مهدی آیتی فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفتگو با مستقل:

«حکمرانی نو» را آغاز کنید! گفتاردرمانی اثر ندارد

به قانون اساسی بازگردید

آیتی می‌گوید: حکمرانی نو مشخصا نیاز به عمل دارد و دیگر امروز نمی‌توان با گفتاردرمانی مساله‌ای را حل کرد. یک حکمرانی نو و خوب ویژگی‌های متعددی دارد اما اساسی‌ترین نکته آن بازگشت به عمل به قانون اساسی است

 «حکمرانی نو» را آغاز کنید! گفتاردرمانی اثر ندارد

سرویس سیاسی مستقل: «حکمرانی نو» یکی از پرتکرارترین مفاهیمی است که در ماه‌های اخیر در کشور مطرح شده است. بر همین اساس نخستین بار محمدباقر قالیباف در پیام نوروزی خود ابراز امیدواری کرد که در قرن جدید و سال پیش‌ رو که آغاز قرن نو است با اصلاح امور در مملکت‌‌داری و با یک حکمرانی نو، تحول و پیشرفت برای ایران محقق شود و قرن نو را با حکمرانی نو آغاز کنیم.

به نظر می‌‌رسد حوادث اخیر در کشور، قالیباف و حامیانش را بیش از پیش به اجرای طرح «حکمرانی نو» در کشور مصمم کرده است. همچنان ‌که طی روزهای نهم و شانزدهم آبان امسال رئیس مجلس در نطق‌‌های پیش از دستور خود در مجلس ابراز امیدواری کرد که هرچه زودتر امنیت در کشور به ‌صورت کامل تثبیت شود تا تغییرات مشروع و لازم به سمت حکمرانی نو در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در چارچوب نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران آغاز شود. او همچنین در نطقی دیگر با بیان اینکه اصلاح در نظام حکمرانی در چارچوب نظام سیاسی جمهوری اسلامی است تاکید کرد که این اصلاح باید به حکمرانی نو منجر شود. همه این سخنان مبتنی بر حکمرانی نو ظرف ماه‌های گذشته این سوال را در اذهان عمومی ایجاد کرده است که منظور رئیس مجلس از حکمرانی نو چیست و اساسا این نوع حکمرانی چه مولفه‌هایی دارد و ضرورتی برای صحبت از آن در این مقطع زمانی وجود دارد.

مهدی آیتی، نماینده پیشین مجلس در گفت‌وگو با مستقل در این خصوص می‌گوید: حکمرانی نو مشخصا نیاز به عمل دارد و دیگر امروز نمی‌توان با گفتاردرمانی مساله‌ای را حل کرد. یک حکمرانی نو و خوب ویژگی‌های متعددی دارد اما اساسی‌ترین نکته آن بازگشت به عمل به قانون اساسی است و برای رسیدن به حکمرانی نو اساسا باید به تمامی بندهای قانون اساسی عمل کرد.

قانون اساسی منشور نظام جمهوری اسلامی ایران است و مشخصا بی‌توجهی به آن اجازه حکمرانی نو و خوب را نمی‌دهد.

وی افزود: شهدای ما فدای جمهوری اسلامی شدند و پایه اصلی جمهوری اسلامی نیز قانون اساسی است و باید برای حکمرانی مطلوب به آن عمل شود. نمایش‌های تلویزیونی و حرف امروز نیاز مردم را برطرف نمی‌کند بلکه باید مسئولین در عمل به سمت قانون اساسی حرکت کنند تا تغییرات ایجاد و سطح رضایت مردم ارتقا پیدا کند. امروز ضرورت دارد تک تک اصول فراموش شده قانون اساسی اجرایی شود و مردم آن را در زندگی خود احساس کنند.

آیتی ادامه داد: زمانی که قانون اساسی اجرایی شود دیگر تفاوتی ندارد چه کسی رئیس مجلس است زیرا رئیس مجبور است در چارچوب قانون اساسی حرکت کند و همه ملتزم به اجرای قانون خواهند بود.

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به بیشتر نیازهای مردم توجه داشته و برای آن‌ها حق قائل شده اما در طول سالیان اخیر این حقوق مردم به فراموشی سپرده شده و سبب شده تا وضعیت به این شکل شود. اساسا کار به جایی رسیده که برخی اصول قانون اساسی کنار گذاشته شده‌اند. قانون اساسی ایران در خصوص بازداشت‌ها و اعتراضات صراحت دارد و برای همه حقوقی قائل شده اما در این خصوص به قانون توجه نمی‌شود و همین امر سبب شده تا نارضایتی در جامعه ایجاد شود. در ۴ دهه اخیر هیچ گاه وزارت کشور به منتقدین اجازه نداده است تا اعتراضات مسالمت آمیز داشته باشند و همین امر سبب شده تا حکمرانی خدشه‌دار شود.

این نماینده پیشین مجلس خاطرنشان کرد:

آزادی، حقوق بشر، آموزش، تامین رفاه زندگی مردم و ساماندهی اقتصاد کاملا در قانون اساسی تشریح شده است اما کمترین توجهی به آنچه در قانون اساسی آمده، نمی‌شود. مشخصا با چنین شرایطی نمی‌توان حکمرانی نو را تجربه کرد و صحبت از آن نیز محلی از اعراب نخواهد داشت. قانون اساسی ما حق رفراندوم را برای مردم تعریف کرده است و اگر قرار است حکمرانی نو تجربه شود باید به این حق مردم اهمیت داده شود و در امور مهم نظر مردم پرسیده شود.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها