منصور حقیقت‌پور فعال سیاسی اصولگرا در گفتگو با مستقل:

متاسفانه کسی نمی‌تواند در مطبوعات و رسانه‌ها از تندروها انتقاد کند

هرجایی که بر خلاف منافع ملی فعالیت‌های زیان‌باری انجام شد رد پای تندروها را می‌بینیم

حقیقت‌پور می‌گوید: متاسفانه فضایی به وجود آمده است که کسی نمی‌تواند در مطبوعات و رسانه‌ها از آن‌ها انتقاد کند در واقع اهل شنیدن نقد و پاسخگویی نیستند. بهتر بود صدا و سیما در روند تریبون دادن به چهره‌های اپوزیسیون، اجازه می‌داد عملکرد آقایان سوپر انقلابی مورد نقد اساسی قرار می‌گرفت تا مردم بدانند که عامل اصلی به وجود آمدن شرایط کنونی چه کسانی هستند.

متاسفانه کسی نمی‌تواند در مطبوعات و رسانه‌ها از تندروها انتقاد کند

تندروها در صحنه سیاسی ایران از پیشینه و سوابق مهمی برخوردارند. می‌توان بسیاری از چهره‌های معقول و میانه‌روی امروز را در میان تندروهای دهه‌های قبل شناسایی کرد. اما آیا تندروی و ایجاد مخاطره در منافع ملی را می‌توان رفتاری شخصی دانست؟ آیا کسی که از تندروی تغییر مسیر داده و به معتدلین پیوسته، می‌تواند بدون دادن هزینه راه خود را از جبهه تندرو جدا کند؟ اساسا تندروهایی که سیاست خارجی ایران را هدف گرفته‌اند چه دستاوردهایی داشته‌اند و چه پاسخی برای آیندگان دارند؟

یکی از عوامل به وجود آمدن مشکلات در حوزه دیپلماسی، متوجه همین چهره‌های است که منافع سیاست خارجی ایران را به آرمان‌های ایده‌آل خود گره زده‌اند. 

 

منصور حقیقت‌پور فعال سیاسی اصولگرا نزدیک به علی لاریجانی و نماینده دو دوره مجلس در گفت‌وگو با مستقل با انتقاد از رفتار و عملکرد طیف‌های سیاسی مانند پایداری‌چی‌ها، امام صادقی‌ها و البته افراد نزدیک به سعید جلیلی معتقد است این افراد و شخصیت‌ها که همواره برای ایران حادثه‌سازی کرده‌اند باید خود را در برابر شهروندان معترض قرار دهند و در مورد وضعیت کنونی پاسخگو باشند.

این چهره در پاسخ به این سوال که «شخصیت‌های تندرو که در جایگاه تئوری‌پرداز سیاست خارجه خود را دخالت می‌دهند، چه آسیبی به منافع ملی ایران وارد کرده‌اند» می‌گوید:

تندورها در سیاست خارجه هم همانند سیاست داخل کشور دخالت دارند و فعالیت‌های آن‌ها باعث شده است که رابطه ایران با دیگر کشورهای جهان هر روز وارد فاز پرتنش‌تری شود.

این افراد که برخلاف منافع کشور حرکت می‌کنند، متهم شماره یک فاجعه‌ای هستند که بر سر برجام آمده است. پیش از امضای توافق برجام در «کمیسیون تصویب برجام» که در مجلس شورای اسلامی تشکیل شده بود حضور داشتم و روند آن را از نزدیک دنبال می‌کردم. در این بررسی‌ها شاهد نکته منفی که بر علیه منافع ملی باشد ندیدم. در این توافق‌نامه ایران یک سری امتیازاتی به طرف‌های غربی داده بود ولی در مقابل امتیازات خوبی هم در جهت منافع ملی گرفته بودیم. توجه داشته باشید آقایان تندرو که همواره از تصمیمات آن‌ها ضربه خورده‌ایم معتقد بودند که این توافق‌نامه تکه کاغذی بیش نیست و آن را در مجلس به آتش کشیدند. «فراموش نکنیم که توافقنامه برجام می‌توانست روابط ایران را با سایر کشورهای جهان به روال عادی باز گرداند و در همین قالب می‌توانستم رفتارمان با جهان را اصلاح کنیم.» 

نماینده ادوار مجلس در ادامه با انتقاد از رفتارهایی که باعث شد در روند احیای برجام تاخیر ایجاد شود، ادامه می‌دهد:

«کامنت‌ها و واکنش‌های شخصیت‌های تندرو که ردپای آن‌ها در دولت سیزدهم هم به چشم می‌خورد، برای تاخیر در روند احیای برجام زمینه‌سازی کرده بودند.

آن‌ها عامل خسارات جبران ناپذیری به منافع ملی و اقتصاد هستند. باید بگوییم که موج‌سواری تندروها بر تئوری تعلیق برجام باعث کوچک‌تر شدن «سفره مردم»، «از بین رفتن توان تولید»، «ضربه زدن به صنعت»، «کاهش توان واردات و صادرات» و ... شد. این مورارد قابل گذشت نیست. همین آقایانی که همه آن‌ها را می‎‌‌‌شناسیم بیایند رو در روی مردم بایستند و در برابر این ستم‌هایی که به ملت ایران شده است پاسخگو باشند.

وی توضیح داد: یکی از اصلی‌ترین عوامل ادامه اعترضات همین شخصیت‌ها هستند که می‌خواهند ایران را با سلیقه خودشان مدیریت کنند. از تیمی که با مدیریت و البته تخصص برجام را به نتیجه رساندند با بدترین توهین‌ها استقبال کردند چون به‌نظر آن‌ها برجام با آرمان‌های آن‌ها سازگاری ندارد. آن‌ها هنوز نمی‌دانند که در محیط بین‌الملل جایی برای آرمان‌های ایده‌آل طیف تندرو نیست و نمی‌توان در این فضا از آرمان‌های مقدس صحبت کرد و در موردشان شعارهای تند داد.»

حقیقت‌پور با انتقاد از برخی که در روند برجام اختلال ایجاد می‌کنند، اضافه می‌کند: «وقتی می‌توانیم مشکلات پیش آمده اقتصادی را با مذاکرات برطرف کنیم و ملت را از این فقر و سفره‌های خالی نجات دهیم، برخی می‌خواهد از آب گل آلود ماهی بگیرند و با تئوری‌هایی برای ایران دردسرسازی کنند. این چهره‌ها عامل اصلی وضعیت کنونی مردم هستند که از سربیکاری و فقر به کف خیابان می‌آیند و اعتراض می‌کنند. این افراد باید برای این موارد و مشکلات در برابر مردم پاسخگو باشند و امیدواریم که این جرات را داشته باشند تا یقه خودشان را به دست مردم بدهند و در چشم آن‌ها نگاه کنند و دلایل شرایط کنونی را برایشان شرح دهند.

متاسفانه فضایی به وجود آمده است که کسی نمی‌تواند در مطبوعات و رسانه‌ها از آن‌ها انتقاد کند در واقع اهل شنیدن نقد و پاسخگویی نیستند. بهتر بود صدا و سیما در روند تریبون دادن به چهره‌های اپوزیسیون، اجازه می‌داد عملکرد آقایان سوپر انقلابی مورد نقد اساسی قرار می‌گرفت تا مردم بدانند که عامل اصلی به وجود آمدن شرایط کنونی چه کسانی هستند. تفکرات و تصمیمات همین آقایان همواره برای ایران هزینه ساز بوده است ولی یک بار در برابر عملکردشان پاسخگو نبوده و نخواهد بود.

فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سوال که چه طیف سیاسی در ایران را باید به عنوان چهره‌های تندرو در سیاست داخلی و سیاست خارجه بخوانیم، ادامه می‌دهد:

نیازی نیست که بخواهیم این افراد را با موشکافی از دیگر فعالان سیاسی و جناح‌های سیاسی جدا کنیم زیرا از نوع واکنش‌هایشان به مسائل داخلی و خارجی می‌توانیم آن‌ها را شناسایی کنیم.

منصور حقیقت پور در پایان گفت: امیدواریم روزی فرا برسد که این افراد یک بار هم که شده جوابگوی تئوریی‌هایی باشند که کشور را به این روز کشاند. در هرجایی که بر خلاف منافع ملی فعالیت‌های زیان‌باری انجام شد رد پای این تندروها را می‌بینیم. نظام برای بهبود وضعیت کنونی در داخل کشور و البته بهبود وضعیت ایران در جوامع بین‌المللی باید رفته رفته چنین چهره‌هایی را از جایگاه‌های تصمیم‌گیری کنار بگذارند و از افرادی استفاده کنند که دل در منافع ملت و ایران دارند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها