مهدی آیتی نماینده ادوار مجلس در گفتگو با مستقل:

همه مردم را باید با یک چشم نگاه کرد

آیتی می‌گوید: همه مردم را باید با یک چشم نگاه کرد زیرا تنها عاملی که باعث استحکام نظام و ایران شده است همین مردمی هستند که در همه صحنه‌ها حضوری فعال دارند.

همه مردم را باید با یک چشم نگاه کرد

در پی حوادث اخیر و اعتراضات گسترده در کشور این سوال به ذهن مردم خطور می‌کند که کدام اقدام از سوی حاکمیت می‌تواند شعله‌های این آشوب را خاموش کند؛ خشونت و اتهام‌زنی، یا گفتگو و ایجاد فضای باز سیاسی. در این باره با مهدی آیتی گفتگو کردیم: 

«مهدی آیتی»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در واکنش به این سوال که چه نیازی است تا اعتراضات مدنی در چارچوب قانون قرار بگیرد، به خبرنگار «مستقل» می‌گوید:

«اگر در این مورد واقع بین باشیم باید بگوییم که مثلث امریکا، انگلیس و اسراییل در چهل سال گذشته نشان دادند که از هر راهی برای برهم زدن جو داخل کشور استفاده می‌کنند و حتی برای این هدفشان برنامه‌ریزی و هزینه‌های خیلی زیادی می‌کنند. قبل از هرچیز نباید اجازه این کار را به آنها بدهیم. یکی از راه‌هایی که باعث سوءاستفاده این مثلث می‌شود برخورد خشن با معترضان است. آن‌ها از این چالش‌ها و حاشیه‌ها استفاده می‌کنند تا به نظام جمهوری اسلامی ضربه بزنند. ما باید در این مورد هوشیارانه عمل کنیم نه اینکه همواره با نادیده‌گیری حقوق شهروندان با آن‌ها برخورد کنیم و اجازه دهیم رسانه‌های خارجی از آب گل‌آلود ماهیگری کنند.»

این فعال سیاسی با اشاره به اصل 27 قانون اساسی که حق اعتراض را برای شهروندان در چهارچوب قانون پیش‌بینی کرده است، ادامه می‌دهد:

«در این مورد باید به همه دولت‌هایی که از ابتدای انقلاب سرکار آمده‌اند انتقاد کنیم که چرا هیچ‌ وقت از ظرفیت‌های قانونی در مورد تجمعات و اعتراضات استفاده نکرده‌اند. توجه داشته باشید که بسیاری از تجمعات مذهبی و صنفی در ایران بدون مجوز برگزار می‌شود، این مردم همان مردمی هستند که برای اعتراض به کف خیابان می‌آیند و برخوردهای پلیسی و خشن با آن‌ها تنها دشمنان نظام را خوشحال می‌کند. این رفتار به‌جز دوگانه‌سازی و افزایش شکاف بین دولت و ملت هیچ دستاورد داخلی نخواهد داشت. به این نکته هم باید اشاره کنیم که در برابر رفتارهای پلیسی با بخشی از جامعه که به‌نوعی معترض هستند اجازه تجمع و گفت‌وگو را به موافقان می‌دهند. همین موضوع باعث دو دستگی در جامعه خواهد شد. 

او افزود: همه مردم را باید با یک چشم نگاه کرد زیرا تنها عاملی که باعث استحکام نظام و ایران شده است همین مردمی هستند که در همه صحنه‌ها حضوری فعال دارند. باتوجه به مبارزات انقلابی پیش از سال 57 باید بگوییم که خشونت با معترضان نمی‌تواند هیچ دست‌آوردی داشته باشد.»

این چهره در همین مورد ادامه می‌دهد:

«حاکمیت باتوجه به مواد قانونی که در رابطه با تجمعات و اعتراضات وجود دارد باید به این واکنش‌های اجتماعی ساختار بدهد. این حق را برای همه قائل باشند که در فضایی شفاف و البته امن، صدای‌شان را به مسئولان برسانند تا هم از سوءاستفاده خارجی‌ها که به‌دنبال براندازی و ایجاد نفاق در بین شهروندان هستند جلوگیری شود و همچنین در اعتراضات مدنی اجازه آشوب و تخریب اموال شهروندان و ... داده نشود. در این مورد نیاز است که به احزاب سیاسی، انجمن‌های مدنی و ... اجازه راه‌اندازی راهپیمایی در چهارچوب قانون بدهند. پس از آن اگر کسی دست به تخریب زد و یا شعارهای ساختارشکنانه‌ای سر داد و به هرنوعی خواست که فضای اعتراضات را منحرف کند برخورد شدیدی بشود. ما ابتدا نیاز داریم که باتوجه به مواد قانونی در مورد اعتراضات به احزاب اجازه کنشگری بدهیم تا در ادامه شاهد برهم خوردن امنیت کشور و برخوردهای خشونت آمیز نشویم. برخوردهای پلیسی نه‌تنها کمکی به کشور و جامعه نمی‌کند حتی باعث می‌شود آن دسته از خانواده‌هایی که با حاکمیت هم‌سو هستند به منتقد تبدیل شوند. در هرشرایطی حاکمیت باید شهروندان را در کنار خود نگاه‌ دارد و اگر اعتراضی هم دارند شنیده شود. چون ما به یکپارچگی ملت برای حفظ تمامیت ارضی نیز داریم.»

این نماینده سابق مجلس با تاکید بر استفاده از قانون اساسی اضافه می‌کند:

«اگر حاکمیت اجازه باز شدن فضای گفت‌وگو را به معترضان بدهد و صدای آن‌ها را بشنود قطعا فضای کشور رو به آرامش خواهد رفت و دیگر شاهد کشته شدن هیچ شهروندی در جریان اعتراضات نخواهیم بود. در بیش از چهار دهه که از عمر انقلاب می‌گذرد تاکنون این رفتارهای همراه با خشونت جواب نداده است. حالا دیگر وقت آن رسیده که وزارت کشور در این زمینه تجدید نظر کند. این معترضان نه برانداز هستند و نه مخالف یکپارچگی جامعه محسوب می‌شوند. حتی می‌توانیم بگوییم که آنهایی که به کف خیابان می‌آیند نگاه‌ وطن‌پرستی دارند. 

مهدی آیتی در پایان گفت: نباید اجازه دهیم، افراد فرصت‌طلب خودشان را در کنار شهروندان قرار دهند. با گسترش فضای فعالیت‌های حزبی می‌توانیم بگوییم هرکسی که برای اعتراض به خیابان می‌آید با برچسب حزب، انجمن و ... شناخته خواهد شد و آن فردی که می‌خواهد برای تخریب به میان معترضان بیاید به سرعت شناسی می‌شود و نمی‌تواند نقشه دشمنان ایران را پیش ببرد.»

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها