منصور حقیقت‌پور نماینده مجلس نهم در گفتگو با مستقل:

بعد از سه ماه عملکرد وزرا را بررسی می‌کنم

اگر وزرا قیمت‌ها را پایین بیاورند دست همه‌شان را می‌بوسم

حقیقت‌پورمیگوید: سه ماه که بگذرد برنامه‌ها و رفتارها و عملکرد و پیشرفت‌های وزرا را بررسی می‌کنم که ببینم دلار را توانسته‌اند بیاورند پایین؟ هویج را از ۲۵ به ۷ هزارتومان می‌رسانند؟ خودرو را به قیمت اصلی باز می‌گردانند؟ مسکن را به قیمت اصلی باز می‌گردانند؟ اگر این کار را کردند دست همه‌شان را می‌بوسم.

بعد از سه ماه عملکرد وزرا را بررسی می‌کنم

امیرحسین جعفری/خبرنگار

دولت سیزدهم نیز از راه رسید و اعضای کابینه با رای اعتماد مجلس منهای یک وزیر راهی وزارت خانه‌ها شدند و از امروز عملکرد آن‌ها زیر نگاه جامعه‌ایست که دیگر فرصت آزمون و خطا برای روندهای پیش رو ندارد و مطالباتش را جدی و اساسی تعقیب می‌کند. در ابتدا شنیده شد که دولت رئیسی خواهان تشکیل کابینه‌ای فراحناحی از تمامی طیف‌ها و نظرات است اما با انتشار اسامی و کسب رای اعتماد توسط مجلس این تصور بر هم خورد زیرا اسامی نه تنها از اصولگرایان شناخته شده نبودند بلکه با مفهوم فراجناحی نیز نمی‌توان آن‌ها را دسته‌بندی کرد. با این حساب برخی از همین آغاز به کار دولت شروع به انتقاد کردند و برخی نیز خود را مامور به تقدیر و تعریف از دولت می‌دانند. اما به هر حال شکست یا پیروزی این دولت برای آینده‌ی کشور حیاتی و تعیین کننده خواهد بود. به جهت بررسی کابینه رئیسی گفتگو کردیم با منصور حقیقت پور نماینده مجلس نهم از طیف نزدیک به علی لاریجانی، که مشروح آن را می‌خوانیم:

 

 از نظر شما کابینه معرفی شده آقای رئیسی به کدام یک از جریان‌های سیاسی تعلق دارد و تحلیل شما از طیف‌بندی سیاسی دولت چیست؟

 

یک سری از یاران و دوستان آقای احمدی نژاد هستند، یک عده از همکاران آقای رئیسی از آستان قدس رضوی و همکاران ایشان در قوه قضائیه و تماما هم اصولگرا هستند و طیف‌بندی فراجناحی در این دولت من نمی‌بینم.

درست است رقبای انتخاباتی هم مشارکت کردند که خیلی هم مثبت ارزیابی می‌شود مثلا آقای محسن رضایی که معاونت اقتصادی دولت را بر عهده گرفتند، از سوی دیگر قاضی‌زاده هاشمی در بنیاد شهید حضور دارد و... که این ظرفیت‌ها ظرفیت‌های خوبی است.

اما اینکه جریان‌های سیاسی مختلف در دولت آقای رئیسی باشند اینطور نیست و شاکله‌ی این دولت، تنوع گروه‌های اصولگرا است

 

این تنوعی که می‌گویید چقدر ناشی از دخالت‌های مجلس و تیم قالیباف و چقدر اختیارات خود آقای رئیسی بوده است؟

 

اینکه بخواهیم بگوییم اعضای دولت تیم قالیباف یا حامیان و اطرافیان او هستند را اطلاع زیادی ندارم و فکر نمی‌کنم کاملا تیم آقای قالیباف باشند. مجلس نیز نظرات خود را پیرامون وزرا داد و یکی از کاندیداهای پیشنهادی را قبول نکرد و باقی وزرا را قبول کرد.

 

 پس با این وجود می‌توانیم بگوییم آقای رئیسی در مورد انتخاب وزرای خود استقلال کامل داشته یا خیر؟

 

اختیار کامل و استقلال کامل در جایگاه رئیس جمهور وجود دارد اما اینکه آقای رئیسی چقدر از این اختیارات را استفاده کرده اطلاعی ندارم. ولی هیچکس نمی‌تواند به آقای رئیسی زور بگوید.

ایشان مسئول است و به مردم قول داده و موظف است تیمش را خودش بچیند حالا اگر افرادی برای او تیم چیده‌اند به افراد و امیال آقای رئیسی بازمی‌گردد.

اما من اگر جای آقای رئیسی بودم سهم بیشتری از دانشگاه‌ها برای دولت می‌پذیرفتم و به جای اینکه سهم بیشتری از آستان قدس و قوه قضاییه بپذیرم، سعی می‌کردم سهم بیشتری از دانشگاه‌ها بپذیرم. من سوالم این است، دانشگاه‌های تهران، اصفهان، علم و صنعت، شریف و.. چقدر نیروی مجرب و کارآمد دارند؟ دانشگاه‌های ما که مرکز نخبگی است چقدر نیرو در کابینه دارند؟ به نظر من باید توجه بیشتری به دانشگاه می‌شد.

 

 با این وجود به‌نظر شما چرا به دانشگاه چندان اعتماد نشد؟

 

من در مقام پاسخگوی این سوال نیستم، زیرا من در تعیین این عزیزان نبودم. به هر حال عده‌ای پیشنهاد شده‌اند به آقای رئیسی و ایشان نیز عده‌ای را انتخاب کرده‌اند. مثلا من شنیده‌ام تمایل آقای رئیسی به یکی از وزرا بود علیرغم اینکه در بارم بندی‌ها نمره‌ی قطعی را نیاورده بود این بود که آقای رئیسی گفته بود من به ایشان علاقه دارم چون در آستان قدس با او همکاری داشته‌ام. علایق رئیس جمهور سر جای خودش اگر علاقه به کسی دارید هفته‌ای یک بار او را دعوت کنید و با هم درباره‌ی مسائل کشور بحث کنید ولی اینکه آن فرد را بگذاریم به عنوان وزیر که در لبه‌ی تولید و مردم و اقتصاد و.. است مسئله‌ی دیگریست و وزیر باید بتواند مسائل را جمع کند.

من امیدوارم آقای رئیسی موفق شود و خدا شاهد است برای او دعا می‌کنم چون موفقیت او موفقیت نظام است. اما باید به این نکته توجه جدی داشت که کابینه دولت محل آزمون و خطا نیست.

ممکن است در آستان قدس فردی را برای سمتی انتخاب کنیم بعد از عملکرد او جواب نگیریم و او را برداریم که هیچ اتفاقی هم نمی‌‌افتد و آب هم از آسیاب نمی‌افتد اما اگر کسی وزیر شد تا آخر همه چیز باید بایستد. بازرگانی، تولید، اقتصاد، کارگر و.. همه وابسته به مدیریت صحیح است. به‌نظر می‌رسد در واقع آزمون و خطا نکردن باید اصل اول انتخاب‌ها باشد. تعهد و تخصص مهم است و انقلابی بودن به معنای رفتار غیرعقلایی نیست، خیلی‌ها به نام انقلابی بودن می‌خواهند رفتارهای شتاب‌زده و غیرعقلایی بکنند در صورتی‌که اینطور نیست. اقدام انقلابی باید ریشه در عقل داشته باشد. البته ما امیدواریم.

 

 ارزیابی کیفی شما از عملکرد هیئت دولت چیست؟ آیا دولت فعلی می‌تواند مشکلات جاری کشور را حل کند؟

 

من پیش بینی نمی‌کنم چون غیبگو نیستم اما سه ماه که بگذرد برنامه‌ها و رفتارها و پیشرفت‌هایشان را بررسی می‌کنم که ببینم دلار را توانسته‌اند بیاورند پایین؟

هویج را از ۲۵ به ۷ هزارتومان می‌رسانند؟ خودرو را به قیمت اصلی باز می‌گردانند؟ مسکن را به قیمت اصلی باز می‌گردانند؟ اگر این کار را کردند دست همه‌شان را می‌بوسم.پ

 

 برخی وزرا حتی در موارد کوچک نیز ایراداتی به آن‌ها وارد است مثلا آقای رستم قاسمی که نطق ایشان در مجلس پیرامون وزارت راه که اشتباها وزارت نفت گفته شد سر و صدای زیادی به راه انداخت، نظر شما چیست؟

 

من این برداشت را قبول ندارم. به هر حال او هم آدم است و ممکن است اشتباهی هم بکند اما شخصیت یک آدم را نباید اینگونه ارزیابی کنیم. به هر حال خیلی‌ها ممکن است در صحبت کردن به اشتباه حرفی را بزنند که از قصد هم نیست ایشان مطلب بدی هم که نگفت فقط اشتباها گفت وزارت نفت؛ با این وجود نباید شخصیت او را بزنیم و باید به او مهلت دهیم چون به هر صورت اینکاره است و در میان وزرای موجود یکی از وزرایی که کارش را خوب بلد است رستم قاسمی است. سال‌های سال این مرد در قرارگاه سازندگی سپاه کار کرده، جاده و تونل و ساختمان و سد ساخته است و من امیدوارم ایشان بتواند در وزارت راه و شهرسازی خوب عمل کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها