقل سه چهارم کارگران در پالایشگاه‌های نفت و انبارهای سوخت توتال انرژی ترک کرده‌اند، اگرچه این شرکت گفته است که این تعداد بسیار کمتر است.  پس از اعتصاب کارگران در شرکت اصلی برق EDF، نیروگاه ها کاهش تولید را گزارش کردند.

 یکی از اتحادیه های اصلی معلمان نیز گفت که حدود 55 درصد از معلمان دبیرستان مدارس را ترک کرده اند، اگرچه دولت می گوید اینرقم کمی بیش از یک چهارم است.  دانش‌آموزان دبیرستانی در خارج از برخی مدارس تظاهرات کردند و دانش‌آموزان گفتند در حمایت ازاعتصاب‌کنندگان دانشگاه Sciences Po در پاریس را اشغال خواهند کرد.

 برونو پالیر، استاد علوم سیاسی Sciences Po به بی‌بی‌سی گفت: "بسیاری از فرانسوی‌ها احساس می‌کنند کار کردن روز به روزدردناک‌تر است. این به این معنا نیست که آنها نمی‌خواهند کار کنند، آنها نمی‌خواهند در این شرایط کار کنند."

 همچنین شواهدی وجود داشت که نشان می‌داد در حالی که افزایش سن بازنشستگی دولتی یک فراخوان متحد کننده برای اعتراضات بود، مردم نیز به دلایل گسترده‌تری در آن شرکت می‌کردند.

 یک پرستار مرد گفت که او اکنون در اعتصاب است زیرا شرایط در بیمارستان های دولتی غیرقابل تحمل شده بود.  به عقیده او همینطور معلمان هم از وضعیت مدارس عصبانی هستند.

 سن بازنشستگی فرانسه در 62 سالگی کمتر از سایر کشورهای اروپای غربی است.  ایتالیا، آلمان و اسپانیا به سمت افزایش سن رسمی بازنشستگی به 67 سال پیش رفته اند، در حالی که این سن در بریتانیا 66 سال است.

 دولت آقای ماکرون اشاره کرده است که ممکن است تا حدودی در جزئیات اصلاحات خود حرکت کند، اما از تسلیم شدن در مورد هدفاصلی افزایش دو سال سن بازنشستگی به 64 سال خودداری کرده است.

 کریستوفر وایسبرگ، نماینده حزب رنسانس به رهبری ماکرون، گفت: «هر نوع اصلاحاتی که از مردم بخواهد بیشتر کار کنند، مقبولیتی ندارد، اما ما بر اساس این اصلاحات انتخاب شده‌ایم.»

 در فرانسه، تعداد بسیار کمی از کارگران دارای حقوق بازنشستگی شخصی مرتبط با سرمایه گذاری هستند، اما اکنون تنها 1.7 کارگربه ازای هر فرد در دوران بازنشستگی به صندوق بازنشستگی مشترک پرداخت می کنند.

 آقای وایسبرگ هشدار داد: "ما یک سیستم جهانی داریم و این سیستم باید هزینه خود را بپردازد. اگر نه، در حال ضعیف شدن است واگر ضعیف شود، در مقطعی، مردم بازنشستگی خود را از دست خواهند داد."

 پروفسور فیلیپ آگیون، اقتصاددان، گفت که اصلاحات ضروری است زیرا فرانسه کسری ساختاری حدود 13 میلیارد یورو (14 میلیارددلار؛ 11 میلیارد پوند) دارد و افزایش سن بازنشستگی نیز به افزایش نرخ اشتغال در فرانسه کمک می کند.

 او به بی‌بی‌سی نیوز گفت: «این کار به دولت اعتبار می‌دهد تا سرمایه‌گذاری‌هایی را که باید در مدرسه، سیستم بیمارستانی که نیاز بهبهبود آن دارد، و سرمایه‌گذاری بیشتر در نوآوری و صنعتی‌سازی سبز انجام دهد، انجام دهد.»

 مخالفان فرانسه از ترس اینکه در نهایت در همه نبردها پیروز شوند، اما نه جنگ، ممکن است تصمیم به تشدید اختلاف بگیرند، بنابراین مراقب حملات بی پایان به انبارهای سوخت، به عنوان مثال، یا قطع هدفمند برق باشید.

 تاکنون تظاهرات با طنز و به طور کلی مسالمت آمیز بوده است.  تا زمانی که این وضعیت ادامه داشته باشد، دولت می تواند جنبش مخالف را کنار بزند و لایحه آن را به سرعت در پارلمان ببیند.

 اما اگر اقتصاد شروع به آسیب کند، اوضاع تغییر می کند.  و اگر اعتراضات به خشونت تبدیل شود، اوضاع نیز به کل تغییر می کند.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها